[1] Min digitalkamera spara filmer i .avi-format. Då jag spelar upp dessa med t ex filuppspelaren så blir det en horisontell delning (se bild här) i bilden som är väldigt irriterande. Så här blir det inte om jag t ex ser på högupplöst video; det är alltså inte grafikkortet det är fel på. Jag använder också den rekommenderade drivrutinen till grafikkortet (har Nvida 9600 GT och använder "Accelrerad grafikdrivrutin för NVIDIA", version 185, vilken fungerar bra för övrigt).
Delningen av bilden uppkommer om det är mycket rörelse i bilden, och blir tydligare om uppspelningsfönstret är stort (t ex maximerat fönster), men syns inte om fönstret är litet. Vad kan det vara? Kan det vara någon codec eller liknande som ställer till? Hur kommer jag tillrätta med problemet?
[2] Dessutom: Då man spelar upp dessa .avi-filer i Mediaspelaren VLC så uppkommer följande meddelande:
"Denna AVI-filen är trasig. Spolning i filen kommer inte att
fungera korrekt. Vill du försöka att reparera den?
Detta kan ta lång tid."
Och så får man välja om man vill reparera eller inte. Om man väljer att reparera, så går det att spola i filmen. Vid nästa tillfälle som den visas uppkommer dock samma meddelande åter igen. I Filmuppstelaren Totem uppkommer ju aldrig sådana meddelanden, och där går ju också alltid att spola .avi-filmerna utan att "reparera" dem. Varför uppkommer ett sådant här meddelande när .avi-filmerna visas med VLC?
Horrisontell bilddelning vid uppspelning av .avi-fil [LÖST]
- brattham
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Horrisontell bilddelning vid uppspelning av .avi-fil [LÖST]
Senast redigerad av 6 brattham, redigerad totalt 1 gång.
Re: Horrisontell delning av bild vid uppspelning av .avi-fil
Videon är tydligen "interlaced". Du kan ladda in videon i Avidemux eller Kino och kör funktionen "deinterlaced".
- brattham
Re: Horrisontell delning av bild vid uppspelning av .avi-fil
Jag prövade olika alternativ som hade med "interlace" att göra, men det verkade inte ge någon önskvärd effekt. Jag tror att det har med synkningen att göra på något sätt. Tyvärr har jag inte kommit på något sätt att konfigurera bort problemet, men det borde gå.
Jag har testat live-versionen av Ubuntu 10.4, och där finns inte problemet, så min förhoppning står till att problemet ska försvinna med nyinstallationen av Ubuntu 10.4. Just nu kör jag Ubuntu 9.10.
/Mvh Per
Jag har testat live-versionen av Ubuntu 10.4, och där finns inte problemet, så min förhoppning står till att problemet ska försvinna med nyinstallationen av Ubuntu 10.4. Just nu kör jag Ubuntu 9.10.
/Mvh Per
- brattham
Re: Horrisontell bilddelning vid uppspelning av .avi-fil
Fortsatta problem vid uppspelning av .avi-filmer:
Problemet uppkommer vid uppspelning av av .avi-filer och märks för inspelningar där kamreran sveper i sidled (t ex då ett motiv följs som rör sig från höger till vänster i bild). Det som händer är att bilden blir delad i två delar där den skärande linjen ligger horrisontellt i bild (se bild här).
Problemet är enbart kopplat till GNOME
Jag har både GNOME och KDE, och i KDE finns inget sådant problem (inte heller i Windows) - det uppstår enbart när jag använder GNOME! Jag har också testat för en helt ny användare med problemet kvarstår. Det verkar inte heller spela någon roll vilken typ av mediaspelare som används (jag har testat med flera olika). Jag har också testat med olika grafikkort, men det har inte varit någon skillnad (jag har ett Nvidia GTX 460 nu, men har också testat med mitt gamla Nvidia 9600 GT).
Varför finns problemet enbart i GNOME? Hur löser jag det?
/Mvh Per
Problemet uppkommer vid uppspelning av av .avi-filer och märks för inspelningar där kamreran sveper i sidled (t ex då ett motiv följs som rör sig från höger till vänster i bild). Det som händer är att bilden blir delad i två delar där den skärande linjen ligger horrisontellt i bild (se bild här).
Problemet är enbart kopplat till GNOME
Jag har både GNOME och KDE, och i KDE finns inget sådant problem (inte heller i Windows) - det uppstår enbart när jag använder GNOME! Jag har också testat för en helt ny användare med problemet kvarstår. Det verkar inte heller spela någon roll vilken typ av mediaspelare som används (jag har testat med flera olika). Jag har också testat med olika grafikkort, men det har inte varit någon skillnad (jag har ett Nvidia GTX 460 nu, men har också testat med mitt gamla Nvidia 9600 GT).
Varför finns problemet enbart i GNOME? Hur löser jag det?
/Mvh Per
- Konservburk
Min spontana gissning är att det skulle kunna vara compiz som ställer till det. Har du försökt slå av skrivbordseffekter och provat med metacity istället?
- brattham
Det var ingen dålig spontan gissning. Felet försvann ögona böj...
[...så enkelt, och så som det gäckat mig...]
Tack!
/Per
[...så enkelt, och så som det gäckat mig...]
Tack!
/Per