lagg när jag ssh'ar till min server

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
dsi

lagg när jag ssh'ar till min server

Inlägg av dsi »

Har problem med att det laggar när jag använder mig utav Putty för att ssh'a till min server har provat formatera servern men lagget är fortfarande kvar. Lagget är alltså när jag skriver så hackar det, otroligt störande.

Någon som har någon aning om vad som kan vara problemet?
Emil.s
Kontakt:

SV: lagg när jag ssh'ar till min server

Inlägg av Emil.s »

dsi skrev: Har problem med att det laggar när jag använder mig utav Putty för att ssh'a till min server har provat formatera servern men lagget är fortfarande kvar. Lagget är alltså när jag skriver så hackar det, otroligt störande.

Någon som har någon aning om vad som kan vara problemet?
Hög CPU användning? Dålig bandbredd?

De vanligaste orsakerna. Om jag tex tankar torrents hemma, så är det nästan omöjligt att SSHa hem...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
dsi

Inlägg av dsi »

Emil.s skrev:

De vanligaste orsakerna. Om jag tex tankar torrents hemma, så är det nästan omöjligt att SSHa hem...
Det har inte varit något problem med det här tidigare när jag tankat men jag har ändå testat att stänga av allt för o se om de blir bättre men det hackar ändå.

Själva kontakten mellan min dator till servern laggar inte utan de är när jag skriver i putty fönstret som det hackar.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

dsi skrev:
Emil.s skrev:

Det har inte varit något problem med det här tidigare när jag tankat men jag har ändå testat att stänga av allt för o se om de blir bättre men det hackar ändå.

Själva kontakten mellan min dator till servern laggar inte utan de är när jag skriver i putty fönstret som det hackar.
Jo, jag vet precis vad du menar. Men för mig har det bara uppstått när jag haft dålig bandbredd mellan Klient - Server. Antar att det laggar ganska mycket om du kör typ "cat /val/log/dmesg" också?

Det behöver ju inte vara servern som har dålig lina. Kan ju lika gärna vara klienten. ;)
dsi

Inlägg av dsi »

Emil.s skrev:
Jo, jag vet precis vad du menar. Men för mig har det bara uppstått när jag haft dålig bandbredd mellan Klient - Server. Antar att det laggar ganska mycket om du kör typ "cat /val/log/dmesg" också?

Det behöver ju inte vara servern som har dålig lina. Kan ju lika gärna vara klienten. ;)
nja vet inte om du gör de alltså att köra program laggar inte dock att skriva dem t.ex om jag skriver något kommando så stannar de som om jag vore för snabb för o skriva för clienten.

sitter på samma lina som servern.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

dsi skrev:
Emil.s skrev:

nja vet inte om du gör de alltså att köra program laggar inte dock att skriva dem t.ex om jag skriver något kommando så stannar de som om jag vore för snabb för o skriva för clienten.

sitter på samma lina som servern.
Hm, du sitter alltså på samma LAN? Då bör det inte vara några problem...

Hur är CPU användningen på servern/klienten?
dsi

Inlägg av dsi »

Emil.s skrev: Hm, du sitter alltså på samma LAN? Då bör det inte vara några problem...

Hur är CPU användningen på servern/klienten?
båda är stabila och servern är ny formaterad.
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

Har du någon annan burk du kan testa att ansluta till din ssh-server från ? Bara for att utesluta server-problem...har du nån annan ssh klient du kan testa med ? för att utesluta eller bekräfta putty problem...?
Användarvisningsbild
Gew

Re: lagg när jag ssh'ar till min server

Inlägg av Gew »

Bumpar denna halvgamla tråd. Upplever nämligen också lagg. Är tveksam till om det skulle vara uppkopplingen. Låt mig förklara min situation. Har länge haft en antik (Pentium 3, 512MB arbetsminne) laptop stående som 'hemmaserver'. Den har varit kopplad mot en D-Link hemmarouter, har alltså reglerat samt styrt alla in-portar via NAT (Virtual Server). Anslutningen i lägenheten är 100Mbit upp, 100Mbit ner. För några dagar sedan beslöt jag mig för att utöka 'serverprojektet'. Jag tog en betydligt nyare stationär maskin, med tvåkärning Intel (E2220: 2,4GHz) och 4GB arbetsmine, installerade Ubuntu Server. Jag bypassade nu NAT traversal i routern, då min ISP inte har något emot att låna ut flera IP-adresser. Fina fisken.

Så, låt mig nu också nämna att stället där jag ansluter ifrån till dessa servrar är blott några kvarter bort, samma ISP. När jag kör traceroute är det naturligtvis ett endaste leap vi snackar. Det lustiga är att när jag tidigare varit ansluten mot den här gamla laptopen har det aldrig laggat. Allt har flytit på bra. Det sjuka är att jag upplever lagg emot den här stationära datorn som jag satt upp nyligen. Jag ansluter fint, det är mer som plötsligt det kommer en slags 'freeze', det går 1~2 sekunder och sedan 'lossnar' det och allt jag skrivit kommer ikapp. Annoying. Sitter och funderar på vad som kan ligga bakom.

Tidigare har jag ju legat bakom NAT, och routern har ju då mer el mindre agerat brandvägg mot alla 'rysspaket' som flyger runt i etern på måfå dygnet runt; nu får istället maskinerna ta smällen direkt. Det ska nämnas att jag har inte gjort mer än enklare inställningar av iptables gällande max anslutningsförsök / hyfsat kort tidsintervall osv.

Skumt, indeedy. Sitter och grubblar på vad det kan vara. Anslutningen är f.ö. trådlös. En sketen DWA-140 USB-sticka på den här nya stationära datorn som jag har satt upp. Den har strulat aningen tidigare i Windozemiljö. Skulle den kunna vara boven i dramat? Får då ingen packet loss när jag pingar en längre tidsperiod. Gah. Använder PuTTY för alla anslutningar. Har även tillgång till ssh.exe (Cygwin) men har inte pallat prova med den för att jämföra resultat. Dessutom är jag mer el mindre övertygad om att PuTTY inte är boven, då jag har shell accounts på andra servrar utan liknande issues.

Tacksam för alla tips~
Med vänliga hälsningar~
Regards~
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"