OpenSource är död
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
OpenSource är död
Det vågar jag påstå.
Jag har varit insatt under många år i det hela och kollar dagligen på nätet om det finns nyheter inom detta och inom Ubuntu-kretsar, men det enda jag hittar är konstiga planer för framtida Ubuntu-utgåvor som saknar relevans.
Är det bara jag som fick den här konstiga känslan att särskild Ubuntu är på väg att försvinna ?
Tänk efter ett tag innan du svarar nu. Jag ville inte angripa Ubuntu.
LJ
Jag har varit insatt under många år i det hela och kollar dagligen på nätet om det finns nyheter inom detta och inom Ubuntu-kretsar, men det enda jag hittar är konstiga planer för framtida Ubuntu-utgåvor som saknar relevans.
Är det bara jag som fick den här konstiga känslan att särskild Ubuntu är på väg att försvinna ?
Tänk efter ett tag innan du svarar nu. Jag ville inte angripa Ubuntu.
LJ
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: OpenSource är död
Jag tror att nyhetsvärdet i Ubuntu/Linux har dalat något. Dock tror jag inte att öppen källkod som fenomen är dött, eller ens döende. Skrivbords-Linux har kallnat lite, men det finns fortfarande en hel del servrar, samt Android (diskutabelt om det är öppen källkod iofs). Darwin är ju öppen källkod också.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Naturligtvis finns det enskilda projekt som fortfarande är i gång. Men vem bryr sig om LibreOffice vs OpenOffice eller Gnome vs Unity som diskuteras för just Ubuntu 11.04.? Ingen !
Marknadsföring är lika med noll och nya användare kan vi leta efter.
Jag har varit med så pass länge att jag tror mig kan bedöma läget. Och den ser inte bra ut. Tråkigt det. Tyvärr.
Även hos Ubuntustudio, där jag är med, har över hälften att alla utvecklare försvunnit så att projektledaren efterlyser nya entusiaster.
Vad är det som pågår ?
LJ
Marknadsföring är lika med noll och nya användare kan vi leta efter.
Jag har varit med så pass länge att jag tror mig kan bedöma läget. Och den ser inte bra ut. Tråkigt det. Tyvärr.
Även hos Ubuntustudio, där jag är med, har över hälften att alla utvecklare försvunnit så att projektledaren efterlyser nya entusiaster.
Vad är det som pågår ?
LJ
- mghg
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Avseende nyheter om Ubuntu så både hoppas och tror jag att vi har upplevt en tillfällig nyhetstorka mellan släppet av Ubuntu 10.10 och det pågående UDS Natty.
Idag kom nyheten att Unity blir förvald skrivbordsmiljö för Ubuntu 11.04 och jag tycker det är ett intressant steg i utvecklingen. Läs mer på http://www.ubuntunyheter.nu/ eller http://www.omgubuntu.co.uk/
Idag kom nyheten att Unity blir förvald skrivbordsmiljö för Ubuntu 11.04 och jag tycker det är ett intressant steg i utvecklingen. Läs mer på http://www.ubuntunyheter.nu/ eller http://www.omgubuntu.co.uk/
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Nyhetstorka, minst sagt, JA. Men BAD OMEN för den kommande Ubuntu utgåvan 11.04 med namnet Natti nattimghg skrev:Avseende nyheter om Ubuntu så både hoppas och tror jag att vi har upplevt en tillfällig nyhetstorka mellan släppet av Ubuntu 10.10 och det pågående UDS Natty.

Jag är jättebesviken över utvecklingen men kan inte på verka den. Jag har på fullt allvar funderat på att släppa en egen utgåva av Ubuntustudio och marknadsföra den under ett helt nytt namn....men, men
LJ
Du kan marknadsföra Ubuntu precis lika mycket som vi andra 
Linux på skrivbordet kanske inte är så "hett" som det var för ett år sedan, men jag tror knappast att det har minskat. Möjligtvis har den procentuella ökningen minskat något.

