Vilken Ubuntu version för minimum installation?[LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Vilken Ubuntu version för minimum installation?[LÖST]

Inlägg av Luxwarp »

Hej.

Har nu användt ubuntu i över 4 år och vet att ubuntuförsöker göra allt så användarvänligt som möjligt. Men jag skulle vilja börja om från början nu med ubuntu och installera en minimum installation av ubuntu och sen installera x och alla program själv, som man får göra i archlinux. Kör gärna archlinux, men ubuntu ligger varmt om hjärtat:).

Så min fråga är kan man välja vid installationen av ubuntu att endast installera bassystemet för att få igång systemet, eller skall man typ installera server versionen eller så?.

Jag vill ha svar om ubuntu nu och inte kubuntu, xubuntu etc.

Haj!
Senast redigerad av 1 Luxwarp, redigerad totalt 26 gånger.
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
queson

Re: Vilken Ubuntu version för minimum installation?

Inlägg av queson »

Hej

Jag kör själv denna variant http://minimal-desktop.blogspot.com/
som jag byggt på efter behov och det har fungerat fint

/queson
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

En lågt hängande frukt är att använd alternate-skivan, samt välja att installera i avancerat/export-mode. Det borde ge dig ett tillräckligt smalt system för att därifrån kunna bygga upp din egen skrivbordsmiljö.

Gällande minimalism så kanske du även vill tala om för apt att inte automatiskt installera Recommends?

https://wiki.ubuntu.com/IntrepidRelease ... %20default
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

https://help.ubuntu.com/community/Insta ... /MinimalCD

Med mini.iso kan man bygga upp systemet från grunden så som du ville. Själv har jag istället börjat leka lite med Arch Linux men som du säger så är ju ubuntu smidigt också.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

ronnylov skrev:https://help.ubuntu.com/community/Insta ... /MinimalCD

Med mini.iso kan man bygga upp systemet från grunden så som du ville. Själv har jag istället börjat leka lite med Arch Linux men som du säger så är ju ubuntu smidigt också.
Ah jag har kört arch i någon månad eller två och älskar det när man fått igång det, men om jag inte kör ubuntu tappar jag lite på forumet pojkar du vet kan inte göra två saker samtidigt, sen skiljer sig config filer lite osv och vi kör ubuntu på jobbet så ah ubuntu i mitt hjärta. men skall kolla in minimalcd:) Tack för tipsen.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Vilken Ubuntu version för minimum installation?[LÖST]

Inlägg av Konservburk »

Stampe skrev:Så min fråga är kan man välja vid installationen av ubuntu att endast installera bassystemet för att få igång systemet, eller skall man typ installera server versionen eller så?.

Jag vill ha svar om ubuntu nu och inte kubuntu, xubuntu etc.
Kul att det här med minimala basinstallationer kom upp. Det är ett intressant ämne som jag har lekt en hel del med genom åren.

Om vi börjar med ett mått på hur stor en installation är, nämligen antal installerade paket. Det värdet går att få fram med följande kommando:

Kod: Markera allt

dpkg --get-selections | wc -l
Hur stor är då en helt ny standardinstallation av maverick? En desktop-installation har runt 1300 paket oavsett om den är installerad från den vanliga desktop-skivan eller från alternate-skivan. Det kan skilja något 10-tal paket beroend på t.ex. språkval. En server-installation, eller en installation från mini-skivan som ronnylov tipsade om har bara 1/4 så många paket, runt 330 stycken. Men det går faktiskt att plocka bort ytterligare 2/3 och fortfarande ha ett fullt fungerande och fristående system. En så kallad minbase-installation har bara runt 110 paket.

Förutom att minbase-installationen är överlägset minst så är den även mest spännande med tanke på hur installationen går till. Den går nämligen att genomföra direkt från vilken annan linuxinstallation som helst eller från vilken live-skiva som helst.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Jag tänker här visa hur det hela går till när minbase-installationen genomförs från den valiga maverick-desktop-skivan. Börja med att boota från skivan och välj Try Ubuntu för att komma in i live-läget. Använd sedan gparted för att förbereda utrymme åt installtionen. I det här exemplet väljer jag att skapa två ext4-partitioner, en för systemet och en för hemkatalogerna, samt en swap-partition. Det räcker förstås med en enda partition för de som inte bryr sig om swap eller att separera hemkatalgerna från resten av systemet.

