Fungerar 2TB hårddisk i Ubuntu?[LÖST]

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
suliman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Fungerar 2TB hårddisk i Ubuntu?[LÖST]

Inlägg av suliman »

Fick reklam från ett företag om att de har en 2TB SATA HD för 800 kronor. Det är för billigt för att man ska kunna motstå :)
http://goo.gl/46BC

Har hört rykten om att man kan inte ha hur stora diskar som helst i Windows, är det samma sak i Ubuntu?
Senast redigerad av 1 suliman, redigerad totalt 25 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Fungerar 2TB hårddisk i Ubuntu?

Inlägg av Hund »

Ubuntus filsystem Ext4 klarar volymer upp till 16TiB. Så det bör inte vara någon fara.

Däremot är jag fundersam hur bra WD är. Satt och läste lite idag faktiskt, då jag är på jakt efter att byta ut mina nuvarande. Det var en kille som köpte 10st WD Green på 2TB, varav 5st var D.O.A.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
suliman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Fungerar 2TB hårddisk i Ubuntu?

Inlägg av suliman »

Tack då vet jag.
D.O.A antar jag betyder "Dead on arrival"? :)
När det är så löjligt billigt så tar jag risken för lite bök att få den utbytt :)
Jag har en annan WD HD och den har funkat i ett par år (mer eller mindre dygnet runt) utan problem.
m!rage

Re: Fungerar 2TB hårddisk i Ubuntu?[LÖST]

Inlägg av m!rage »

WD är asbra, jag har aldrig hållit i en som gått sönder :) Det finns en begränsning i MBR: en partition kan inte vara större än 2 TB (tror jag det var), trots att Ext4 kanske klarar mer. Man kan gå runt det genom att använda GPT som partitionstabell istället för MBR, men då kommer den inte fungera i Windows (om det är viktigt).
839 kr för 2 TB är inte extremt billigt, de flesta tror jag ligger runt 8-900 kr.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"