Linux på skrivbordet kanske inte är så "hett" som det var för ett år sedan, men jag tror knappast att det har minskat. Möjligtvis har den procentuella ökningen minskat något.
- vulfgar
- ung forumnörd
Det är klart, om man hela tiden basunerar ut pessimistiska budskap så kan man ju alltid få nån entusiast att tappa sugen.
Inte alls konstigt om det blir nyhetstorka ibland, skulle vilja påstå att det både är naturligt och ofrånkomligt. Ibland tar utvecklingen stora kliv och då blir det många nyheter. Ibland så konsolideras istället det som tidigare utvecklats och då lyser nyheterna med sin frånvaro. Så är det när det gäller all utveckling, åtminstone sådan som ger användbara resultat.

Inte alls konstigt om det blir nyhetstorka ibland, skulle vilja påstå att det både är naturligt och ofrånkomligt. Ibland tar utvecklingen stora kliv och då blir det många nyheter. Ibland så konsolideras istället det som tidigare utvecklats och då lyser nyheterna med sin frånvaro. Så är det när det gäller all utveckling, åtminstone sådan som ger användbara resultat.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Företagen vill ha in Linux på skrivbordet, men vågar inte! Och största anledningen är att det är för inlåsta med Windows...m!rage skrev:Du kan marknadsföra Ubuntu precis lika mycket som vi andra
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
- CryingFreeman
Har du nåt konkret exempel på det?Pontus Öhman skrev: Företagen vill ha in Linux på skrivbordet, men vågar inte!
Registrera dig på våra lokala epostlistor
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Nej, den här gången är nyhetstorkan mer än bara en torka. Och jag vill inte vara pessimistiskt utan jag är realist.vulfgar skrev:Det är klart, om man hela tiden basunerar ut pessimistiska budskap så kan man ju alltid få nån entusiast att tappa sugen.![]()
Under många år testade jag guider från nätet och postade dom sedan på min sida. Det har aldrig hänt förrut att jag inte hittade något intressant.
Men nu har det hänt. Och om man inte ser det är man blind.
LJ
- Katt
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Kanhända är det så att du själv stagnerat i ditt användande när du blivit tillräckligt van vid Linux. Det finns ju så att säga bara så mycket man kan göra på en dator som vanlig användare.
Själv tycker jag det händer saker hela tiden, program utvecklas osv och jag uppdaterar en del program från git på regelbunden basis då det tillkommer saker.
Själv tycker jag det händer saker hela tiden, program utvecklas osv och jag uppdaterar en del program från git på regelbunden basis då det tillkommer saker.
Det är inte lätt när det är svårt!
- vulfgar
- ung forumnörd
Visst händer det grejor hela tiden. Just nu verkar det ju fö hända en del i ubuntu också, tex det här med att unity kanske blir standard i natty.
Jag tror det ligger mycket i det Katt säger, man själv kan lätt stagnera lite när man redan testat en massa som varit intresserad av och inte hittar något som känns spännande och fräscht. Det är väl fö en anledning till att många efter ett tag testar andra distar, det att man vill hitta något nytt.

Jag tror det ligger mycket i det Katt säger, man själv kan lätt stagnera lite när man redan testat en massa som varit intresserad av och inte hittar något som känns spännande och fräscht. Det är väl fö en anledning till att många efter ett tag testar andra distar, det att man vill hitta något nytt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
Man kan se saker på olika sätt. Jag vill ha ett stabilt och tillförlitligt operativsystem så jag kör bara LTS-versioner och tycker bara det är bra om det inte kommer jättemycket ändringar hela tiden. Dessutom tycker jag att det är roligt att köra ett annorlunda operativsystem än de flesta andra och det skulle jag ju inte göra om Ubuntu blev jättepopulärt.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Vi pratade en del om detta på releasefesten... Jag tror inte det är mindre användande, jag tror det är mindre fel och med mindre fel blir det mindre support och med det mindre tillflöde av nytt folk hit m.fl. sajter...
Men jag är fortfarande helt oförstående varför inget av dom större bolagen (HP, Dell, Lenovo) vågat sig på att skapa ett 'eget OS X' nu när kodbasen är så bra - där måste ju finnas en massa cash att tjäna tycker man... Nu ser dom ju dessutom vad Android inneburit för mobilbranschen, att inte en enda av dom vågar sig på Linux är bara udda imo...
Men jag är fortfarande helt oförstående varför inget av dom större bolagen (HP, Dell, Lenovo) vågat sig på att skapa ett 'eget OS X' nu när kodbasen är så bra - där måste ju finnas en massa cash att tjäna tycker man... Nu ser dom ju dessutom vad Android inneburit för mobilbranschen, att inte en enda av dom vågar sig på Linux är bara udda imo...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Njau... nu funkar det utmärkt i Googles fall med Android för de använder enbart kärnan som är gplv2 licensierad.farmfield skrev:r...
gplv3kod vill inget kommersiellt bolag ta i..... Google licensierar all annan kod med andra licenser, ofta BSD. Det finns ingen "cash" med enbart gplv3......
Man kan sedan spekulera att det börjar gå riktigt dåligt för Redhat samt Novell och då är vi riktigt illa ute om betalda öppen-källkodsutvecklare inte kan få betalt för sitt jobb...
I Nattys UDS är en fråga uppe att använda programcentralen för att även sponsra utvecklare med frivilliga belopp.
Men du får väl besöka Fscons och ropa "Halleluja" du med...