Nu är det dags att ta fram en terminal och börja på riktigt. Det hade förstås gått bra att även ordna med partitionerna i terminalen för de som föredrad det eller för de som använder ett system där gparted saknas.

Vi ska använda programmet debootstrap för att bygga upp ett fullt fungerande minimalt ubuntu-system från grunden utan att ta med annat än de absolut nödvändiga paketen. Från en ubuntu-live-skiva är det inga svårigheter att installera:

sudo apt-get install debootstrap
De som utgår från ett system där debootstrap inte finns att få tag i via en pakethanterare kan istället hämta programmet via subversion:

svn co svn://svn.debian.org/d-i/trunk/packages/debootstrap
[/color]
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Då var äntligen alla förberedelser klara. Det är dags att tillfälligt montera den nya systempartitionen någonstans. Monteringspunkten spelar ingen roll och jag väljer helt enkelt /mnt av gammal vana. Min nya systempartiton är /dev/sda1, men vad just din heter vet bara du. Se till att montera rätt så att inget viktigt blir överskrivet!

sudo mount /dev/sda1 /mnt
Dra därefter igång själva installations-processen:

sudo debootstrap --arch=i386 --variant=minbase --include=linux-image-generic,grub-pc,dhcp3-client,console-setup,sudo,gpgv maverick /mnt http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/
Här anger --variant=minbase att det inte ska tas med några andra paket än de absolut nödvändiga. Det kommer dock att resultera i ett system som inte ens går att boota på egen hand eftersom det till och med saknar egen kärna. Jag har därför via --include= valt att ta med ytterligare några paket:

linux-image-generic: behövs för att få ett fristående sytem.
grub-pc: behövs bara om du inte redan har en boot-loader.
dhcp3-client: behövs för att kunna få en dynamisk ip-adress.
console-setup: behövs för svensk tangentbordslayout i konsollen.
sudo: behövs för att kunna få root-rättigheter utan root-användare.
gpgv: behövs för att verifiera att paketkällor är säkra.

De som redan har en boot-loader och har statisk ip-adress och inte bryr sig om svensk tangentbordslayout och nöjer sig med att använda det vanliga root-kontot och struntar i om paketkällorna är säkra klarar sig med bara själva linux-kärnan som extra paket.

Jag har valt att installera ubuntu 10.10 genom att ange ordet maverick. De som vill installera en annan version kan enkelt göra det genom att för t.ex. 10.04 ange ordet lucid istället.

Anges inte --arch= så används kommandot dpkg --print-architecture för att avgöra om den nya installationen ska bli 32- eller 64-bitars, vilket i praktiken innebär samma som systemet där debootstrap körs. Det går även att utryckligen ange i386 för att alltid få 32-bitars, vilket jag har valt att göra, eller amd64 för att alltid få 64-bitars.

När debootstrap har gjort sitt går det att hoppa in i det nya systemet med hjälp av kommandot chroot. De som nöjer sig med att använda systemet på det sättet behöver inte ens ta med linux-kärnan som extra paket.

sudo chroot /mnt env - bash
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Väl inne i det nya systemet vill vi kunna komma åt hårdvaran, framförallt hårddisken, vilket ordnas så här:

mount -t devtmpfs none /dev
De som har förberett en swap-partition eller separat /home-partition vill se till så att de monteras under boot genom att lägga till lämpliga rader i filen /etc/fstab.

