hårdvarukrav och storlek på Ubuntu 10.10 ?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Marc
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

hårdvarukrav och storlek på Ubuntu 10.10 ?

Inlägg av Marc »

Hej,
jag undrar vad är minimum hårdvarukrav för installation av 10.10?
Och hur stor ca: i GB är grundinstallationen?

Jag vill installera Ubuntu som dualboot på en laptop FujitsuSiemens 3,06 GHz med 512 MB RAM. För att jag dels vill komma igång med Linux igen (provat Debian för längesedan) och för att jag hoppas på ett snabbare och mindre "resurskrävande" alternativ operativ till det ständigt uppdaterade och buggiga Windows.

Har en 80 GB Hdd och jag har gjort en 60 bg till windows och en 20 GB raw partition som jag tänkte installera Ubuntu på

Och ska jag köra 10.10 eller 10.04? Eller finns det något ännu bättre "llightweight" alternativ? Vill lära mig mer Linux och ha ett snabbt operativ på ovannämnda laptop.

Mvh Marc
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: hårdvarukrav och storlek på Ubuntu 10.10 ?

Inlägg av Konservburk »

Marc skrev:Hej,
jag undrar vad är minimum hårdvarukrav för installation av 10.10?
Det beror på viken variant du installerar, samt hur du installerar, med den vanliga desktop-skivan, med alternate-skivan, eller på mer exotiska sätt.

https://help.ubuntu.com/community/Insta ... quirements
Marc skrev:Och hur stor ca: i GB är grundinstallationen?
Vanliga desktop-ubuntu är 2.6GB nyinstallerad. Men det är bara dumt att ge den mindre än 5GB och egentligen vill du inte ge din mindre än 15GB för att kunna ha något att växa i.
Marc skrev:Jag vill installera Ubuntu som dualboot på en laptop FujitsuSiemens 3,06 GHz med 512 MB RAM. För att jag dels vill komma igång med Linux igen (provat Debian för längesedan) och för att jag hoppas på ett snabbare och mindre "resurskrävande" alternativ operativ till det ständigt uppdaterade och buggiga Windows.

Har en 80 GB Hdd och jag har gjort en 60 bg till windows och en 20 GB raw partition som jag tänkte installera Ubuntu på
20GB duger bra till ubuntu. :)
Marc skrev:Och ska jag köra 10.10 eller 10.04? Eller finns det något ännu bättre "llightweight" alternativ? Vill lära mig mer Linux och ha ett snabbt operativ på ovannämnda laptop.
Om du inte har någon speciell anledning så kan du lika gärna köra med 10.10 eftersom du får nyare versioner av alla program då. Det går att köra vanliga ubuntu med 512MB ram, det är vad jag skulle göra. Men om du tycker att det känns segt så är nog xubuntu ett bra alternativ.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Det går att köra Ubuntu utan problem på den datorn, däremot kanske du inte kan köra jättemånga program samtidigt innan det blir segt eftersom den bara har 512 MB internminne.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Sett till Windows är allt lättviktigt. :) Men om man tycker att Ubuntu är lite mycket finns ju Xubuntu, Lubuntu, Debian, Arch, LFS, Gentoo, Slackware etc. Men dom senare kanske inte är vidare nybörjarvänliga. :P

Men att bara byta fönsterhanterare på Ubuntu till t.ex Openbox gör ju en jäkla skillnad om man har lite äldre hårdvara. Men allt handlar om smaksak så det är bara att prova sig fram.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Jo jag själv är av den bestämda åsikten att 512MB är för lite för Ubuntu.... det blir bara "gnöl" att vissa saker går för sakta.

Däremot så installerar man då enklast först Ubuntu och sedan lägger man på lubuntu-desktop så har man TVÅ desktops att testa vad man trivs med.

Att installera metapaketet lubuntu-desktop är då ytterst enkelt och sedan loggar man bara ut och byter session.....

Sen är det bara att testa och välja....
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"