Vår nya IT-minister vill väl ;D

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Vår nya IT-minister vill väl ;D

Inlägg av Kirill »

– Ett sätt att leda är att själv vara det goda exemplet. Därför ska staten gå före vad gäller öppen källkod, öppna standarder, ipv6 och dnssec.
Ett under att vår nya IT-minister som knappt visste hur man slog igång en dator lovordar öppen källkod och allt. Nu gäller det bara att detta går att förverkliga också *hehe*
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Vår nya IT-minister vill väl ;D

Inlägg av andol »

Varifrån kommer citatet?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Glömde länka vart jag tog det ifrån :-[
Den kommer från IDG: http://www.idg.se/2.1085/1.348923/vard- ... forsta-tal
Webmaster för

Mina guider
Användarvisningsbild
Zeadar
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Zeadar »

Pontus Öhman skrev:
Ett under att vår nya IT-minister som knappt visste hur man slog igång en dator lovordar öppen källkod och allt. Nu gäller det bara att detta går att förverkliga också *hehe*
Vad menar du med det? ;D

Vilket parti kommer IT-ministern från?
Bild
Användarvisningsbild
mghg

Inlägg av mghg »

Pontus Öhman skrev:
– Ett sätt att leda är att själv vara det goda exemplet. Därför ska staten gå före vad gäller öppen källkod, öppna standarder, ipv6 och dnssec.
Pontus, kan du vara vänlig och förklara två saker: Vad är det som är lustigt? Vad har du för grund i påståendet att Anna-Karin Hatt "knappt visste hur man slog igång en dator"?

Arbetet med att få till ett rikstäckande sjukjournalsystem har pågått i många år och det har funnits förespråkare för att öppna standarder och gränssnitt är rätt metod om man skall integrera en vildvuxen flora av IT-system. Tyvärr har det inte blivit något av detta och nu vill IT-ministern dels se till att det händer något och dels förorda öppen källkod och öppna standarder. Vad är problemet?
Alleinsora
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Alleinsora »

Jaha, nu kommer vi också att få handelsrestriktoner:
http://emil.isberg.eu/2010/02/25/att-re ... kopiering/
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

mghg skrev: Pontus, kan du vara vänlig och förklara två saker: Vad är det som är lustigt? Vad har du för grund i påståendet att Anna-Karin Hatt "knappt visste hur man slog igång en dator"?
Var ju bland det första man fick läsa då hon hade tillträtt! Och den största kritiken hon fick bland kunniga och intresserade medborgare att vi fått en IT-minster som knappt vet vad en dator är.
mghg skrev: Arbetet med att få till ett rikstäckande sjukjournalsystem har pågått i många år och det har funnits förespråkare för att öppna standarder och gränssnitt är rätt metod om man skall integrera en vildvuxen flora av IT-system. Tyvärr har det inte blivit något av detta och nu vill IT-ministern dels se till att det händer något och dels förorda öppen källkod och öppna standarder. Vad är problemet?
Det vet jag mycket väl att det har varit på gång under många år, eftersom större delen av min familj jobbar inom sjukvården så har man fått höra en hel del :P Men så vitt jag vet har det aldrig diskuterats om att använda sig av öppna standarder eller open source...
Webmaster för

Mina guider
Användarvisningsbild
mghg

Inlägg av mghg »

Pontus Öhman skrev:
mghg skrev: Pontus, kan du vara vänlig och förklara två saker: Vad är det som är lustigt? Vad har du för grund i påståendet att Anna-Karin Hatt "knappt visste hur man slog igång en dator"?
Var ju bland det första man fick läsa då hon hade tillträtt! Och den största kritiken hon fick bland kunniga och intresserade medborgare att vi fått en IT-minster som knappt vet vad en dator är.
Finns det någon säker källa till hon "knappt vet vad en dator är", och inte bara andra personers tyckande?
Pontus Öhman skrev:
mghg skrev: Arbetet med att få till ett rikstäckande sjukjournalsystem har pågått i många år och det har funnits förespråkare för att öppna standarder och gränssnitt är rätt metod om man skall integrera en vildvuxen flora av IT-system. Tyvärr har det inte blivit något av detta och nu vill IT-ministern dels se till att det händer något och dels förorda öppen källkod och öppna standarder. Vad är problemet?
Det vet jag mycket väl att det har varit på gång under många år, eftersom större delen av min familj jobbar inom sjukvården så har man fått höra en hel del :P Men så vitt jag vet har det aldrig diskuterats om att använda sig av öppna standarder eller open source...
Tjäsntebaserad arkitektur (SOA), öppna standarder och öppna gränssnitt för sjukjournalsystem m.m. har diskuterats och arbetats med i ungefär fem år, Luleå-baserade BnearIT AB var en tidig spelare http://www.bnearit.se/ . I dagsläget pågår det både regionala och nationella aktiviteter baserade på öppna standarder och öppen källkod, jag återkommer med referens.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Jo nu tvivlar jag starkt på att sjukvårdens journalsystem kommer i närheten av öppna lösningar pga hur komplex det är rent tekniskt plus alla krav som måste ställas på ett journalsystem..... det finns inte många leverantörer som klarar sådana lösningar.

-----------------------------------------------

Sen angående ministerns ev okunnighet så beror det ju mest på vilka "sakkunniga" hon/han har i sin närhet..... plus vilken förmåga han/hon har att skapa konstruktiva arbetsgrupper/utredningar som tar fram realistiska förslag.

Jag väntar fortfrande på Samba 4.... :P
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Alleinsora skrev:Jaha, nu kommer vi också att få handelsrestriktoner:
http://emil.isberg.eu/2010/02/25/att-re ... kopiering/
Väldigt intressant... Det får mig att tänka på Ballmers uttalande -"Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches"... Detta var ju bra långt tillbaka men då var det ju serverbiten som oroade MS mest...

