Installera från en DVD
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Installera från en DVD
Hej
Jag har Ubuntu på min andra stationära dator, men behöver ha trådlöst internet (via usb) på den.
För att kunna använda detta trådlösa usb-nätverk behöver jag installera drivrutiner, som i detta fall finns på en DVD. När jag trycker in DVD-skivan kan jag komma in på den, som vilken mapp som helst, men inte installera drivrutinerna.
Hur ska jag gå till väga?
Jag har Ubuntu på min andra stationära dator, men behöver ha trådlöst internet (via usb) på den.
För att kunna använda detta trådlösa usb-nätverk behöver jag installera drivrutiner, som i detta fall finns på en DVD. När jag trycker in DVD-skivan kan jag komma in på den, som vilken mapp som helst, men inte installera drivrutinerna.
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Installera från en DVD
Du kan lägga till dvdn med kommandot
Sen bör du kunna välja paketet i Synaptic eller automatiskt via Hårdvarudrivrutiner.
Kod: Markera allt
apt-cdrom add --auto-detect
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Är det drivrutiner till Ubuntu/Linux då eller till Windows? :S Jag hoppas att du är med på att du inte kan använda Windows-drivrutinerna till Ubuntu?Misklahr skrev:Hej
Vad heter ditt trådlösa nätverkskort? Märke och modellnnummer?
-
Trodde att det skulle vara såubot skrev: Är det drivrutiner till Ubuntu/Linux då eller till Windows? :S Jag hoppas att du är med på att du inte kan använda Windows-drivrutinerna till Ubuntu?
Vad heter ditt trådlösa nätverkskort? Märke och modellnnummer?

GIGABYTE GN-WB01GS heter det
Jag har googlat lite på ditt trådlösa USB-nätverkskort och det står att allt ska fungera utan modifieringar i Ubuntu 9.04 så man tycker att det borde gå i Ubun tu 10.04 också?
I äldre versioner av Ubuntu så har några fått USB-kortet att fungera med Ndiswrapper som är någon sorts miljö för att emulera Windows-drivrutiner. Häng inte upp dig på detaljerna i vad jag skriver för jag vet inte om vi snacka emulering i egentlig mening. Hur som helst så ska det gå att få ditt USB-mojäng att fungera med eller utan Ndiswrapper. Här finns en beskrivning av Ndiswrapper: https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... diswrapper
I den här tråden så är det någon som skriver på slutet att han/hon har fått ett likadant USB-nätverkskort som du har att fungera efter att ha följt den här guiden: http://art.ubuntuforums.org/showpost.ph ... ostcount=5
Guiden bygger på att Windows-drivrutinen används genom Ndiswrapper som jag länkade till här ovanför.
I guiden tar han/hon bort standarddrivrutinerna för nätverskortet med kommandot modprobe:
Du ska här ta bort modulen (modul=drivrutin) från kärnan (rätta mig om jag har fel någon) för att sedan låta kärnan använda Windows-drivrutinen genom Ndiswrapper. Det som är viktigt är att du tar bort rätt modul med modprobe -r. Jag föreslår att du gör så här:
1. Öppna skivan och leta upp drivrutinen. Vad heter Windows-drivrutinen som är till nätverskortet? Är det rt37.inf eller heter den någonting annat till ditt USB-nätverkskort?
2. Skapa en katalog i din Hemkatalog som heter GN-WB01GS eller något annat passande. Kopiera över Windows-filerna som (3 st?) till GN-WB01GS-katalogen i din Hemkatalog.
3. Nu ska du svartlista modulerna som du tog bort med modprobe så att modulerna inte används av Ubuntu i fortsättningen. Det gör du genom att köra kommandot och lägga till dessa två rader i slutet av filen och
Det är viktigt att du blacklistar rätt moduler som används av ditt USB-nätverkskort! Spara och stäng sedan filen.
4. Använd Ndiswrapper för att installera Windows-drivrutinen: Tänk på att rt73.inf kanske ska vara något annat för ditt USB-kort.
5. Fortsätt följa guiden i länken från raden där det står "Now issue the following commands:".
Jag är inte alls hundra på det här så någon som har mer koll får gärna komma med förbättringar!
I äldre versioner av Ubuntu så har några fått USB-kortet att fungera med Ndiswrapper som är någon sorts miljö för att emulera Windows-drivrutiner. Häng inte upp dig på detaljerna i vad jag skriver för jag vet inte om vi snacka emulering i egentlig mening. Hur som helst så ska det gå att få ditt USB-mojäng att fungera med eller utan Ndiswrapper. Här finns en beskrivning av Ndiswrapper: https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... diswrapper
I den här tråden så är det någon som skriver på slutet att han/hon har fått ett likadant USB-nätverkskort som du har att fungera efter att ha följt den här guiden: http://art.ubuntuforums.org/showpost.ph ... ostcount=5
Guiden bygger på att Windows-drivrutinen används genom Ndiswrapper som jag länkade till här ovanför.
I guiden tar han/hon bort standarddrivrutinerna för nätverskortet med kommandot modprobe:
sudo modprobe -r
1. Öppna skivan och leta upp drivrutinen. Vad heter Windows-drivrutinen som är till nätverskortet? Är det rt37.inf eller heter den någonting annat till ditt USB-nätverkskort?
2. Skapa en katalog i din Hemkatalog som heter GN-WB01GS eller något annat passande. Kopiera över Windows-filerna som (3 st?) till GN-WB01GS-katalogen i din Hemkatalog.
3. Nu ska du svartlista modulerna som du tog bort med modprobe så att modulerna inte används av Ubuntu i fortsättningen. Det gör du genom att köra kommandot
gksudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist
blacklist rt2500usb
blacklist rt37usb
4. Använd Ndiswrapper för att installera Windows-drivrutinen:
sudo ndiswrapper -i /home/användarnamn/GN-WB01GS/rt73.inf
5. Fortsätt följa guiden i länken från raden där det står "Now issue the following commands:".
Jag är inte alls hundra på det här så någon som har mer koll får gärna komma med förbättringar!
Senast redigerad av 2 ubot, redigerad totalt 31 gång.
-
Jag tackar så mycket för svaret. Jag hade kortet i en USB-förlängare, vilket gjorde att den inte kunde köras direkt. Så jag testade att ta bort den och satte kortet direkt i ett USB uttag, nu funkar det!ubot skrev:Jag har googlat lite på ditt trådlösa USB-nätverkskort och det står att allt ska fungera utan modifieringar i Ubuntu 9.04 så man tycker att det borde gå i Ubun tu 10.04 också?
Tack igen!
Jaha, det var ju bra.
Glöm det där med Ndiswrapper då.