Nouveau har blivit forkad

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Nouveau har blivit forkad

Inlägg av pun »

Det var väl kanske på tiden att någon vill få fart på Nouveau och forkar dito....

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... &px=ODczNg

Fokus verkar vara på nyare kort istället för att gneta med sådant som man snart kan definiera som skrot.

Intressant uttalande om Gallium..
4) 3D is still work-in-progress and most of the people on our team really dislike gallium so this may not improve unless someone steps up to help
Antiklimax.... :P
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Nouveau har blivit forkad

Inlägg av farmfield »

Eh, men en intressant fråga är ju hur Ubuntu tänkt göra med Nouveau sett till att Unity ju kräver hårdvarustödet för compositing m.m... Så att köra Nouveau som standard med Nvidia samtidigt som man introducerar en skrivbordsmiljö med höga hårdvarukrav känns ju rätt vansinnigt egentligen...

Kanske tar dom det där med drivrutinerna ytterligare ett steg längre med 11.04 då, verkligen markerar att det är vettigare att köra de proprietära drivarna iaf för det grafiska... Fast Debian-folket flippar kanske då?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Ubuntu kommer att köra Nouveau/Gallium-spåret som "forkarna" förkastar....

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... &px=ODcyMg

Själv definierar jag då Nouveau som rent "junk" just nu.... sedan så tror jag att nVidia har några ess i rockärmen för att visa var skåpet ska stå...

På något sätt så måste öppen källkod samsas med proprietärt och med nVidias kort så blir det mycket synligt.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag vet att det är en impopulär åsikt i vissa FOSS-kretsar men min åsikt är rakt av: Det skall funka. Jag tycker själv idén bakom open source är bra, även mycket av det mer 'sociopolitiska', men det skall fungera och företag måste få tjäna på det, annars är det dött lopp, då kvarstår skrivbords-Linux som ett rent entusiast-OS i all evighet... Det är inte därför jag kör Linux.

Men då blir det samma issues med 11.04 (eller värre) som med tidigare releaser då, grafik är en issue för alla utom de med Intel-kort typ... Sux...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo jag är själv grymt besviken på utvecklingen och "RMS-talibanerna" som tillåts härja överallt i alla projekt.... :'( :'( :'(

Jag kan inte heller se att man på något sätt inte skulle behöva en mix mellan öppen och proprietärt. Enkelt egentligen med ett Android-perspektiv !

Visst skulle jag köra en öppen nvidia-drivare om den var lika bra men nu är den inte det ! Har inga problem med att köra nVidias drivare !
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Talibanandet har visst samband med detta: http://xkcd.com/743/

Det MÅSTE helt enkelt finnas en öppenhetskraft som drar åt precis andra hållet än kommersiella intressen för att hela kalaset ska balanseras.

Sen måste man ju vara pragmatisk och se till så att det funkar. Jag kör själv in hela ubuntu-restricted-extras till alla jag installerar Ubuntu för. Det finns ju inte en jävel som vill sitta där med endast Ogg theora och Ogg vorbis, t ex, eller swfdec istället för Adobes flash. :)
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev:Visst skulle jag köra en öppen nvidia-drivare om den var lika bra men nu är den inte det ! Har inga problem med att köra nVidias drivare !
+1

As simple as.
CryingFreeman skrev:Det MÅSTE helt enkelt finnas en öppenhetskraft som drar åt precis andra hållet än kommersiella intressen för att hela kalaset ska balanseras.
Fast problemet blir då när dessa krafter skadar mer än de tillför. Nu säger jag inte att det är så men det känns lite som om vi står och balanserar där - och det var nog inte den typen av 'balans' du avsåg...

Sett till trådämnet är det då funktionen som bekymrar mig... Ena sekunden är man i LoCot och försöker lösa ett grafikproblem orsakat av att nån installerat Nouveau, sen försökt lösa det själv genom att ladda ner/kompilera nvidias drivare och allt gick åt skogen. I nästa sekund läser man att 11.04 med Unity kommer vara mer beroende av grafikdrivare än tidigare versioner... Not a good thing... ::)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

CryingFreeman skrev:Talibanandet har visst samband med detta: http://xkcd.com/743/

Det MÅSTE helt enkelt finnas en öppenhetskraft som drar åt precis andra hållet än kommersiella intressen för att hela kalaset ska balanseras.

Sen måste man ju vara pragmatisk och se till så att det funkar. Jag kör själv in hela ubuntu-restricted-extras till alla jag installerar Ubuntu för. Det finns ju inte en jävel som vill sitta där med endast Ogg theora och Ogg vorbis, t ex, eller swfdec istället för Adobes flash. :)
Jo men nu liknar det ju mer ett veritabelt fiasko om man kollar vad som händer... :P

Däremot så lyckas då ett projekt som Android där man har en helt annan syn på kommersiellt/proprietärt kontra öppet. Ingen diskussion egentligen mer än att användare väljer vad de vill köra.

nVidia kontra Nouveau är lågvattenmärket i den här utvecklingen....suck ! :'(
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"