Vilken Ubuntu version för minimum installation?[LÖST]
- Luxwarp
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Vilken Ubuntu version för minimum installation?[LÖST]
Har nu användt ubuntu i över 4 år och vet att ubuntuförsöker göra allt så användarvänligt som möjligt. Men jag skulle vilja börja om från början nu med ubuntu och installera en minimum installation av ubuntu och sen installera x och alla program själv, som man får göra i archlinux. Kör gärna archlinux, men ubuntu ligger varmt om hjärtat:).
Så min fråga är kan man välja vid installationen av ubuntu att endast installera bassystemet för att få igång systemet, eller skall man typ installera server versionen eller så?.
Jag vill ha svar om ubuntu nu och inte kubuntu, xubuntu etc.
Haj!
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)
IT Consultant and Web developer.
Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Re: Vilken Ubuntu version för minimum installation?
Jag kör själv denna variant http://minimal-desktop.blogspot.com/
som jag byggt på efter behov och det har fungerat fint
/queson
Gällande minimalism så kanske du även vill tala om för apt att inte automatiskt installera Recommends?
https://wiki.ubuntu.com/IntrepidRelease ... %20default
Med mini.iso kan man bygga upp systemet från grunden så som du ville. Själv har jag istället börjat leka lite med Arch Linux men som du säger så är ju ubuntu smidigt också.
- Luxwarp
- Kontakt:
Ah jag har kört arch i någon månad eller två och älskar det när man fått igång det, men om jag inte kör ubuntu tappar jag lite på forumet pojkar du vet kan inte göra två saker samtidigt, sen skiljer sig config filer lite osv och vi kör ubuntu på jobbet så ah ubuntu i mitt hjärta. men skall kolla in minimalcd:) Tack för tipsen.ronnylov skrev:https://help.ubuntu.com/community/Insta ... /MinimalCD
Med mini.iso kan man bygga upp systemet från grunden så som du ville. Själv har jag istället börjat leka lite med Arch Linux men som du säger så är ju ubuntu smidigt också.
Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
- Konservburk
Re: Vilken Ubuntu version för minimum installation?[LÖST]
Kul att det här med minimala basinstallationer kom upp. Det är ett intressant ämne som jag har lekt en hel del med genom åren.Stampe skrev:Så min fråga är kan man välja vid installationen av ubuntu att endast installera bassystemet för att få igång systemet, eller skall man typ installera server versionen eller så?.
Jag vill ha svar om ubuntu nu och inte kubuntu, xubuntu etc.
Om vi börjar med ett mått på hur stor en installation är, nämligen antal installerade paket. Det värdet går att få fram med följande kommando:
Kod: Markera allt
dpkg --get-selections | wc -l
Förutom att minbase-installationen är överlägset minst så är den även mest spännande med tanke på hur installationen går till. Den går nämligen att genomföra direkt från vilken annan linuxinstallation som helst eller från vilken live-skiva som helst.
- Konservburk
Nu är det dags att ta fram en terminal och börja på riktigt. Det hade förstås gått bra att även ordna med partitionerna i terminalen för de som föredrad det eller för de som använder ett system där gparted saknas.
Vi ska använda programmet debootstrap för att bygga upp ett fullt fungerande minimalt ubuntu-system från grunden utan att ta med annat än de absolut nödvändiga paketen. Från en ubuntu-live-skiva är det inga svårigheter att installera:
sudo apt-get install debootstrap
svn co svn://svn.debian.org/d-i/trunk/packages/debootstrap
- Konservburk
sudo mount /dev/sda1 /mnt
sudo debootstrap --arch=i386 --variant=minbase --include=linux-image-generic,grub-pc,dhcp3-client,console-setup,sudo,gpgv maverick /mnt http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/
linux-image-generic: behövs för att få ett fristående sytem.
grub-pc: behövs bara om du inte redan har en boot-loader.
dhcp3-client: behövs för att kunna få en dynamisk ip-adress.
console-setup: behövs för svensk tangentbordslayout i konsollen.
sudo: behövs för att kunna få root-rättigheter utan root-användare.
gpgv: behövs för att verifiera att paketkällor är säkra.
De som redan har en boot-loader och har statisk ip-adress och inte bryr sig om svensk tangentbordslayout och nöjer sig med att använda det vanliga root-kontot och struntar i om paketkällorna är säkra klarar sig med bara själva linux-kärnan som extra paket.
