Inkscape - väldigt trevligt och roligt program...men?

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inkscape - väldigt trevligt och roligt program...men?

Inlägg av TobbeT »

Hej,

Jag har precis börjat titta på ett gäng med videotutorials för Inkscape. Jag hade ingen aning om att man kunde/kan göra så avancerade saker. Här är länken till massor med videos http://screencasters.heathenx.org/ om det skulle vara nån annan som vill testa.

Men...när jag startar Inkscape och drar musen över "linjalen" upptill och den till vänster "målas" den svart av muspekaren. Är det nån som vet varför och hur man fixar till det? Jag tänkte verkligen lära mig detta program. Det ser både roligt ut och verkar ha oändliga möjligheter. Dessutom ser de 4 sista ikonerna på andra raden upptill till höger väldigt konstiga ut. Verkar som det fattas lite grafik där, eller så dom dåligt gjorda.
Hoppas det syns på bilden att jag har dragit musen över linjalen. Den är i alla nästan helsvart så att man inte ser strecken.
Hoppas det syns på bilden att jag har dragit musen över linjalen. Den är i alla nästan helsvart så att man inte ser strecken.
svartvidlinjal.png (105.14 KiB) Visad 5209 gånger
//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Inkscape - väldigt trevligt och roligt program...men?

Inlägg av Pavel »

Hoppsan jag har samma problem...
Bugg i 10.10: https://bugs.launchpad.net/inkscape/+bug/627134
Vad jag kan se finns det ingen lösning än.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Buggen där var om linjalerna antar jag.

'Ikonerna' är av/på-knappar vilket är anledningen till den specifika designen. Huruvida det är snyggt eller inte bryr jag mig mindre om än att dom är rätt tydliga i om dom är just av eller på - vilket ju är viktigare.
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

Då får vi väl vänta in buggfixen, om den kommer över huvudtaget.

//Tobbe
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Om du inte är registrerad så registrera dig på Launchpad. då kan du prenumerera på buggen och se om det händer något.
Du kan då även med ett musklick registrera att buggen påverkar dig. Då sätter man litet press på utvecklarna att fixa den. Jag satte en bock där och det var 55 personer som buggen påverkar, ganska många. Jag tror att fixen inte är särskilt svår att göra och om buggen påverkar många misstänker jag att man kan fixa den ganska snabbt.
Swedish Berserk

Inlägg av Swedish Berserk »

Jag drog in Inkscape på den stationära igår med dualboot Windows 7 och Ubuntu 10.10 jag har samma bugg i Ubuntu 10.10 som du beskriver. På min bärbara som kör 10.04 finns inte den buggen så det måste vara något nytt problem som dykt upp i och med 10.10.
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Inkscape har blivit mycket bättre. Det var helt kasst för ett par år sedan. Inte har man väl glömt OpenOffice Ritning. Där gör man ju samma saker. För mig har Corel Draw och Designer ersatts av OpenOffice.
Kanske det ändå behövs flera program, som gör samma saker även inom FOSS. Det heter väl konkurrens att utveckla samma sak i flera olika program.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

christer skrev:Inkscape har blivit mycket bättre. Det var helt kasst för ett par år sedan. Inte har man väl glömt OpenOffice Ritning. Där gör man ju samma saker. För mig har Corel Draw och Designer ersatts av OpenOffice.
Kanske det ändå behövs flera program, som gör samma saker även inom FOSS. Det heter väl konkurrens att utveckla samma sak i flera olika program.
Du tänker nog på något annat än Inkscape, har kört det i 3 år nu och det har varit väldigt kompetent på vectorgrafik hela tiden. Denna gjorde jag i Inkscape för 2 år sen typ...
palmstick-alu.jpg
palmstick-alu.jpg (11.7 KiB) Visad 5158 gånger
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

farmfield skrev:
christer skrev:Inkscape har blivit mycket bättre. Det var helt kasst för ett par år sedan. Inte har man väl glömt OpenOffice Ritning. Där gör man ju samma saker. För mig har Corel Draw och Designer ersatts av OpenOffice.
Du tänker nog på något annat än Inkscape, har kört det i 3 år nu och det har varit väldigt kompetent på vectorgrafik hela tiden. Denna gjorde jag i Inkscape för 2 år sen typ...
palmstick-alu.jpg
Snyggt som tusan.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Min första kontakt med Inkscape var ju att det inte kunde spara i jpg format. En hel del kommandon fungerade inte heller som de skulle. Men när jag tänker efter, har jag ju blivit så inlåst med OpenOffice att det är svårt att lämna. Arbetsminnet i datorn var dessutom trasigt redan då för ett par år sedan. Kronan på verket med Inkscape nu är då ett gediget och vackert bildmaterial i form av ett clipartbibliotek.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

TobbeT skrev:Snyggt som tusan.
:)