Jag skapar först en tillfällig skal-funktion för att slippa skriva om eller ändra i ett krångligt kommando flera gånger. Det viktiga är att alla UUID blir rätt. Alternativet är att klippa och klistra om någon föredrar det.

fstab()(echo UUID=$(blkid -s UUID -o value $1) $2 $(blkid -s TYPE -o value $1) $3 0 $4 >>/etc/fstab)
Sedan använder jag den nya skalfunktionen för att lägga till lämpliga rader. I mitt fall är systempartitionen /dev/sda1, swap-partitionen är /dev/sda2 och /home-partitionen är /dev/sda3. Exakt hur det är i ditt fall vet bara du.

fstab /dev/sda1 / errors=remount-ro 1
fstab /dev/sda2 none sw 0
fstab /dev/sda3 /home defaults 2
Kontrollera sedan att monteringen fungerar:

mount -a
Fungerar det inte så är det bäst att dubbelkolla med cat /etc/fstab. För mig ser det ut så här:

# UNCONFIGURED FSTAB FOR BASE SYSTEM
UUID=085aa054-7dac-423b-ae4b-5b06b075e48c / ext4 errors=remount-ro 0 1
UUID=eab7b679-14fb-47d8-a04b-aeccb4d0693a none swap sw 0 0
UUID=a97d7f9a-189e-4e1c-94ba-ef16b21d1371 /home ext4 defaults 0 2
Du ska givetvis ha helt andra UUID-värden.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Vi som inte redan hade en boot-loader sedan tidigare vill nu göra det nya systemet bootbart. Jag väljar att installera den nya boot-loadern i början av disken /dev/sda, men exakt var du ska installera den vet du bara själv. Var noga med att det blir rätt så att inget viktigt blir överskrivet!

grub-install /dev/sda
update-grub
De som redan hade en boot-loader ändrar istället dess inställningar för att få det nya systemet att boota. Exakt hur det går till beror helt på vilken boot-loader det rör sig om. Det som alltid gäller är att tala om för boot-loadern att kärnan ligger som /vmlinuz på den nya systempartitionen och att ramdisken ligger som /initrd.img på samma partition, samt att den ska tala om för kärnan vilken partition detta är via parametern root=.

Innan vi får boota om behöver vi ordna så att vi kan logga in på det nya systemet. Vi som har valt att installera sudo skapar en grupp admin och lägger till en rad i filen /etc/sudoers som gör så att alla gruppens medlemmar får admin-rättigheter:

addgroup --system admin
echo '%admin ALL=(ALL) ALL' >>/etc/sudoers
Skapa sedan en ny användare:

adduser konservburk
Glöm inte att lägga till den nya användaren i admin-gruppen:

adduser konservburk admin
De som inte har installerat sudo eller som ändå nöjer sig med det vanliga root-kontot får inte glömma att sätta ett root-lösenord, vilket vi andra inte behöver göra:

passwd
[/color]
Det ska faktiskt redan nu gå att boota om till det nya systemet. Jag väljer dock att först genomföra ytterligare några små justeringar.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

De som vill ha svensk tangentbordslayout i konsollen måste ändra i filen /etc/default/console-setup och sedan uppdatera med kommandot setupcon. Det är lika bra att ordna med det redan nu så att det blir svensk tangentbordslayout även vid den första inloggningen:

sed -i '/XKBLAYOUT=/s/=.*/="se"/' /etc/default/console-setup
setupcon --force
De som inte nöjer sig med enbart engelska kan även byta systemspråk till svenska med följande kommandon:

locale-gen sv_SE.UTF-8
echo LANG=sv_SE.UTF-8 >/etc/default/locale
De som har installerat dhcp3-client vill ställa in så att ip-adressen tilldelas automatiskt:

echo auto eth0 >>/etc/network/interfaces
echo iface eth0 inet dhcp >>/etc/network/interfaces
De som kör med statisk ip-adress ändrar själva i filen /etc/network/interfaces på lämpligt sätt.

De som inte vill att datorn ska heta ubuntu kan nu passa på att välja ett annat datornamn:

echo datornamn >/etc/hostname
Det är även lämpligt att skapa en fil /etc/hosts för att vissa program, t.ex. sudo inte ska klaga:

echo 127.0.0.1 localhost >>/etc/hosts
echo 127.0.1.1 $(cat /etc/hostname) >>/etc/hosts
De som inte nöjer sig med zulu-tid kan ställa in en mer lämplig tidzon:

ln -sf /usr/share/zoneinfo/Europe/Stockholm /etc/localtime
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Enligt förslaget från andol så kan det vara en god idé att ändra apt-inställningarna så att den bara installerar beroenden som faktiskt krävs:

echo 'APT { Install-Recommends "false"; Install-Suggests "false"; };' >/etc/apt/apt.conf.d/06norecommends
När vi ändå är inne på det här med pakethantering så kan det vara läge att se över paketkällorna i filen /etc/apt/sources.list som annars är mycket sparsamma. Jag väljer att med ett krångligt kommando lägga till ett helt gäng källor för bland annat säkerhetsuppdateringar:

sed -i '/\s*main$/{s/$/ restricted universe multiverse/;h;s/^deb/&-src/;H;g;s/\s*main/-updates&/g;H;s/\.archive/curity/g;s/-updates/-security/g;H;g}' /etc/apt/sources.list
De som inte gillar komplicerade kommandon kan ändra i filen för hand istället. För mig ser den ut så här:

deb http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu maverick main restricted universe multiverse
deb-src http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu maverick main restricted universe multiverse
deb http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu maverick-updates main restricted universe multiverse
deb-src http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu maverick-updates main restricted universe multiverse
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu maverick-security main restricted universe multiverse
deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu maverick-security main restricted universe multiverse
[/color]
Glöm inte att uppdatera efteråt:

apt-get update
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Nu är det äntligen dags att boota om. Tänk dock på att avmontera, avsluta chroot och avmontera igen först:

umount -a
exit
sudo umount /mnt
sudo reboot
Förhoppningsvis bootar allt som det ska. När du för första gången väl är inne i det nya systemet på riktigt så är det lämpligt att direkt börja med en paketuppgradering:

sudo apt-get dist-upgrade
De som kör med det vanliga root-kontot kan/ska förstås skippa sudo.

Nu är vi faktiskt där, ett fullt fungerande minimalt ubuntu-system!
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

...eller nja, visserligen fullt fungerande och minimalt, men det officiella minimala ubuntu kräver faktiskt ett 30-tal paket till. Dessa installeras dock enkelt för den som vill:

sudo apt-get install ubuntu-minimal
Nästa steg är ytterligare ett 60-tal paket för att helt nå upp till officiell ubuntu-standard:

sudo apt-get install ubuntu-standard
De som dessutom vill nå upp till officiell ubuntu-standard även när det gäller svenska språket behöver installera ytterligare ett par paket:

sudo apt-get install language-pack-sv language-support-sv
Vi är nu uppe i nästan dubbelt så många paket som vår minbase-installation, men ändå fortfarande inte ens 2/3 av vad en installation från mini-skivan ger oss.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Kanske lika bra att köra en sammanfattning direkt och skala av allt runtsnack och finlir:

sudo mount /dev/sdX1 /mnt
sudo debootstrap --variant=minbase --include=linux-image-generic,grub-pc maverick /mnt http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/
sudo chroot /mnt env - bash

mount -t devtmpfs none /dev
grub-install /dev/sdX
update-grub
passwd
reboot
Mer än så behövs egentligen inte. :)
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Tack för en jättebra guide Konservburk!
Kanske går att lägga som en artikel på wiki?

Har en äldre dator som jag nog ska bygga upp enklare någorlunda lättviktig ubuntu på baserat på 10.04 LTS (vill ha något mera stabilt och långsiktigt fungerande än Arch Linux på den datorn, dessutom gillar inte det gamla grafikkortet nyaste xorg 1.9, men 1.8 ska vara OK). Tänkte mig kanske köra openbox med tint2 eller något liknande.

Jag har för mig man kan välja litegrann vad som man vill installera från mini.iso men om detta ändå blir mera lättviktigt så kör jag nog från standardskivan istället. En möjlig fördel att välja mini.iso skulle väl vara om man fick nerladdat senaste version av paketen direkt vid installation istället för att behöva uppgradera dem efter installationen.

