Unity ersätter GNOME i 11.04

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Unity ersätter GNOME i 11.04

Inlägg av Hund »

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Re: Unity ersätter GNOME i 11.04

Inlägg av P.Forsberg »

Rena rama nonsens, helt enkelt....

LJ
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

Hund skrev:Hur ska detta sluta?
Little John skrev:Rena rama nonsens, helt enkelt....
Varför är ni så negativa? ;)

Om man skall vara exakt så är det väl inte så att Gnome ersätts av Unity, utan att man vill vidareutveckla Unity istället för att införa ett kritiserat Gnome Shell. (Det finns en motivering på Launchpad: https://blueprints.launchpad.net/ubuntu ... orm-factor ) Även om Matt Zimmerman visserligen har skrivit positivt om Qt på sin blogg.

Jag tycker faktiskt detta med Unity är ett intressant steg som går att förkasta när man prövat. 10.04 var en LTS men inte så perfekt som man hade hoppats, och 10.10 blev inte den "cowboy-release" som många väntat sig utan snarare en putsning av 10.04. Om man nu prövar att ta ut svängarna rejält med 11.04 så är det inte mig emot. Det står en fritt att dels stanna på 10.04 eller 10.10 ett tag till, och dels komma med konstruktiv kritik av 11.04.

För den som vill läsa ett sammandrag på svenska, se http://www.ubuntunyheter.nu/2010/10/unity-till-11-04/
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo nu bör man väl då kanske läsa på varför det här förslaget kommit upp !!

Bakgrunden är Gnomes katastrofala "monster" Gnome-Shell som kommer i Gnome 3.... passar enbart nördar och är byggt för nördar... :P :P

Unity är väl sedan just nu ingen höjdare men har utvecklats mycket.

Det finns redan nu kod som vill ha Gnome-Shell så här:
http://www.webupd8.org/2010/07/new-gnom ... unity.html

Nu kan det sedan vara så illa att Gnome är totalt under isen och saknar tillräcklig med utvecklarresusrer för Gnome3 och då bör man ju kolla in KDE som är bättre finansierat/sponsrat...

Utmärkt förslag hursomhelst för att sätta press på Gnome...!!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Spännande! :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Är vi negativa ? Nej snarare realister. Gnome3 stannade på grund av utvecklarna och hur är det då med entusiasm för Unity ? När hoppar deras utvecklarna av ?
Det blev alltför vanligt inom Linux-kretsar att man hoppa av.

LJ
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

pun skrev:Jo nu bör man väl då kanske läsa på varför det här förslaget kommit upp !!
+1

Ett förtydligande från Jono Bacon:
There is going to be some questions about this decision in relation to GNOME. I want to make something crystal clear: Ubuntu is a GNOME distribution, we ship the GNOME stack, we will continue to ship GNOME apps, and we optimize Ubuntu for GNOME. The only difference is that Unity is a different shell for GNOME, but we continue to support the latest GNOME Shell development work in the Ubuntu archives.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

mghg skrev:
pun skrev:Jo nu bör man väl då kanske läsa på varför det här förslaget kommit upp !!
+1

Ett förtydligande från Jono Bacon:
There is going to be some questions about this decision in relation to GNOME. I want to make something crystal clear: Ubuntu is a GNOME distribution, we ship the GNOME stack, we will continue to ship GNOME apps, and we optimize Ubuntu for GNOME. The only difference is that Unity is a different shell for GNOME, but we continue to support the latest GNOME Shell development work in the Ubuntu archives.
Jo och bakom Jonos diplomatiska skrivning så ligger faktumet att Gnome-Shell är en stor katastrof och blir inget annat om inte Gnome ändrar väg.

(gnome-shell kan då enkelt testas om man kör maverick)

En trevlig konsekvens med Unity är att Compiz får en skjuts.... ;D

Rykande färska nyheter:
http://smspillaz.wordpress.com/2010/10/ ... or-compiz/

Själv mycket nöjd med ver 0.9...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Of the three pages of comments (and it continues to grow) within our forums, there isn't anyone that's actually happy to see Unity coming to the Ubuntu Desktop rather than the GNOME 3.0 Shell.
There's Little Love For Ubuntu's Unity Desktop

Synd att dom inte lyssnar på användarna.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Hund skrev:
Of the three pages of comments (and it continues to grow) within our forums, there isn't anyone that's actually happy to see Unity coming to the Ubuntu Desktop rather than the GNOME 3.0 Shell.
There's Little Love For Ubuntu's Unity Desktop

Synd att dom inte lyssnar på användarna.
Jo nu finner väl jag inte Phoronixs forumanvändare som särskilt representativa Ubuntuanvändare....... >:D

Hittade en intressant blogartikel via Planet Ubuntu som är direkt från Unitys huvudutvecklare, Neil Patel är sedan då mest känd som AWNs skapare.

http://njpatel.blogspot.com/2010/10/mar ... ne-of.html

Det här verkar ju vara klart bra uträknat och även Smspillaz har anställts av Canonical.... ;)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Nu när ni är inne och snuddar på ämnet gnome-shell.
Så tänkte jag fråga vad som är tanken bakom det? Det lilla jag har sett av det är hanterare av virtuella desktops och program, något mer måste det vara???
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

mcNisse skrev:Nu när ni är inne och snuddar på ämnet gnome-shell.
Så tänkte jag fråga vad som är tanken bakom det? Det lilla jag har sett av det är hanterare av virtuella desktops och program, något mer måste det vara???
Gnome-Shell är ett skal byggt för "nördar" med förvisso massvis med funktioner men är direkt användarovänligt för den stora massan.

