Funderar på en "rullande" uppdatering av Ubuntu för att ha en fungerande dist att falla tillbaka på vid strul.
Ny dist installeras över den älsta/minst använda.
Kan olika dist ha samma /home?
Fördelar/problem med ett sådant upplägg?
Har f.n. 3 st Ubuntu dist, med egna /home:
Nordic Remix 9.10 och 10.04 samt Remix 10.04 LTS.
Lagring sker av historiska skäl på D:\Mina Dokument.
(ja, burken kom med förinstallerad Vista)
Flera Ubuntu distributioner med gemensam /HOME [LÖST]
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Flera Ubuntu distributioner med gemensam /HOME [LÖST]
Senast redigerad av 1 Nilleb, redigerad totalt 23 gånger.
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
- Konservburk
Re: Flera Ubuntu distributioner med gemensam /HOME
Ja.Nilleb skrev:Kan olika dist ha samma /home?
Fördel: Dina filer och inställningar är samma oavsett vilken dist du använder.Nilleb skrev:Fördelar/problem med ett sådant upplägg?
Nackdel: Om distarna har olika versioner av något program så finns en liten risk att det uppstår en konflikt för just det programmets inställningar mellan de olika distarna. Bra skrivna program ska alltid kunna hantera sådant åt båda håll. Sämre skrivna program kanske bara hanterar det bra åt ena hållet, från låg till hög version. Riktigt dåligt skrivna program kanske inte hanterar det bra åt något håll. Jag tippar på att de flesta programmen hanterar det här bra, eller åtminstone inte dåligt.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Flera Ubuntu distributioner med gemensam /HOME
Suveränt, rappa svar som alltid!
Det här gav råg i ryggen inför nästa uppdatering, då blir det bara en /home.
Planen är att växel köra uppdateringarna och formatera /root på den dist's som ska ersättas före installering av nya dist.

Ska jag fortsätta strula med MapSource under Wine eller nåt sån't får jag väl hålla mig till en dist med det
Det här gav råg i ryggen inför nästa uppdatering, då blir det bara en /home.
Planen är att växel köra uppdateringarna och formatera /root på den dist's som ska ersättas före installering av nya dist.
Hoppas och tror att de prog jag använder normalt inte tillhör kategori Sämre resp Riktigt dåligt skrivna enl ovanKonservburk skrev:Nackdel: Om distarna har olika versioner av något program så finns en liten risk att det uppstår en konflikt för just det programmets inställningar mellan de olika distarna. Bra skrivna program ska alltid kunna hantera sådant åt båda håll. Sämre skrivna program kanske bara hanterar det bra åt ena hållet, från låg till hög version. Riktigt dåligt skrivna program kanske inte hanterar det bra åt något håll. Jag tippar på att de flesta programmen hanterar det här bra, eller åtminstone inte dåligt.

Ska jag fortsätta strula med MapSource under Wine eller nåt sån't får jag väl hålla mig till en dist med det

NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
- Konservburk
Re: Flera Ubuntu distributioner med gemensam /HOME [LÖST]
En liten varning bara... Du bör se till så att dina användare som delar hemkatalog mellan flera distar faktiskt har samma användar-id på alla de olika distarna. Det som händer om någon användare råkar få fel id på någon dist är inte farligt, men det fungerar då helt enkelt inte på just den disten innan du ändrat id:t. Annars ska det bara vara att tuta och köra.