Unity ersätter GNOME i 11.04

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Unity ersätter GNOME i 11.04

Inlägg av Hund »

Peetra skrev:
CryingFreeman skrev: Så varför kör du inte Kubuntu i så fall? :)
Det gör jag på de datorer som orkar med det, tyvärr är min desktop inte sådär värstanbra med sin 1.8 gigs processor och värdelösa graffekort, så här blev det bättre med Ubuntu. Jag har gjort vad jag kan för att få den å påminna om min Kubuntu desktop dock. ;)
Då kanske KDEmod kan vara något. Det är dock för Arch.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Intressanta reaktioner från diverse håll runt det här med Unity... Jag tillhör ju dom som tycker idén med gnome-shell syn på skrivbordet är genial, dock så kräver det ett omtänk från dom som gör distarna, gå ifrån kompiz o.s.v. vilket jag tror är en dålig idé. Sök på 'linux' på youtube och den roterande kuben hamnar högt upp i listningen - så hur förklarar man för en ny användare sen att -"nä, skit i det, vi kör nåt 'nytt' nu" - det kommer göra folk sura...

Men kan Canonical lösa det här? Jag tror det, spec. när man hör killen från Compiz skriva om det, hur dom i princip slår ihop dom projekten, då han Canonical hela den bottenplattan i Compiz ihop med det egna i Ayatana Project, idéer som 'windicators' och allt det... Känns inte som helt fel väg att gå...

...om dom får ihop det... Allt hänger ju på det där... Om...
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

farmfield skrev:
...om dom får ihop det... Allt hänger ju på det där... Om...
Jo visst får man ihop det här...... ganska säker...

En gnome-boy skrev det här avslöjande faktat:

Kod: Markera allt

Fun facts
Number of contributors to gnome-shell code (ie, the js and src directories)	40
Number of contributors to gnome-shell code who work for Red Hat	8
Percentage of gnome-shell code written by Red Hat by lines	91%

Which, I'll admit, does make it look like gnome-shell is controlled by the sinister Red Hat shadowman that rejects external contributions in order to keep a tight reign on the project and prevent Canonical from improving the desktop Linux experience. Let's check Unity.

Number of contributors to Unity code (ie, the unity and unity-priv directories)	10
Number of contributors to Unity code who work for Canonical	10
Percentage of Unity code written by Canonical by lines	100%

Yup, it's a conspiracy.

October 26, 2010 11:06 PM

http://planet.gnome.org/
Snubben missar ju poängen att det betyder så mycket att anställda utvecklare gör grovjobbet.... och där är man numera stark hos Canonical på just det här.

Sen väljer man med strörsta sannolikhet att köra projektet som slutet eftersom det är effektivare och man slipper en massa käbbel mellan utvecklare.

Efter att man gjort grovjobbet så kan man öppna Unity för andras patchförslag.....
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Stormy Peters, Gnomes verkställande boss skrev även ett inlägg idag.

http://stormyscorner.com/2010/10/whats- ... t+GNOME%29

Så vistt har det här rört om i grytan.... ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Intressant av Stormy Peters där... Jag måste nog erkänna jag tror mer på Unity dock, för Gnome har bara för mycket på gång - och delar av det imo helt meningslöst... Epiphany t.ex... But why? Varför lägga energi där? Att en webläsare är en del av skrivbordsmiljön är en bluff som MS hittade på för att ta sig ur stämningen från Netscape typ... ;)

Ta det här med Ayatana Project som Canonical har, hela det ramverket för notifikationer, idén med windicators o.s.v... Det är imo skrivbordsmiljö. Webläsare det är 'nätmiljö' eller nåt - kanske inte i ChromeOS, hehe, men vanligtvis...

Men skall bli intressant att följa det iaf. Tycker 11.04 verkar väl snålt med tid dock, men den som lever får se...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo jag testade mest på skoj och här är nog världens första bild på Unity rullande med Compiz 0.9.2 (Soreus script)

Bild

Crashar ibland och får startas från terminalen.....har inte hunnit kolla hur GPUn beter sig.... >:D

Compiz is alive.. ;D ;D ;D
I_can_see_the_light
Kontakt:

Inlägg av I_can_see_the_light »

Blogginlägg från Jono Bacon, såg det på Planet Ubuntu

Jono Bacon: Unity: Some Further Clarification Points
Fujitsu Siemens Lifebook E8020D | Triple boot med CrunchBang, Ubuntu & Windows 7
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Intressant av Stormy Peters där...
Jo angående Stormy så avgår hon då för att jobba åt Mozilla.... (är nog enklare att sprida öppen mjukvara för även Windows :P )

Nyheten på svenska för en gångs skull
http://www.idg.se/2.1085/1.351128/gnome-star-utan-vd

Hennes eget meddelande:
http://stormyscorner.com/2010/11/changing-roles.html
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Känns mer och mer som att Ubuntu överger sina kärnanvändare(desktop) till förmån för netbooks och mobila enheter, tycker jag.

Jag känner ännu ingen som föredrar Unity på 10.10 framför 10.04 UNE. Mitt urval är iofs rätt begränsat, bara fem personer, men det är en salig blandning av nördar och "vanliga" användare som uttryckt åsikterna.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

CryingFreeman skrev:Känns mer och mer som att Ubuntu överger sina kärnanvändare(desktop) till förmån för netbooks och mobila enheter, tycker jag.
Netbooks som marknad är död, alla satsar på smartphones. Men ev. kan då surfplattan bli en hit så självklart är det nåt Ubuntu tittar på - spec. sett till att dom där slipper konkurrera med MS på maskiner med ARM-arkitektur...

Men jag har klurat på det där och tror snarare problemet ligger i Gnome 3 och vad den övergången innebär. Jag tror inte dom vill köra Gnome 3 samtidigt som, om dom kör vidare på Gnome 2 så ligger dom 'efter'... Så därför satsar dom på Unity.

Och jag tror Unity om 6 månader kommer vara ett helt annat 'djur' än vi ser idag och tror absolut dom kan bräcka Gnome-shell...

Ang. just Gnome-shell så är det en sak jag bara inte fattar... Jag testade ju det härom dan och då hade det gått ett halvår sen sist, men det kändes inte som det hade hänt nånting, som om det var samma sak... Stabilitet & sånt kanske är natt och dag, men jag menar rent tekniskt/utseendemässigt - nada progress, same old cr@p...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

farmfield skrev:
CryingFreeman skrev:Känns mer och mer som att Ubuntu överger sina kärnanvändare(desktop) till förmån för netbooks och mobila enheter, tycker jag.
Netbooks som marknad är död, alla satsar på smartphones. Men ev. kan då surfplattan bli en hit så självklart är det nåt Ubuntu tittar på - spec. sett till att dom där slipper konkurrera med MS på maskiner med ARM-arkitektur...

Men jag har klurat på det där och tror snarare problemet ligger i Gnome 3 och vad den övergången innebär. Jag tror inte dom vill köra Gnome 3 samtidigt som, om dom kör vidare på Gnome 2 så ligger dom 'efter'... Så därför satsar dom på Unity.

Och jag tror Unity om 6 månader kommer vara ett helt annat 'djur' än vi ser idag och tror absolut dom kan bräcka Gnome-shell...

Ang. just Gnome-shell så är det en sak jag bara inte fattar... Jag testade ju det härom dan och då hade det gått ett halvår sen sist, men det kändes inte som det hade hänt nånting, som om det var samma sak... Stabilitet & sånt kanske är natt och dag, men jag menar rent tekniskt/utseendemässigt - nada progress, same old cr@p...
Varför skulle man inte vilja använda GNOME 3?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:Varför skulle man inte vilja använda GNOME 3?
Nu vet jag inte om du avser Gnome 3 + gnome-shell eller endast Gnome 3 som ramverk, men jag avsåg det förstnämnda.

Och imo är varken gnome-shell eller Unity intressanta innan de båda är mer anpassningsbara, har stöd för applets o.s.v...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

farmfield skrev:
Hund skrev:Varför skulle man inte vilja använda GNOME 3?
Nu vet jag inte om du avser Gnome 3 + gnome-shell eller endast Gnome 3 som ramverk, men jag avsåg det förstnämnda.

Och imo är varken gnome-shell eller Unity intressanta innan de båda är mer anpassningsbara, har stöd för applets o.s.v...
Jag menade GNOME 3. Hade jag menat GNOME Shell hade jag sagt GNOME Shell. :P GNOME 2 är precis som GNOME 2 fast nyare?
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Jag undrar hur alla leverantörer som tillhandahållit Ubuntu 10.04 / 8.04 till företag / skolor / offentliga organisationer etc. känner sig efter den här totala kovändningen?

- "Eh... *harkel*... Jo, ni förstår, Ubuntu kommer att totalt ändra sig till nästa LTS-version, så om tre år får ni utbilda all personal igen till en kostnad av x tusental kronor per användare."
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

I nedanstående artikel talas det om att Canonical inriktar sig mer och mer på Tablets, Mobiler och "Månniskor som ser datorn som bara ett verktyg":
http://www.freesoftwaremagazine.com/col ... ting_again

Att man går över till Wayland i samma veva, är väl bara naturligt. Denna radikala vägändring är säkert bra för Canonical på sikt men är det kul? Nä, mer yta och mindre innehåll. Enorma problem under övergångstiden. Dags att kolla andra distar.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

webaake skrev: http://www.freesoftwaremagazine.com/col ... ting_again

"Basically, with Unity you throw away the desktop analogy with your computer, and you embrace the “computer as a tool” analogy. The general feel you get is the same you have when you use your Android device, or your iPhone."
Jag tror han stavade fel på "toy"... :(
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Absolut! Leksaker? Är det allt som skall finnas? Kanske det. Man får själv fundera över hur man skall förhålla sig till det hela.

Det finns andra operativsystem som gjort sitt yttersta för att skapa användarvänlighet, så till dem milda grad att inga egna konfigurationsmöjlighter finns. Det har gjort dessa OS nästan oanvändbara, annat än just som leksaker. Man kan tvingas att allt oftare byta ut sin hårdvara eftersom flexibiliteten minskar genom att användare mer och mer tvingas att tänka som Canonical. Paradoxen är att de vill få datorn att förstå hur vi tänker via zeitgeist, unity m m. Plug'n'play is here to stay.!
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

huvudsaken måste väl vara , citat/ "GNU/Linux is exciting again" /slut citat
Användarvisningsbild
CryingFreeman

@Ulsak:
Det är ju bra att det är sant för skribenten... ::)
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Ang. Wayland; vare sig Nvidia eller AMD är med Canonical på det tåget -
http://techworld.idg.se/2.2524/1.351979 ... untus-hjul
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"