Nexus Personal Ubuntu 10.10 Maverick

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
jens.tinfors
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Nexus Personal Ubuntu 10.10 Maverick

Inlägg av jens.tinfors »

Hej,

Är det någon som med framgång använder nexus personal på ubuntu 10.10?
Jag har följt guiden på http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal men kan inte få firefox att första att Nexus är installerad.

/jens
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Re: Nexus Personal Ubuntu 10.10 Maverick

Inlägg av farmfield »

Tittade du i denna?

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=49848

Sista tråden som var om Nexus nu. :)
Användarvisningsbild
jens.tinfors
Kontakt:

Inlägg av jens.tinfors »

Japp, såg den.
Jag kör 64-bitars.
Japp, jag har läst även den tråden.

Nu gör jag det enda rätta; byter bank.
Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

Jag kör också 64-bit och brukar inte ha några problem med Nexus Personal. Efter nyinstallation av 10.10 har jag som vanligt installerat utan problem, men jag har ännu inte hämtat ut något nytt BankID och jag har inte heller testat att det fungerar. Återkommer så fort jag har testat, troligen ikväll.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Här kommer hela långa versionen ( igen) . Jag gjorde alltså fel när jag gjorde uppdateringen, valde grub från paketansvarig istället för behålla den lokala versionen. Jag lyckades inte återställa en vettig grub.( huffade och puffade med en massa guider och gick bet ändå) Dock hade jag gjort en backup ( via Deja Dup) så jag valde att inte sörja utan göra en nyinstallation.
* Eftersom jag redan har en giltig CBT-fil uppbackad så testade jag den - nehe..det funkade inte. Sålunda:
->* Jag Installerade den nya versionen av FriBID,
->* raderade den gamla installation av Nexus Personal
->* Sen installerade om Nexus Personal

Och allt funkar som det skall på en 64-bits Maverick ( på FF 3.6.10)
Användarvisningsbild
jens.tinfors
Kontakt:

Inlägg av jens.tinfors »

Vackert så. Jag är programerare själv och har jobbat på olika *NIX OS i cirka 10 år. Jag skulle mycket väl kunna installera och avinstallera, plocka bort / lägga till filer och paket och what-have-you.
Jag tycker dock det är för dåligt stöd från de banker som använder BankID så jag passar på att byta till en bank med dosa.

Ha en skön kväll!
/jens :)
Användarvisningsbild
gorade

Inlägg av gorade »

Kan inte heller få varesig Firefox eller Chrome att ta emot Nexus som add on. FriBID går däremot fint och då jag testar mot install.bankid.com så säger den OK BankID säkerhetsprogram Version: 4.15.0.14 . Emellertid kan jag inte installera själva bankID från Skandiabanken.

Nyligen använde jag Nexus med Iceweasel på Linux Mint och det gick finemang
Användarvisningsbild
gorade

Inlägg av gorade »

Efter dagens uppdatering av Firefox till version 3.6.11 fanns Nexus Personal mirakulöst nog i listan över insticksmoduler. FriBID finns där också fastän jag tror mig ha avinstallerat den. Den är i alla fall inaktiverad och nu hittar den min e-legitimation också. Skandiabanken släpper in mig som om jag vore barn i huset.
Jag är tacksam, men begriper inte vad som hänt, vilket ju är frustrerande.

För att ta bort FriBID körde jag sudo apt-get remove --purge fribid*. Det verkade funka, men den står ändå kvar i Firefox lista över insticksmoduler (jadå, flera omstarter av Firefox och reboot.) Den finns, men verkar inte göra någon skada.

IcedTea NPR Web Browser Plugin är enda java-plugin.
Användarvisningsbild
mghg

Inlägg av mghg »

mghg skrev:Jag kör också 64-bit och brukar inte ha några problem med Nexus Personal. Efter nyinstallation av 10.10 har jag som vanligt installerat utan problem, men jag har ännu inte hämtat ut något nytt BankID och jag har inte heller testat att det fungerar. Återkommer så fort jag har testat, troligen ikväll.
Efter lite fördröjningar p.g.a. andra åtagande så har jag nu testat Nexus Personal i 10.10 och det fungerar utmärkt. Jag hade installerat Nexus Personal innan uppdateringen av Firefox till 3.6.11 och uthämtning av BankID (från Swedbank) gjordes efter Firefox-uppdateringen.

Test av Nexus Personal och nytt BankID mot https://test.bankid.com/testbankidcom/ gick bra utan något som helst problem.
claesbe
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av claesbe »

Behöver hjälp... Nexus + Firefox fungerar ej.
Får det att funka om jag installerar Nexus om Firefox är igång.
Men Firefox vill inte starta upp igen efter avslut. Får felmeddelande "firefox körs redan..."
Kör Maverick 10.10
Användarvisningsbild
mghg

Inlägg av mghg »

@ Claesbe: Pröva att öppna upp en terminal och mata in följande kommando:

Kod: Markera allt

sudo rm /usr/local/lib/personal/libP11.so && sudo apt-get install libp11-1
Efter det skall libP11-biblioteket vara uppdaterat och Firefox bör fungera som det ska.

Hoppas det löser ditt problem. Om inte så får du berätta om ditt problem och om du kör 32 eller 64 bit.
claesbe

Inlägg av claesbe »

mghg skrev:@ Claesbe: Pröva att öppna upp en terminal och mata in följande kommando:

Efter det skall libP11-biblioteket vara uppdaterat och Firefox bör fungera som det ska.

