Formel till Calc - var 708:e timme (något att bita i)

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Användarvisningsbild
omnius
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Formel till Calc - var 708:e timme (något att bita i)

Inlägg av omnius »

Jag håller på och gör en brutalt smart mall för en veckokalender sedan snart ett år tillbaka och börjar närma mig slutet. Det som är kvar är formler för några speciella helger, att markera röda dagar som inte är veckodagen söndag och en formel för månfaser.

Därav var 708:e timme :)

Jag antar att man får utgå ifrån något datum en tid tillbaka då det var fullmåne i Sverige, bestämma en tidpunkt (timme att utgå ifrån i det datumet), och bestämma att det datum som inträffar 708 h senare skall [detta] hända. Med [detta] avses hur jag ska visa att det är fullmåne (eller kommande/gående halvmåne samt nymåne). För närvarande använder jag mig av ett typsnitt som är fritt för privat bruk men jag får nog göra ett eget innan detta är klart.

Någon som är en jäkel på formler i calc och vill hjälpa till. Detta ska släppas som något form av tillåtande creative commons-licens.
Strength in the arm, truth in the heart, honesty in speech
Användarvisningsbild
uppsalanet
Fadder
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Formel till Calc - var 708:e timme (något att bita i)

Inlägg av uppsalanet »

Härligt :)
Nyfiken i en strut som man är, hur räknar du ut påsken?
//Fredrik
Användarvisningsbild
omnius

Inlägg av omnius »

Påsken är kvar, tyvärr.

Den är ju inte helt lätt så jag väntar med den. Har du något tips?
Användarvisningsbild
uppsalanet
Fadder

Inlägg av uppsalanet »

Nej tyvärr, eftersom att det är ett känt problem att räkna ut påsken så blev jag nyfiken eftersom jag för några år sedan satt med ett liknande problem i ett skript. Låt mig fundera lite, kul att ta tag i detta fenomen igen.

kan tipsa om denna länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Computus
Men eftersom du jobbade i calc, så kanske du ska dra nytta av denna funktion:
EASTERSUNDAY function

//Fredrik
Användarvisningsbild
omnius

Inlägg av omnius »

Och vid närmare eftertanke är ju påsken redan inbyggd i calc så det var ju inte svårt alls. Nästan synd eftersom den ordnat till sig automatiskt med en formel för månfaserna....
Användarvisningsbild
uppsalanet
Fadder

Inlägg av uppsalanet »

omnius skrev:Och vid närmare eftertanke är ju påsken redan inbyggd i calc så det var ju inte svårt alls. Nästan synd eftersom den ordnat till sig automatiskt med en formel för månfaserna....
Njaä, påsken ordnar nog inte in sig efter månfaserna. Den slutsatsen är för snabb.
Användarvisningsbild
omnius

Inlägg av omnius »

Jodå, det är första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen. Så det hade nog gått att få till något om jag rattat in månfaserna. Men det är skit samma eftersom påskdagen är inbyggd i calc.

Då kvarstår månfaserna....
Användarvisningsbild
omnius

Inlägg av omnius »

Ok, om vi snackar reguljära utttryck då? Någon som är haj där? Det går ju att köra reguljära uttryck i calc har jag för mig.

Starttid (specifikt datum och tid)
Gör 'detta' var 708:e timme efter starttiden

Det är det här med att grejjen ska hända var 708:e timme som ställer till det för mig
Användarvisningsbild
omnius

Inlägg av omnius »

WOOHOOOOOO!!!!! O0
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

omnius skrev:WOOHOOOOOO!!!!! O0
Vad innebär det? Att du löste det eller att du ropar på hjälp…?

Antagligen förstår jag inte vad du är ute efter riktigt, för om du har ett datum som du vet är fullmåne är det väl bara att addera 708 timmar till det för att få nästa fullmåne? Exempelvis om det vore fullmåne just nu (2010-11-03 20:57:26) så skulle nästa fullmåne inträffa 2010-12-03 08:57:26, eller…?

Men det är säkert jag som missuppfattat frågan helt.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
omnius

Inlägg av omnius »

Nej, det skulle inte lösa det. Kalendern är ett enda veckouppslag som ändras efter vilket datum man sätter som start. Alltså måste formeln räkna ut ifrån ett startdatum och framåt till de datum som är med i veckouppslaget och kontrollera om de lever upp till någon månfas.

Mitt utrop var för tidigt. Jag har nästan löst det, på några olika sätt några gånger. Problemet nu är att månfaserna inte är konstanta så det är äckligt svårt att få till en fungerande formel. Det spricker alltid någonstans, en månfas som landar en dag för tidigt eller en dag försent.

Så, jag skiter i det här och skriver in vilka datum vilka faser inträffar på en separat flik och matchar datumen mot det istället :)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

omnius skrev:Nej, det skulle inte lösa det. Kalendern är ett enda veckouppslag som ändras efter vilket datum man sätter som start. Alltså måste formeln räkna ut ifrån ett startdatum och framåt till de datum som är med i veckouppslaget och kontrollera om de lever upp till någon månfas.

Mitt utrop var för tidigt. Jag har nästan löst det, på några olika sätt några gånger. Problemet nu är att månfaserna inte är konstanta så det är äckligt svårt att få till en fungerande formel. Det spricker alltid någonstans, en månfas som landar en dag för tidigt eller en dag försent.

Så, jag skiter i det här och skriver in vilka datum vilka faser inträffar på en separat flik och matchar datumen mot det istället :)
Ned andra ord är det inte exakt 708 timmar mellan varje fullmåne… Fast det är ju inte så konstigt heller. Då och då kompenseras ju klockan med några sekunder hit eller dit, för att jorden inte har en konstant hastighet i sin bana runt solen, så man får väl anta att inga andra fenomen där ute i rymden är helt konstanta eller linjära heller…

Kanske finns någon databas någonstans på nätet där man kan hämta information om månfaserna automatiskt på ett eller annat sätt?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
omnius

Inlägg av omnius »

Presix.

Det jag försökt göra är att använda ett medelvärde för cykeln och avrunda på olika sätt vid olika delar av formeln för att inte råka glida över i fel datum. Jag tror att det skulle funka om det inte vore för ett litet irriterande problem, att cellen som kontrollerar mot cykelns datum inte räknas som samma datum om de inte infaller typ samma minut. Det var där det hela började med avrundningar och då cykeln varierar en hel del spricker avrundningarna ibland.

Alltså. Cellen som formeln för cykeln står i räknas som datum/tid ned till minuten för exakthetens skull (men anges endast i dagformat, det är själva startdatumet för cykeln som har exakthet i minuter). Formeln kontrollerar datumet mot en lista med årets alla datum som ändå finns med för namnsdagarnas skull. De datumen är med dagars exakthet (behövs ju inget annat för namnsdagar såklart). Skitskumt tycker jag, att det inte funkar. Men om allt vore lätt skulle vi alla festa på Mars.

Jo, jag har lekt med tanken att hämta från en databas.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Hur går det här?

Jag skulle gärna vilja ha en app som markerar de röda dagarna i almanackan. :)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Skriv svar

Återgå till "Kontor"