Jag har valt att installera ubuntu 10.10 genom att ange ordet maverick. De som vill installera en annan version kan enkelt göra det genom att för t.ex. 10.04 ange ordet lucid istället.
Anges inte --arch= så används kommandot dpkg --print-architecture för att avgöra om den nya installationen ska bli 32- eller 64-bitars, vilket i praktiken innebär samma som systemet där debootstrap körs. Det går även att utryckligen ange i386 för att alltid få 32-bitars, vilket jag har valt att göra, eller amd64 för att alltid få 64-bitars.
När debootstrap har gjort sitt går det att hoppa in i det nya systemet med hjälp av kommandot chroot. De som nöjer sig med att använda systemet på det sättet behöver inte ens ta med linux-kärnan som extra paket.
sudo chroot /mnt env - bash
- Konservburk
mount -t devtmpfs none /dev
Jag skapar först en tillfällig skal-funktion för att slippa skriva om eller ändra i ett krångligt kommando flera gånger. Det viktiga är att alla UUID blir rätt. Alternativet är att klippa och klistra om någon föredrar det.
fstab()(echo UUID=$(blkid -s UUID -o value $1) $2 $(blkid -s TYPE -o value $1) $3 0 $4 >>/etc/fstab)
fstab /dev/sda1 / errors=remount-ro 1
fstab /dev/sda2 none sw 0
fstab /dev/sda3 /home defaults 2
mount -a
# UNCONFIGURED FSTAB FOR BASE SYSTEM
UUID=085aa054-7dac-423b-ae4b-5b06b075e48c / ext4 errors=remount-ro 0 1
UUID=eab7b679-14fb-47d8-a04b-aeccb4d0693a none swap sw 0 0
UUID=a97d7f9a-189e-4e1c-94ba-ef16b21d1371 /home ext4 defaults 0 2
- Konservburk
grub-install /dev/sda
update-grub
Innan vi får boota om behöver vi ordna så att vi kan logga in på det nya systemet. Vi som har valt att installera sudo skapar en grupp admin och lägger till en rad i filen /etc/sudoers som gör så att alla gruppens medlemmar får admin-rättigheter:
addgroup --system admin
echo '%admin ALL=(ALL) ALL' >>/etc/sudoers
adduser konservburk
adduser konservburk admin
passwd
Det ska faktiskt redan nu gå att boota om till det nya systemet. Jag väljer dock att först genomföra ytterligare några små justeringar.
- Konservburk
sed -i '/XKBLAYOUT=/s/=.*/="se"/' /etc/default/console-setup
setupcon --force
locale-gen sv_SE.UTF-8
echo LANG=sv_SE.UTF-8 >/etc/default/locale
echo auto eth0 >>/etc/network/interfaces
echo iface eth0 inet dhcp >>/etc/network/interfaces
De som inte vill att datorn ska heta ubuntu kan nu passa på att välja ett annat datornamn:
echo datornamn >/etc/hostname
echo 127.0.0.1 localhost >>/etc/hosts
echo 127.0.1.1 $(cat /etc/hostname) >>/etc/hosts
ln -sf /usr/share/zoneinfo/Europe/Stockholm /etc/localtime
- Konservburk
echo 'APT { Install-Recommends "false"; Install-Suggests "false"; };' >/etc/apt/apt.conf.d/06norecommends
sed -i '/\s*main$/{s/$/ restricted universe multiverse/;h;s/^deb/&-src/;H;g;s/\s*main/-updates&/g;H;s/\.archive/curity/g;s/-updates/-security/g;H;g}' /etc/apt/sources.list
deb http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu maverick main restricted universe multiverse
deb-src http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu maverick main restricted universe multiverse
deb http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu maverick-updates main restricted universe multiverse
deb-src http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu maverick-updates main restricted universe multiverse
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu maverick-security main restricted universe multiverse
deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu maverick-security main restricted universe multiverse
Glöm inte att uppdatera efteråt:
apt-get update
- Konservburk
umount -a
exit
sudo umount /mnt
sudo reboot
sudo apt-get dist-upgrade
Nu är vi faktiskt där, ett fullt fungerande minimalt ubuntu-system!
- Konservburk
sudo apt-get install ubuntu-minimal
sudo apt-get install ubuntu-standard
sudo apt-get install language-pack-sv language-support-sv
- Konservburk
sudo mount /dev/sdX1 /mnt
sudo debootstrap --variant=minbase --include=linux-image-generic,grub-pc maverick /mnt http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/
sudo chroot /mnt env - bash
mount -t devtmpfs none /dev
grub-install /dev/sdX
update-grub
passwd
reboot

Kanske går att lägga som en artikel på wiki?