Hoppas det löser ditt problem. Om inte så får du berätta om ditt problem och om du kör 32 eller 64 bit.
Tyvärr, får felmeddelande (rm: kan inte ta bort "/usr/local/lib/personal/libP11.so": Filen eller katalogen finns inte)
Är igen hejare med terminalen
Kör 32bit
Användarvisningsbild
mghg

Inlägg av mghg »

claesbe skrev:
mghg skrev:@ Claesbe: Pröva att öppna upp en terminal och mata in följande kommando:

Tyvärr, får felmeddelande (rm: kan inte ta bort "/usr/local/lib/personal/libP11.so": Filen eller katalogen finns inte)
Kör 32bit
Om det nu är så att du tidigare fick meddelandet att Firefox redan körs så kanske du har Firefox-process som ligger och stör terminalkommandot ovan.

Starta om datorn, starta inte Firefox, kör sedan terminalkommandot och försök först därefter att starta Firefox. Vad händer?
Användarvisningsbild
mghg

Inlägg av mghg »

@ claesbe: Enligt ett inlägg som publicerats i natt Ämne: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte! av mansson, verkar det som att du tyvärr måste installera om Firefox för att få allt att fungera i 32 bit Ubuntu.

Mitt förslag till dig är att du först prövar det jag skrivit ovan och om inte det fungerar så startar du en ny tråd för att få hjälp med ominstallation av Firefox.
claesbe

Inlägg av claesbe »

mghg skrev:
claesbe skrev:

Kör 32bit
Om det nu är så att du tidigare fick meddelandet att Firefox redan körs så kanske du har Firefox-process som ligger och stör terminalkommandot ovan.

Starta om datorn, starta inte Firefox, kör sedan terminalkommandot och försök först därefter att starta Firefox. Vad händer?

Tyvärr, samma resultat
claesbe

Inlägg av claesbe »

mghg skrev:@ claesbe: Enligt ett inlägg som publicerats i natt Ämne: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte! av mansson, verkar det som att du tyvärr måste installera om Firefox för att få allt att fungera i 32 bit Ubuntu.

Mitt förslag till dig är att du först prövar det jag skrivit ovan och om inte det fungerar så startar du en ny tråd för att få hjälp med ominstallation av Firefox.
Tyvärr, samma sak igen. Nexus funkar första gången, men det går inte att återstarta Firefox efter avstängning...
Avinstallerade Firefox via programcentralen samt bockade för alla tillägg

Tråkigt att detta inte funkar för oss med liter mindre Ubuntu kunskap.
Funderar att byta till 64bit, men det hjälper ju inte vi/de med 32bit
mansson

Inlägg av mansson »

Hej,

Jag kan bekräfta att problemet med att Firefox slutar fungera efter första användningen av BankID på 32-bitars Maverick löses genom att man uppdaterar libP11.so precis som föreslogs tidigare i denna tråd.

"sudo rm /usr/local/lib/personal/libP11.so && sudo apt-get install libp11-1"

Obs att det är ettor - inte boksaven Ludvig :-)

Därefter ominstallerar man Firefox: Starta Pakethanteraren Synaptic - markera för total borttagning - Verkställ - Markera för installation - Verkställ.

Efter det kan du betala räkningar hur ofta som helst! ;D

/Tony
claesbe

Inlägg av claesbe »

Nu fungerar det (32bit)!

Tack mghg & mansson!

Felet var givetvis mitt eget...
Mitt tidigare felmeddelande med att köra nedan sträng, fungerar givetvis om Nexus var installerat ::)
"sudo rm /usr/local/lib/personal/libP11.so && sudo apt-get install libp11-1"
OK även utan ominstallation av Firefox
Användarvisningsbild
gorade

Inlägg av gorade »

Nu tror jag mig ha kommit på varför det BankID slutar funka för mig.

I /opt/lib/firefox/ fanns en länk till libplugins.so. Denna länk var trasig så jag tog bort den och lade in en ny länk (sudo ln -s libplugins.so /opt/firefox/plugins). Ja filen finns och det blir en länk, men den är genast trasig. Då tog jag och lade en kopia av den famösa libplugins.so i /opt/lib/firefox/ och genast hoppade BankID rutan upp och ville logga in mig på Skandiabanken.

Länken håller av någon anledning inte.

FribID funkar inte för den vill göra ett inloggningskort till Handelsbanken, eller vad det nu är och det har Skandiabanken inget intresse av.

Nu funkar det alltså igen. Kan jag bara hålla min klåfingrighet i schack och inte krascha systemet igen så kan jag göra de mest hisnande bankaffärer. :)
Användarvisningsbild
gorade

Inlägg av gorade »

Svarar själv på mitt inlägg. Att länken inte fungerar beror ju på att den är felgjord, förstås. Så här skulle jag gjort: sudo ln -s /home/gorade/Bankiduser/personal-4.15.0.14/libplugins.so /opt/firefox/plugins då fungerar länken.

Man får ju inte ha huvet under armen alls, verkar det som. :)

Nå, man kan ju undra varför det skall behövas så mycket handarbete för att få bankID att funka. Jag har alltså installerat och manuellt lagt länkar till /usr/lib/mozilla/plugins och till /opt/firefox/plugins.

Ja, ja. jag vet.. detta är Linux, en geek måste ha något att bita i, men ändå :)
Skriv svar

Återgå till "Internet"