Jag har precis installerat Ubuntu 10.10 på min Asus eee box b206.
Jag lyckades skapa en boot bar usb sticka för att prova ubuntu 10.10
och allt flöt på så jag beslutade mig för att prova att installera.
Hela installeringen gick prima med 32-bitars desktop versionen!
Men nu startar jag datorn efter installationen och då kommer den lila skärmen upp där det står Ubuntu och några prickar som "vandrar" men när den skall gå vidare i uppstarten så tappar jag allt grafiskt och TV:n säger att den inte får någon signal!
Trycker jag då på powerknappen på eee boxen så kommer åter igen den lila skärmen upp innan systemet stängs av!
vad gör jag för att få igång de grafiska?
EDIT: datorn är ansluten till en LCD TV via HDMI. samt att det sitter ett ATI grafik kort i burken
Svart skärm Ubuntu 10.10 på EEE BOX 206 [LÖST]
Svart skärm Ubuntu 10.10 på EEE BOX 206 [LÖST]
Senast redigerad av 1 fashoin, redigerad totalt 31 gånger.
Re: Problem efter installering av Ubuntu 10.10 på EEE BOX B2
Tryck ner Shift när datorn bootas så får du upp Grub-menyn och kan där välja en återställning/recovery kärna
Välj det första alternativet i recoverymenyn eller felsäker grafik
Väljer du det första alternativet så landar du i en terminal, kör sedan startx och kolla ev felmeddealnden.
Väljer du det första alternativet så landar du i en terminal, kör sedan startx och kolla ev felmeddealnden.
tack för ditt svar! men jag har försökt att hålla ner shift eller bara trycka men jag kommer igenstans innan skärmen ger utslag på "ingen signal"pun skrev:Tryck ner Shift när datorn bootas så får du upp Grub-menyn och kan där välja en återställning/recovery kärna

skall tilläggas att jag kan starta upp från "liveUSB"
fashoin skrev:tack för ditt svar! men jag har försökt att hålla ner shift eller bara trycka men jag kommer igenstans innan skärmen ger utslag på "ingen signal"pun skrev:Tryck ner Shift när datorn bootas så får du upp Grub-menyn och kan där välja en återställning/recovery kärna
skall tilläggas att jag kan starta upp från "liveUSB"
Nu funkade det när jag valde höger shift istället för vänster

men nu kommer upp en massa vit text mot svart bakgrund som jag inte hinner läsa och sedan kommer jag till en återställningsmeny efter jag valt "recovery mode" vad skall jag välja här?
det jag har att välja på är
-resume
-clean
-dpkg
-falesafex
-grub
-netroot
-root
nu valde jag root och skrev sedan startx
och då står det något i stil med att
svårt att se resten för det fattas tecken längst till vänster då upplösningen verkar vara lite tokig!
sedan står det något i stil med
hoppas du finner ut något av detta för det fattas lite bokstäver som jag inte kan se som sagt
och då står det något i stil med att
Kod: Markera allt
failed to load module "fglrx" (module does not exist, 0)
No driver available.
svårt att se resten för det fattas tecken längst till vänster då upplösningen verkar vara lite tokig!
sedan står det något i stil med
Kod: Markera allt
also check the logfile "/var/log/Xorg.0.log for additional information
igGiveUp: closing log
No such file or directory (errno 2): unable to connect to X server.
No such process (errno 3): server error
Jag lyckades lösa problemet med att starta datorn i "låg grafik läge" och sedan aktivera drivrutinen för grafikkortet under System > Administration > Hårdvarudrivrutiner. och sedan starta om datorn!
TACK!
TACK!