Men 'fritt' - som i 'fri öl' - är naturligtvis ett stort hot mot konkurrerande kommersiella produkter, det säger ju sig självt... Men att ta det så långt som att införa handelssanktioner mot länder som satsar på öppen mjukvara, det är ju läskigt värre ju...

Sen var väl detta rätt off-topic och skulle passa betydligt bättre i tråden om att öppen källkod är död - för om det vore sant är MS alltså rädd för en zombie... ;)

On topic så tror jag få av våra ministrar är nån hejare på datorer. Hallå, när såg ni en minister som kunde snacka hyfsad engelska sist ens? Visst, det är äpplen & päron, men jag tror det generellt är rätt dåliga detaljkunskaper hos politiker i allmänhet, det ingår ju i jobbet att skita i detaljerna och fokusera på helheten...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

farmfield skrev: On topic så tror jag få av våra ministrar är nån hejare på datorer. Hallå, när såg ni en minister som kunde snacka hyfsad engelska sist ens? Visst, det är äpplen & päron, men jag tror det generellt är rätt dåliga detaljkunskaper hos politiker i allmänhet, det ingår ju i jobbet att skita i detaljerna och fokusera på helheten...
Instämmer där. Ofta är dom otroligt allmänbildade, har kunskap i många områden och vad som händer på många ställen. Att dessutom kräva specialkunskaper på olika områden är att begära för mycket, det är ju därför dom rådfrågar experter. Nåt av det viktigaste hos politiker är alltså att knyta till sej bra experter. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

vulfgar skrev: Nåt av det viktigaste hos politiker är alltså att knyta till sej bra experter. :)
Jo men det är ju det de gör när de utser statsekreterarna.... det finns då vissa "flummare" som utser dessa med mer politiska meriter och då blir det oftast enbart "kattskit"..... utser man en statssekreterare utefter kunskap om området så blir det oftast bra.

Sen startar då en minister diverse utredningar och då gäller det att välja en kunnig ordförande och ingen ordförande utifrån politiska meriter....
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Fast vem är 'expert' i dagens läge när så mycket är 'åsikter' snarare än fakta... Och jag gör en notering nu, jag lägger ingen värdering i det... Men saker som 'bra' och 'rätt' är ju det svåraste som finns att definiera (oavsett vad det gäller) imo...

Då tänker jag typ -"Min Land Rover från 1968 är bättre än din nya Porsche!" och att det kan vara lika sant som osant...
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Utanför ämnet:
farmfield skrev:Utanför ämnet: Fast vem är 'expert' i dagens läge när så mycket är 'åsikter' snarare än fakta... Och jag gör en notering nu, jag lägger ingen värdering i det... Men saker som 'bra' och 'rätt' är ju det svåraste som finns att definiera (oavsett vad det gäller) imo...

Då tänker jag typ -"Min Land Rover från 1968 är bättre än din nya Porsche!" och att det kan vara lika sant som osant...
Utanför ämnet:
Det är därför man alltid ska klargöra målet innan man funderar kring medlen...
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Fast vem är 'expert' i dagens läge när så mycket är 'åsikter' snarare än fakta... Och jag gör en notering nu, jag lägger ingen värdering i det... Men saker som 'bra' och 'rätt' är ju det svåraste som finns att definiera (oavsett vad det gäller) imo...

Jo nu handlar det mer om att vara sakkunnig än "expert".......

En minister bör då vara hyfsat sakunnig och den kunskapen får han/hon då från sina statssekreterare.... sen kan då statsekreteraren konsultera experter för att få fram relevant fakta.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hoppas iaf att dom får upp ögonen mer för öppen kod - om inte annat för pengarnas skull. Det är ju en sak i miljöer som kräver specifika system men tänk hur många kanslister, sekreterare & annat ute på kommuner som i princip bara behöver ett officepaket, en webläsare och ett mailprogram (om ens det) och där man idag betalar 2400:-/år för Windows/Office-licenserna... Ekonomiskt vansinne...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Hoppas iaf att dom får upp ögonen mer för öppen kod - om inte annat för pengarnas skull. Det är ju en sak i miljöer som kräver specifika system men tänk hur många kanslister, sekreterare & annat ute på kommuner som i princip bara behöver ett officepaket, en webläsare och ett mailprogram (om ens det) och där man idag betalar 2400:-/år för Windows/Office-licenserna... Ekonomiskt vansinne...
Jo och det finns ju redan en utredning som tyvärr verkar ha somnat in....

http://regeringen.se/sb/d/108/a/84558

De som orkar kan då läsa pdf-dokumenten !!! Inget för latoxar... :P

Kort sammanfattning:
Sammanfattning

IT-standardiseringsutredningens ursprungliga uppdrag från april 2006 var att föreslå hur IT-standardiseringen i den offentliga förvaltningen kan samordnas bättre - både den samordning som behövs inför EU:s beslut om standardisering och den interna samordningen inom den svenska offentliga förvaltningen. Vidare skulle vi överväga om - och i så fall hur - öppen programvara (öppen källkod) borde främjas. I november 2006 fick utredningen tilläggsdirektivet att undersöka hur e-förvaltningens införande kan påskyndas, hur säkerheten kan ökas i e förvaltningen, hur elektronisk upphandling kan främjas samt de rättsliga konsekvenserna av öppen programvara.
Sen är det ju att betrakta som ett fiasko just nu angående öppen mjukvara

http://www.idg.se/2.1085/1.345280/flopp ... en-kallkod

För mycket RMS kanske..... ;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"