Okej, jag hittar ingen lämplig tråd, men vill hålla mig till människor som liknar mitt eget inre. Jag har nu varit Linuxpucko i drygt fem år, och hoppas att det finns någon här inne som vet vad som är 'rätt' och vad som är 'fel' vad gäller GPLv3-Licensieringen.
Får jag bygga hemsidor åt kunder på ett ramverk som licensierats under GPLv3, och ta betalt för mitt verk. Först installerar man 'Vork framevork', och sen bygger jag ett gäng kundspecifika 'moduler', och tar därefter betalt efter hur många timmar jag lagt tills avtalet är uppnått.
Alla kodrader jag skapat, måste nog licensieras som GPLv3 i detta fall, då de är nära integrerade med detta specifika ramverk.
Jag publicerar ju koden hos kunden, och de har då fått källkoden vilket är ett måste för GPLv3 så fort något distribueras.
Jag eller klienten står ju som Copyrightägare till de nya kodraderna och eventuellt modifikationen av det befintliga ramverket, och klienten i sin tur får sälja/skänka vidare GPLv3-alstret till vem som helst, och allt detta utan att allmänheten kan kräva att få se källkoden?
Endast de inblandade i dessa projekt måste få tillgång till sin specifika kod?
Så jag kan alltså börja bygga hantverksmässiga hemsidor baserade på ett befintligt GPLv3-ramverk, ta betalt för koden, och göra det nya tillgängligt för endast klienterna?
[citat]
GPL säger i princip "Ta koden och gör vad du vill med den, men om du sprider koden till någon annan så måste du publicera koden.
[/citat]
Här sprider jag ju koden till klienten, som i sin tur får göra vad dom vill med sitt köp, så länge koden förblir GPLv3.
Eller är det så att så fort min modifierade och påbyggda kod säljs till kund, så måste hela universum få tillgång till detta projekt?
Det står ju på Vork's hemsida att kommersiella licenser kan köpas för lagom dyra pengar, men om jag/klienten skall betala $99/år/server, så är det inte längre intressant för dessa föreningar, brukshundsklubbar o.s.v.
Eller är de där kommersiella licenserna endast till för folk som inte på något vis vill dela med sig av koden bakom underverket?
Jag har inga som helst intentioner att dölja hur vacker min syntax är, och jag delar gärna med mig gratis och öppet av olika php-klasser jag skapat för detta ramverk (Vork).
Men om jag handsnickrar till en kund, så kan det ju vara lite halvkänsligt om koden måste almännhetiseras, då dom specialbeställt en Web-100.0 meny, som skall glänsa över alla andra konkurrenters funktioner. Dom har ju satsat kapital på att bli kung i baren, och vill eventuellt inte dela med sig av sitt egenhändigt betalda maskineri.
Men givetvis, GPLv3 säger ju att dom får skänka bort sin polerade meny och hela klabbet om dom så önskar..
Har läst många många timmar på nätet kring GPLv3, men inte blivit mycket klokare på vad som gäller. Men gissar att så länge jag håller mig till att sälja vidare koden under GPLv3, och att koden endast behöver tillhandahållas till klienten i detta fall..
Förstår jag rätt?
GPLv3, nyhet sedan länge..
Re: GPLv3, nyhet sedan länge..
Blev nog lite långt det där ;o)
Alltså får jag bygga hemsidor åt kunder baserad på en GPLv3-licens, och endast göra källkoden tillgänglig för kunden?
Och i detta fall, slipper kunden betala årlig licensavgift a' $99?
Alltså får jag bygga hemsidor åt kunder baserad på en GPLv3-licens, och endast göra källkoden tillgänglig för kunden?
Och i detta fall, slipper kunden betala årlig licensavgift a' $99?