Man har ju hållit på ett tag. Jag brukar ju skriva att jag har hållit på med Photoshop i 20 år, well, vectorgrafik började jag med 2 år innan PS... ;)
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Installerade Inkscape. Kunde inte hitta gradient fyllning. Hittade inget måttsättningsverktyg. Kunde inte spara jpg, men man måste tydligen också installera ink-generator. Kunde inte rita en enkel cirkel med bestämd mittpunkt och bestämd storlek. Inget Infoga bild, men man kunde importera flera bilder och ordna dem så att det inte blir pappersspill när man skriver ut.
Vill bli övertygad om Inkscapes förträfflighet i förhållande till OpenOffice, men det vill sig inte riktigt.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Hittade gradient, men hittade inte hur man ritar ett streck 100 mm långt.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

christer skrev:Vill bli övertygad om Inkscapes förträfflighet i förhållande till OpenOffice, men det vill sig inte riktigt.
Jag menar verkligen inte detta på ett otrevligt sätt men vad du beskriver är som att säga att en Skoda är att föredra framför en Porsche för att det är enklare att öppna bagageluckan på Skodan... ;)

Detta är ett ritprogram på professionell nivå, det är inte bara att köra igång utan att ha kollat guider, manual o.s.v... Måttsättningsverktyg använder man i CAD-program, inte i rit/illustrationsprogram och markerar du ett objekt har du dess x/y-positioner och dimensioner direkt i arbetsraden.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Hur får jag en linjes längd i mm och inte i px? Pixlar är väl inget längdmått heller.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

christer skrev:Hur får jag en linjes längd i mm och inte i px? Pixlar är väl inget längdmått heller.
Som i dom flesta riktiga ritprogrammen ligger längdmått under dokumentegenskaperna, så också i Inkscape.

Och varför skulle pixlar inte vara ett längdmått? Inte för att jag skulle rita ett hus och måttsätta det i pixlar, hehe, men grundinställningarna antar jag är utifrån vad dom flesta använder programmen till i första hand idag, web.

Men ta en titt på http://screencasters.heathenx.org/ så har du en bättre utgångspunkt än att snubbla runt i programmet själv.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Inget kloningsverktyg heller i Inkscape.
Är månne OpenOffice ändå mångsidigare?

Inget ont sagt om något av programmen, men de som programmerar Inkscape borde först lära sig OpenOffice och sedan göra ett mångsidigare vektorbaserat ritprogram. Att OpenOffice också till stor del ersätter tyngre program som CAD med mycket enkla medel är ju bara till fördel.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Tack för hjälpen. Fick nu måttenheterna ändrade till mm. Har kämpat med Inställningar för Inkscape och Ändra globala inkscape-inställningar.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

christer skrev:Inget kloningsverktyg heller i Inkscape.

Inget ont sagt om något av programmen, men de som programmerar Inkscape borde först lära sig OpenOffice och sedan göra ett mångsidigare vektorbaserat ritprogram. Att OpenOffice också till stor del ersätter tyngre program som CAD med mycket enkla medel är ju bara till fördel.
Du har imo fel utgångspunkt. Det här programmet är att jämställa med Adobe Illustrator och riktiar sig mot den publiken, de behoven, inga andra. Att för mig gå in i OOo Ritning är som att gå in i MS Paint, jag är helt handikappad. I Inkscape må jag inte ha lika kraftfulla verktyg som i senaste Adobe Illustrator men jag kan göra 'allt' och lite till.

5 objekt, 2 minuters jobb...
path3788.png
path3788.png (35.15 KiB) Visad 5128 gånger
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

christer skrev:Inget kloningsverktyg heller i Inkscape.

"Kloningsverktyg":
http://en.flossmanuals.net/Inkscape/CopyCloneDuplicate

Ditt resonemang går att applicera på precis alla program som man är van vid att använda. Utvecklarna av Blender borde lära sig Maya och sen..., utvecklarna av Firefox borde lära sig Internet Explorer och sen.., utvecklarna av Ubuntu borde lära sig Windows och sen..., utvecklarna av Synfig Studio borde lära sig ToonBoom och sen...

OpenOffice Ritning är ett stolpskott i featurehänseende om man jämför med Inkscape, när det handlar om vektorbaserat ritande. Det finns säkert någon som kan åstadkomma nedanstående grejer i OpenOffice.org Draw också, men det tar nog lite längre tid:

http://inkscape.org/screenshots/gallery ... errari.png
http://inkscape.org/screenshots/gallery ... 8-blur.png
http://inkscape.org/screenshots/gallery ... ealism.png
http://inkscape.org/screenshots/gallery ... c-car2.png

Därmed inte sagt att det är lätt att lära sig. Men som sagt, det finns bra tutorials därute om man vill ge sig själv tiden att lära sig ett professionellt vektor-ritprogram.

Jag blir f-n upprörd. Måste nog få i mig lite frukost. ;D
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"