Var hittar man info på vilka paket som skiljer ubuntu-minimal mot ubuntu-standard?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

ronnylov skrev:Jag har för mig man kan välja litegrann vad som man vill installera från mini.iso
Sist jag använde mini-skivan så valde jag bort allt som jag enkelt kunde se att det gick att välja bort, och då landade installationen på runt 330 paket. Men jag undersökte t.ex. aldrig expert-läget, så det är möjligt att det går att klämma lite till. Jag hoppas jag har tid att undersöka den saken lite närmare nu ikväll eller kanske i morgon.
ronnylov skrev:En möjlig fördel att välja mini.iso skulle väl vara om man fick nerladdat senaste version av paketen direkt vid installation istället för att behöva uppgradera dem efter installationen.
Med tanke på att minbase-installationen bara innehåller runt 110 paket och att maverick dessutom fortfarande är relativt ny så blir det ganska få paket som behöver uppdateras med en gång.
ronnylov skrev:Var hittar man info på vilka paket som skiljer ubuntu-minimal mot ubuntu-standard?
Du undrar hur man listar alla beroenden (även indirekta beroenden?) till de olika paketen ubuntu-minimal och ubuntu-standard och sedan tar fram skillnaden mellan dessa listor?
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Om man väljer maverick 10.10 så är ju paketen nya men själv funderar jag på att köra 10.04 LTS så det kan ju bli några uppdateringar men det spelar inte så stor roll, tänkte mer att det kan vara en skillnad man kan vara medveten om. Jag är inte jätteduktig på pakethantering men jag gissar att man enkelt kan rensa bort gamla paket som inte längre används efter att man uppgraderat?

Jag undrar väl lite vad man går miste om (eller vad man slipper om man ser det så) om man väljer att inte installera paketet ubuntu-standard utan nöjer sig med paketet ubuntu-minimal som basinstallation? Eftersom dessa paket ju är bestående av diverse mindre paket så blir det väl en skillnad av beroenden jag är ute efter. Men det behöver inte vara så exakt utan jag ville bara veta ungefär vad det är som skiljer i funktionalitet. Visst vill man ha en liten installation men man vill ju också ha det mesta som behövs för ett fungerande system så om man ändå så småningom i praktiken får installera allting i ubuntu-standard så kan man lika gärna lägga in det direkt.

Så i princip svarar jag ja på din sista fråga.

Hittade även denna guide: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 78&start=0
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Jag har undersökt mini-cd:n lite mer noggrant nu och jag har lyckat få ner installationen till runt 200 paket. Det inkluderar ubuntu-minimal, men inte ubuntu-standard. Där verkar det dock ta stop om jag inte ska börja avinstallera redan installerade paket. Jag har även passat på att anteckna vilka paket som installerats för att kunna jämföra skillnader mot minbase-installationen...

Att installera ubuntu-minimal från den ursprungliga minbase-installationen ger följande utökning:

apt-utils
bzip2
console-setup
console-terminus
eject
gnupg
iproute
iputils-ping
kbd
less
libcap2
libexpat1
libnewt0.52
libpopt0
libsqlite3-0
lsb-release
mime-support
netbase
netcat-openbsd
ntpdate
python
python-central
python2.6
rsyslog
ubuntu-keyring
ubuntu-minimal
ureadahead
vim-common
vim-tiny
whiptail
xkb-data
Den minsta möjliga installationen från mini-skivan har dessa paket utöver en minbase-installationen med ubuntu-minimal:

apt-xapian-index
aptitude
dictionaries-common
dmidecode
dmsetup
file
hunspell-en-ca
hunspell-en-us
installation-report
iso-codes
language-pack-en
language-pack-en-base
language-pack-gnome-en
language-pack-gnome-en-base
language-support-en
language-support-writing-en
laptop-detect
libatm1
libboost-iostreams1.42.0
libclass-accessor-perl
libcwidget3
libept1
libfribidi0
libgdbm3
libio-string-perl
liblockfile1
libmagic1
libparse-debianchangelog-perl
libsigc++-2.0-0c2a
libsub-name-perl
libtimedate-perl
libxapian15
linux-generic
linux-headers-2.6.35-22
linux-headers-2.6.35-22-generic
linux-headers-generic
lockfile-progs
logrotate
make
myspell-en-au
myspell-en-gb
myspell-en-za
os-prober
perl
perl-modules
python-apt
python-debian
python-support
python-xapian
tasksel
tasksel-data
usbutils
wamerican
wbritish
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Asum kära konserv, upp i wikin:D!

Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"