Vill att min partion mountas direkt vid uppstart.
Vill att min partion mountas direkt vid uppstart.
Hej!
Jag har försökt att söka igenom förumet, men inte verkat hitta något, konstigt nog. (har nog bara sökt på alldeles för tokiga saker)
MEN!
Varje gång jag startar upp Ubuntu så måste jag klicka på min partition där allt "annat" ligger, också där mina torrents ligger, så som det är nu så kan jag tex inte ha mitt torrentprogram på "autostart" och liknande.
Av det jag har läst så verkar det som om att jag ska leka med GRUB, men det verkar också som om att man leker lite med döden när man gör det utan att riktigt veta vad man pysslar med. Så. Jag vänder mig till er kära Ubuntu-vänner. Tips och trix på vad jag kan göra?
Jag har försökt att söka igenom förumet, men inte verkat hitta något, konstigt nog. (har nog bara sökt på alldeles för tokiga saker)
MEN!
Varje gång jag startar upp Ubuntu så måste jag klicka på min partition där allt "annat" ligger, också där mina torrents ligger, så som det är nu så kan jag tex inte ha mitt torrentprogram på "autostart" och liknande.
Av det jag har läst så verkar det som om att jag ska leka med GRUB, men det verkar också som om att man leker lite med döden när man gör det utan att riktigt veta vad man pysslar med. Så. Jag vänder mig till er kära Ubuntu-vänner. Tips och trix på vad jag kan göra?
Re: Vill att min partion mountas direkt vid uppstart.
Kan ju tillägga att jag har en externdisk som mountas och är "körklar" vid uppstart.
- Konservburk
Nej, grub har ingenting att göra med vad som monteras vid uppstart. Det är istället filen /etc/fstab som du vill och pilla i.
Där ser man.
Forum har en tendens att villa bort en
Du har inte en möjligtvis tips och trix på vad jag ska kolla efter?
När jag kollar i min Fstab-fil, så... konstigt nog verkar jag inte hitta min partition. Hittar bara själva filsystemet och swapen...
Kan det ha något att göra med att det är en NTFS-disk?
Forum har en tendens att villa bort en

Du har inte en möjligtvis tips och trix på vad jag ska kolla efter?
När jag kollar i min Fstab-fil, så... konstigt nog verkar jag inte hitta min partition. Hittar bara själva filsystemet och swapen...
Kan det ha något att göra med att det är en NTFS-disk?
- Konservburk
Fundera inte så mycket över varför den inte redan ligger där. Lägg dit den själv istället. 
Men det kanske går att fixa grafiskt också utan att behöva ge sig in i textfiler och gräva runt? Ta en titt på detta: http://www.psychocats.net/ubuntu/mountwindows

Men det kanske går att fixa grafiskt också utan att behöva ge sig in i textfiler och gräva runt? Ta en titt på detta: http://www.psychocats.net/ubuntu/mountwindows
Ska titta runt på sidan, den verkar lovande. MEN! Skulle jag inte kunna lösa det mesta av problemen genom att fixa till den till EXT3? Hade den mest som NTSF då det var ett tag sedan jag lekte med Ubuntu; och skulle bara kolla läget, men... Ubuntu är ju typ hur stabilt och mysigt som helst för en hobby-nörd som jag.
Finns det något liknande som partition magic till ubuntu?
Finns det något liknande som partition magic till ubuntu?
- Konservburk
Det finns ett program som heter gparted som jag tror motsvarar partition magic, men jag har ingen koll på window-land, så jag kan inte lova något.
Har tankat ner det dära programet som guiden vill. den dyker upp i menyn, jag får skriva in mitt lösenord för att starta det; men sen händer inget mer.
Ska se om jag inte kan leka med det ifrån terminalen...
Hell yeah. Får bara upp massa error meddelanden i terminalen när jag försöker kolla därifrån.
Ska se om jag inte kan leka med det ifrån terminalen...

Hell yeah. Får bara upp massa error meddelanden i terminalen när jag försöker kolla därifrån.

- Konservburk
Mer exakt vilka felmeddelande får du upp?
Okej. Jag blev sur. så. nu är min hdd formaterad enligt EXT4. Men, har samma problem där. Och enligt lite olika forum och sånt så ska det vara enklare att ha en EXT4-disk mountad hela tiden. MEN! Som den terminal-illiterata människa jag är så.. jag förstår inte? Vet att jag ska in i fstab och leka. Men... vad?