Kan enkelt då provköras med en Maverick-installation

Kod: Markera allt

sudo apt-get install gnome-shell

gnome-shell --replace
Mavericks paket är från Augusti men det är ingen större skillnad just nu med min kompilerade git-version.

Fakta:
http://live.gnome.org/GnomeShell

Gnome har försökt förbättra "imagen" utan någon större framgång... det verkar vara en "hårdkokt" kärna av utvecklare som vägrar ändra på någonting.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Jag har inte riktigt blivit nån bästis med Gnome, så jag välkomnar verkligen nya vindar. :unerd:

Men om det dessutom blir Qt också, så tycker jag givetvis att KDE borde vara det naturliga valet, iallafal på allt där unity inte kan installera sig! O0
Hund skrev:Synd att dom inte lyssnar på användarna.
Jag använder Ubuntu, jag tycker att Gnome känns fel, så en användare är iallafall bönhörd. Sedan att Unity är nästintill totalt okänd för mig just nu är en annan femma, nåt i mitt telegram kanske blev missförstått. ;) :P
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Det här är alltså Unity.....
Inte särskilt lyckat i Maverick, IMHO men kan enkelt provas via att installera unity paketet och sedan logga ut och byta session.

Jag kan se stora förutsättningar med dagens "uppställning" att det kan bli kanon..inkl Compiz... ;D
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Peetra skrev:Jag har inte riktigt blivit nån bästis med Gnome, så jag välkomnar verkligen nya vindar. :unerd:

Men om det dessutom blir Qt också, så tycker jag givetvis att KDE borde vara det naturliga valet, iallafal på allt där unity inte kan installera sig! O0
Så varför kör du inte Kubuntu i så fall? :)
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Syndikerat via Planet Gnome av en insatt "gnome-boy".....

http://blogs.gnome.org/bolsh/2010/10/25 ... for-11-04/

Det verkar helt tydlig att det är ett hårdnackat gäng knådare anställda av Redhat som inte vill ändra någonting med Gnome3/Gnome-Shell....

En annan kommentar:
On Ubuntu, Unity and GNOME 3

I think there are some lessons gnome should learn from the fact that Ubuntu effectively quits gnome 3 ride (and bids gnome-shell farewell). It is not only about Canonical. It is about GNOME as well. Sapienti sat.
http://blogs.gnome.org/sudaltsov/2010/1 ... d-gnome-3/
Sen verkar det finnas en viss upprördhet över Canonical-copyrights och Launchpad som kodbas....

Spännande fortsättning följer !
Swedish Berserk

Inlägg av Swedish Berserk »

pun du sa att man kan installera Unity i Maverick. Jag har hittat det i Software Center. Är det enkelt att ta bort det om man inte vill ha det sen? :) Och kan man göra det om man kör dualboot?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Swedish Berserk skrev:pun du sa att man kan installera Unity i Maverick. Jag har hittat det i Software Center. Är det enkelt att ta bort det om man inte vill ha det sen? :) Och kan man göra det om man kör dualboot?
Jo det är mycket enkelt....

Paketinfo så man ser vad jag surrar om:
http://packages.ubuntu.com/maverick/unity

De flesta paketen har man redan om man kör Gnome så det spelar mindre roll att även installera unity-paketen. (tar knappt nån plats)

Sen loggar man då ut...

Markerar användarnamn

Byter session längst ner i mitten till Netbook edition

Loggar in

Sen är det bara att testa.......
Swedish Berserk

Inlägg av Swedish Berserk »

pun skrev:
Swedish Berserk skrev:pun du sa att man kan installera Unity i Maverick. Jag har hittat det i Software Center. Är det enkelt att ta bort det om man inte vill ha det sen? :) Och kan man göra det om man kör dualboot?
Jo det är mycket enkelt....

Paketinfo så man ser vad jag surrar om:
http://packages.ubuntu.com/maverick/unity

De flesta paketen har man redan om man kör Gnome så det spelar mindre roll att även installera unity-paketen. (tar knappt nån plats)

Sen loggar man då ut...

Markerar användarnamn

Byter session längst ner i mitten till Netbook edition

Loggar in

Sen är det bara att testa.......
Tack så hemskt mycket för snabbt svar! :D
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

CryingFreeman skrev: Så varför kör du inte Kubuntu i så fall? :)
Det gör jag på de datorer som orkar med det, tyvärr är min desktop inte sådär värstanbra med sin 1.8 gigs processor och värdelösa graffekort, så här blev det bättre med Ubuntu. Jag har gjort vad jag kan för att få den å påminna om min Kubuntu desktop dock. ;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"