Att bara köra med ubuntu?(LÖST)

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
macs
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Att bara köra med ubuntu?(LÖST)

Inlägg av macs »

Funderar på att bara köra ubuntu. Hur gör man?
Avinstallerar man win xp pro först och matar sen i ubuntu-cdn och installerar eller?
Jag vill helst slippa xpn helt och hållet.
Dessvärre har xpn hittat på nåt så att jag kan varken köra ubuntu från cdn eller med windows.Det går heller inte att installera ubuntu nu.
Miksoff ville ha kod till mitt xp,under uppdatering och det har jag ingen.Köpte burken med xp installerad,troligen kopierad.
Senast redigerad av 2 macs, redigerad totalt 31 gång.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Att bara köra med ubuntu?

Inlägg av Konservburk »

macs skrev:Dessvärre har xpn hittat på nåt så att jag kan varken köra ubuntu från cdn eller med windows.
Windows kan väl knappast hindra dig från att boota vilken cd du vill? Har du dubbelkollat boot-ordingen i bios-inställningarna så att det inte blivit något fel där?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Om du vill bli av med Windows formaterar du bara den partionen som Windows ligger på när du installerar Ubuntu. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
macs

Inlägg av macs »

Det går att boota men när jag försökte att installera med hakar upp sig och blir inte färdigt.
Jag är inte så bra på datorer så jag vet inte vad formatera betyder.
Är det inte bättre att tömma hårddisken så gott det går och sen installera från cdn?
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

macs skrev:Det går att boota men när jag försökte att installera med hakar upp sig och blir inte färdigt.
Jag är inte så bra på datorer så jag vet inte vad formatera betyder.
Är det inte bättre att tömma hårddisken så gott det går och sen installera från cdn?
Om du tänker bara ha Ubuntu på din dator så är det enklast att låta installationsprogrammet partionera din hårddisk, den delen kommer du till och då väljer du bara det, du behöver inte radera din Windowsinstallation det fixar sig vid installationen. Jag brukar välja manuell partionering på grund av att jag vill en separat partion för mina filer.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

macs skrev:Funderar på att bara köra ubuntu. Hur gör man?
Avinstallerar man win xp pro först och matar sen i ubuntu-cdn och installerar eller?
Jag vill helst slippa xpn helt och hållet.
Dessvärre har xpn hittat på nåt så att jag kan varken köra ubuntu från cdn eller med windows.Det går heller inte att installera ubuntu nu.
Miksoff ville ha kod till mitt xp,under uppdatering och det har jag ingen.Köpte burken med xp installerad.
Du har köpt datorn med XP förinstallerat? Det brukar finnas en klisterlapp på datorns chassi om datorn hade Windows förinstallerat. På klisterlappen står också licensnyckeln, dvs en serial key för ditt Windows.

Jag rekommenderar att du gör så här:

1. Bränn en återställningskiva genom Windows. (förutsätter att du har en serial key). Ominstallera Windows med återställningsskivan. Det är lite olika, men om det går att ändra storlek på partitionerna innan installationen av Windows startar så välj att ta bort alla partitioner och skapa en 20GB partition som du sedan lägger Windows på. Den partitionen ska formateras under Windows-installationen till filsystemet NTFS (fullständig). Det står i datorns manual hur man skapar återställningsskivor antigen med Windows inbyggda funktion eller med något program som följer med datorn. Det är lite olika, tror jag.
2. Boota en Ubuntu Live CD. Krymp Windows-partitionen (partitionen som har filsystemet NTFS) till en 10GB partition med programmet gParted och ta bort alla andra partitioner. (Om det ligger en liten partition, typ på 5GB, kvar med Windows återställningspaket så låt den partitionen vara kvar också).
3. Därefter installerar du Ubuntu från Live CD. Välj att ange partitioner manuellt istället för att använda hela hårddisken m.m.
4. I partitioneredigeraren under installationen så skapar du en swap-partition på 500MB till 1GB. Skapa sedan även en partition som har filsystemet ext4 och som har monteringspunkten /. Din dator ska nu ha tre partitioner: 1 partition på 20GB med filsystemet NTFS (Windows), 1 partition med filsystemet swap och en partition med filsystemet ext4 och monteringspunkten satt till /.
5. Fortsätt med installationen.

Om du gör så här så kommer du att ha en dualboot med Windows OCH Ubuntu. Jag tycker Windows är värt 20-30GB av hårddisken och om du nu ändå har köpt en dator med Windows-licens så är det ju lite synd att helt radera systemet.

Det är i princip det här jag snackar om:
https://help.ubuntu.com/community/HowtoPartition
https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot
https://help.ubuntu.com/community/Howto ... Partitions

Jag hoppas inte att jag har rört till det för mycket för dig. :)

Om du verkligen vill bli av med Windows XP helt och hållet så är det bara att starta Ubuntu Live från USB eller CD och sedan under installationen välja att installera Ubuntu på hela disken. Jag tror det är "använd hela hårddisken" eller något när man kommit en liten bit in i installationsprocessen. Då kommer Ubuntu Live att sopa rent hela hårddisken och istället lägga in Ubuntu för hela slanten.
macs

Inlägg av macs »

Lyckades slutligen installera ubuntu 10.10 swe från en cd .Det krånglade ett par gånger innan det gick.Jag valde att bara ha ubuntu på datorn,fick välja programmet på cdn som gör att datorn startar från cdn då min dator inte gjorde det själv.Sen var det bara att följa de uppoppande instruktionerna och ubuntu installerades perfekt,som enda operativsystem.

Tack alla för hjälpen !
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"