Har en äldre dator som jag nog ska bygga upp enklare någorlunda lättviktig ubuntu på baserat på 10.04 LTS (vill ha något mera stabilt och långsiktigt fungerande än Arch Linux på den datorn, dessutom gillar inte det gamla grafikkortet nyaste xorg 1.9, men 1.8 ska vara OK). Tänkte mig kanske köra openbox med tint2 eller något liknande.
Jag har för mig man kan välja litegrann vad som man vill installera från mini.iso men om detta ändå blir mera lättviktigt så kör jag nog från standardskivan istället. En möjlig fördel att välja mini.iso skulle väl vara om man fick nerladdat senaste version av paketen direkt vid installation istället för att behöva uppgradera dem efter installationen.
Var hittar man info på vilka paket som skiljer ubuntu-minimal mot ubuntu-standard?
- Konservburk
Sist jag använde mini-skivan så valde jag bort allt som jag enkelt kunde se att det gick att välja bort, och då landade installationen på runt 330 paket. Men jag undersökte t.ex. aldrig expert-läget, så det är möjligt att det går att klämma lite till. Jag hoppas jag har tid att undersöka den saken lite närmare nu ikväll eller kanske i morgon.ronnylov skrev:Jag har för mig man kan välja litegrann vad som man vill installera från mini.iso
Med tanke på att minbase-installationen bara innehåller runt 110 paket och att maverick dessutom fortfarande är relativt ny så blir det ganska få paket som behöver uppdateras med en gång.ronnylov skrev:En möjlig fördel att välja mini.iso skulle väl vara om man fick nerladdat senaste version av paketen direkt vid installation istället för att behöva uppgradera dem efter installationen.
Du undrar hur man listar alla beroenden (även indirekta beroenden?) till de olika paketen ubuntu-minimal och ubuntu-standard och sedan tar fram skillnaden mellan dessa listor?ronnylov skrev:Var hittar man info på vilka paket som skiljer ubuntu-minimal mot ubuntu-standard?
Jag undrar väl lite vad man går miste om (eller vad man slipper om man ser det så) om man väljer att inte installera paketet ubuntu-standard utan nöjer sig med paketet ubuntu-minimal som basinstallation? Eftersom dessa paket ju är bestående av diverse mindre paket så blir det väl en skillnad av beroenden jag är ute efter. Men det behöver inte vara så exakt utan jag ville bara veta ungefär vad det är som skiljer i funktionalitet. Visst vill man ha en liten installation men man vill ju också ha det mesta som behövs för ett fungerande system så om man ändå så småningom i praktiken får installera allting i ubuntu-standard så kan man lika gärna lägga in det direkt.
Så i princip svarar jag ja på din sista fråga.
Hittade även denna guide: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 78&start=0
- Konservburk
Att installera ubuntu-minimal från den ursprungliga minbase-installationen ger följande utökning:
apt-utils
bzip2
console-setup
console-terminus
eject
gnupg
iproute
iputils-ping
kbd
less
libcap2
libexpat1
libnewt0.52
libpopt0
libsqlite3-0
lsb-release
mime-support
netbase
netcat-openbsd
ntpdate
python
python-central
python2.6
rsyslog
ubuntu-keyring
ubuntu-minimal
ureadahead
vim-common
vim-tiny
whiptail
xkb-data
apt-xapian-index
aptitude
dictionaries-common
dmidecode
dmsetup
file
hunspell-en-ca
hunspell-en-us
installation-report
iso-codes
language-pack-en
language-pack-en-base
language-pack-gnome-en
language-pack-gnome-en-base
language-support-en
language-support-writing-en
laptop-detect
libatm1
libboost-iostreams1.42.0
libclass-accessor-perl
libcwidget3
libept1
libfribidi0
libgdbm3
libio-string-perl
liblockfile1
libmagic1
libparse-debianchangelog-perl
libsigc++-2.0-0c2a
libsub-name-perl
libtimedate-perl
libxapian15
linux-generic
linux-headers-2.6.35-22
linux-headers-2.6.35-22-generic
linux-headers-generic
lockfile-progs
logrotate
make
myspell-en-au
myspell-en-gb
myspell-en-za
os-prober
perl
perl-modules
python-apt
python-debian
python-support
python-xapian
tasksel
tasksel-data
usbutils
wamerican
wbritish
- Luxwarp
- Kontakt: