Hej!
Jag kollar igenom en rapport och de har bra diagram i sig som jag vill ha med i min powerpoint. Men jag har ingen aning om hur jag gör ett bra diagram och nu undrar jag om jag på något sätt kan kopiera ut själva diagrammet som en bild och sen klistra in den i min powerpoint.
är det möjligt? Eller måste jag göra egna diagram och isåfall, hur?
få ut diagram ur PDF?
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: få ut diagram ur PDF?
Öppna pdf-filen med GIMP (Inkscape fungerar också).
Välj Importera för den sida du är intresserad av.
Spara som... förslagsvis som JPG.
Därefter kan du lägga in JPG-filen som en bild i presentationen.
tack! Det fungerade bra men problemet är att bilden blir för liten och man kan inte bara välja att ha en bild i openoffice utan man måste också ha en text med men jag satte bilden som bakgrundsbild och då blev bilden utdragen. Hur fixar jag det?Pavel skrev:Öppna pdf-filen med GIMP (Inkscape fungerar också).
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du kan justera bilden/JPG filen i GIMP innan du sparar den.
I OOo markerar du bilden och drar i en hörnmarkering. Håller du SHIFT nere så ändras bilden proprtionellt i höjd/sidled.
Om PDF:en är lågupplöst kan den bli pixlig om man drar ut den. Jag har för mig att man kan välja pixeltäthet i GIMP då man sparar. Det behöver inte alls vara hög för presentationer.
Ett annat knep är att man öppnar PDF-filen och tar en skärmdump av diagrammet. då får man en bild man kan trixa vidare med som kan vara av bättre kvalitet.
Man kan visst bara ha bilden i OOo. Det är bara att markera textrutan och klicka på Delete. Den försvinner och man har bara bilden kvar.
I OOo markerar du bilden och drar i en hörnmarkering. Håller du SHIFT nere så ändras bilden proprtionellt i höjd/sidled.
Om PDF:en är lågupplöst kan den bli pixlig om man drar ut den. Jag har för mig att man kan välja pixeltäthet i GIMP då man sparar. Det behöver inte alls vara hög för presentationer.
Ett annat knep är att man öppnar PDF-filen och tar en skärmdump av diagrammet. då får man en bild man kan trixa vidare med som kan vara av bättre kvalitet.
Man kan visst bara ha bilden i OOo. Det är bara att markera textrutan och klicka på Delete. Den försvinner och man har bara bilden kvar.