Ubuntu hänger sig konstant.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Alfafan

Ubuntu hänger sig konstant.

Inlägg av Alfafan »

Vet inte riktigt om detta är rätt forumdel men jag testar här.

Detta började för en tid sedan. Tyvärr minns jag inte exakt när och om det var någon förändring i systemet jag gjorde som kan ha varit början på det hela.

Uppgraderade dock idag till 10.10 och hoppades felet skulle försvinna men icke, det är fortfarande kvar.

Vad jag än gör så "hänger" ubuntu upp sig hela tiden.. jag kan inte flytta muspekaren, inget jag gör reflekterar något på skärmen. Det släpper efter en stund och ev text jag skrivit kommer ut för att sedan låsas igen.

Det "lossnar" för ett par sekunder innan det hänger sig likadant igen. Såhär är det hela tiden.

Borde kanske avaktivera grafikdrivrutinerna och se om det löser problemet men jag tänkte höra först om det är någon som kan ha en idé först.

Hårdvara:

ASUS Crosshair III Formula
AMD Phenom II X4 965 BE (Överklockad till 3.9Ghz)
Corsair Dominator GT 1600 2x2Gb 7-7-7-20
Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X
WD Caviar Black 640Gb

Det torde räcka med info.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu hänger sig konstant.

Inlägg av pun »

Den här efterhängsna ATI-buggen är omnämnd i ReleaseNotes för Maverick

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/303697

Började 2008 och pågår fortfarande....

Ref
https://wiki.ubuntu.com/MaverickMeerkat/ReleaseNotes

under "Graphics & Display"
Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

Vet inte riktigt om det är samma sak men jag ska prova ändra de inställningarna som omnämns. Det är inte det att grafiken "river", allting låser sig helt och hållet.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo.... fglrx-drivaren nu är en nödlösning eftersom ATI inte behagar att vara kompatibel med senaste stabila kärna samt xorg 1.9

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/573748

Jag skulle prova med att inaktivera drivaren men eftersom du har ett 5XXX kort så är nog stödet med den öppna drivaren lite dåligt.

Hursomhelst så har den öppna drivaren förbättrats kraftigt !
Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

Nu läste jag att den kommande drivrutinen 10.10 skulle ha fullt stöd för gällande xorg. Avvaktar tills den kommer, får klara mig utan linux så länge.
Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

Nej, det har inte med grafikdrivisarna att göra.

Jag har konstaterat att det är något med tangentbordet. Så länge jag inte rör några tangenter fungerar det hur bra som helt men så fort jag trycker på en tangent så låser allting upp sig i några sekunder.

Frågan är bara vad jag ska göra för att åtgärda felet. Det fanns inte där från början utan felet uppstod efter en uppdatering någon gång i somras.

Som det är nu är det ett elände att ens logga in, jag får skriva ett tecken åt gången i lösenordet och sedan vänta tills den indikerar att den känt av det och sen vidare så. Det tar en hel evighet.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Hade ett liknande problem, som förvärrades småningom under året. Svårigheterna flyttade från och till. Nu har experterna konstaterat att datorns arbetsminne har trasiga områden. Det, som råkar hamna i de felaktiga cellerna kommer inte ut när det skall hämtas.
Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

Det är inget fel med minnena, det vet jag helt säkert.

Nåväl, kanske ska prova med att köra tangentbordet på USB istället för PS/2. Kanske har med det att göra. Annars får jag väl installera om från noll...
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Skulle gärna veta hur man själv kan kolla om arbetsminnet fungerar som det skall. Hittade bara sporadiska fel på allt annat.
Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

Har nyligen kört memtest i ett knappt dygn och det hittade inte ett enda fel. För övrigt det memtest som ligger på ubuntu's live-skiva.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Körde det memtest, som finns tillgängligt i uppstartaren Grub, men orkade inte längre än tre timmar. Verkade som att ena HD:n var felaktig, så den formaterades. Timtal för memtest räckte längre än en nyinstallation. Ubuntu CD:n fungerade e-mailen fungerade, men Firefox hölls uppe endast någon minut. Att Windows Vista inte alltid startade perfekt togs för givet. Fick också meddelande om att DVD/CD spelaren är i oskick. Läshuvudet bör rengöras. Lådan (datorn) hade ju liksom börjat tänka själv som ett virus. Frågan var nu då vem som är tokig och okunnig Ubuntu, Datorn eller en själv. Innan ens nerver kommer att påverkas, måste något göras. Därför drogs alla sladdar ur och lådan fördes till Multitronics testbänk. Är en som vill klara mig själv, så beslutet var svårt. I varje fall var det ett mycket bra beslut att föra bort lådan. Det besparar en från många onödiga bekymmer.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"