Utanför ämnet: Vad är problemet med GPL v3?
- Luxwarp
- Kontakt:
Eka chemicals i bohus, som tillhör akzo nobel koncernen vill köra ubuntu på sina klienter, men efter att dom flyttade bort alla lokala servers från fabrikerna runt om i världen till en central i dublin så var det inget att snacka om att få köra linux på klienterna då serverna är windows och alla program, antivirus, rättigheter m.m pushas ut därifrån till klienterna världen över. Synd, var så himla nära!.CryingFreeman skrev:Har du nåt konkret exempel på det?Pontus Öhman skrev: Företagen vill ha in Linux på skrivbordet, men vågar inte!
Däremot är det tal om att dom vill sätta upp en linux server på test period nu, och några utvalda personer världen över i akzo nobel skall få köra linux på sina "test" datorer. Så ah lite ljus i tunneln kanske finns!:D
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)
IT Consultant and Web developer.
Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)
IT Consultant and Web developer.
Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Jag vet inte hur du kan märka det med OT eftersom gplv3 är det största problemet för ämnet som diskuteras i tråden.m!rage skrev:Utanför ämnet: Vad är problemet med GPL v3?
Gplv3 lämnar inga som helst utrymme för att själv förädla en kod och även kränga det ihop med en kommersiell applikation.
Nu har hittils Linus T hårdnackat vägrat att ens diskutera en omlicensiering av kärnan som med gplv2 ger utrymme för förädlingar. (som Google gör i Android plus alla tillverkare)
I slutändan så handlar det då om att alla måste ha någon form av inkomst för att överleva..... har man ingen inkomst så överlever man inte.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Nja jag tror genombrottet ligger och bubblar under ytan, det märks främst på hårdvaruleverantörernas ökade intresse, dom skulle gladligen slippa MS strupgrepp.Little John skrev:Nej, den här gången är nyhetstorkan mer än bara en torka. Och jag vill inte vara pessimistiskt utan jag är realist.vulfgar skrev:Det är klart, om man hela tiden basunerar ut pessimistiska budskap så kan man ju alltid få nån entusiast att tappa sugen.![]()
Under många år testade jag guider från nätet och postade dom sedan på min sida. Det har aldrig hänt förrut att jag inte hittade något intressant.
Men nu har det hänt. Och om man inte ser det är man blind.
LJ
Då menar jag Linux som sådant, men när murarna väl är rivna så kan det gå snabbt (Läs Berlin 1989-90). Det finns stora krafter som bromsar, eftersom dom är rädda om sin pung

- johanre
- Serveradmin
Kan bara säga att Open Source mjukvara har fått ett enormt uppsving på det företaget jag jobbar på. Och även om Ubuntu närmar sig graven - vilket jag inte alls tror; tvärtom - så är ju det liksom en av de stora poängerna med öppen-sås: de som vill kan fortsätta där dom andra slutade. Se på MySql / MariaDB eller OpenOffice / LibreOffice, för att nämna aktuella exempel.