Internt nätverkskort dött?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
gips
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Internt nätverkskort dött?

Inlägg av gips »

Mitt mobo (Asrock P45TS) har internt nätverkskort
det går ej att få kontakt med internet
provat att byta nätverkskabel med min andra dator där internet funkar utan resultat

är det bara att köpa ett instickskort tex pci och sätta i och köra?
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Internt nätverkskort dött?

Inlägg av ycc »

På en stationär dator jag använde slutade nätverkskortet att funka. Det funkade inte på flera dagar. Efter en "hard reset" (dra ur power-sladden till datorn i fem minuter) så funkade det igen. Men det var pci-kort.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
gips

Inlägg av gips »

idag så funka nätverkskortet igen men grundfunderingen kvarstår ändå
plugga in pci-kort tuta o köra?

vissa moderkort har ju dubbla nätverkkort
skulle det gå att ha både internt och pci-kort samtidigt?
m!rage

Inlägg av m!rage »

Lyser/blinkar Link/Act-dioderna på nätverkskortet eller switchen när en kabel är inkopplad?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Man kan ha både internt på mb't och ett, eller flera pci-kort samtidigt. Vill du inte använda det interna kan du avaktivera det i bioset.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
gips

Inlägg av gips »

m!rage skrev:Lyser/blinkar Link/Act-dioderna på nätverkskortet eller switchen när en kabel är inkopplad?
Jodå, det gjorde det även när internet inte funka på den datorn, både på router och på nätverkskortets bägge dioder

provade att stänga av och växlade hårddiskar (ett OS på var sin hårddisk) för att boota i XP sen testade jag även med lazylucy utan bättre resultat

naturligtvis så testade jag att växla nätverkskablar med min andra dator som internet lirade felfritt på, samt byta platser i routern, men det hjälpte inte då
gips

Inlägg av gips »

webaake skrev:Man kan ha både internt på mb't och ett, eller flera pci-kort samtidigt. Vill du inte använda det interna kan du avaktivera det i bioset.
Låtsäja att jag pluggar in ett pci-kort och då har både det interna och pci-varianten samtidigt
kommer då ubuntu att "fixa det" automatiskt från vilken av korten anslutningen finns på?
m!rage

Inlägg av m!rage »

Kanske, i värsta fall måste du välja mellan auto eth0 och auto eth1 i nätverksmenyn i notifieringsytan. Borde sedan sparas automagiskt så du inte måste ändra varje gång du startat om. Du kan också stänga av moderkortets nätverkskort i BIOS
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"