Backup som den borde vara?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
freddess
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Backup som den borde vara?

Inlägg av freddess »

Hej!

Kommer från windows världen men håller på att konvertera till linux. Kör en unbuntu server 10.04, har där för några undringar kring backup.

Vad jag skulle vilja ha är:
- Möjlighet att välja vad och när det ska backas. Tex en vecko och en
kvartals backup. Där vecko tar mer data och kvartals kansk tar mer på hela.
- Möjlighet att se hur det gick i en logfil
- Läsa tillbaka filer på ett överskådligt sätt
- Möjlighet att bli notifierad om det gick fel

När man letar efter detta finns en massa olika hänvisningar till tar eller rsync mm. Men ingen har tydligen ett helhets grepp på ett bra backup koncept. Eller tar de för givet att andra underförstår vad de menar.

Ett crontab jobb som kör en tar backup verkar vara vad jag söker men hur styr jag övriga parametrar i min fråga?

Hur gör ni andra som kör servrar i driftsmiljö?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
amelia
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Re: Backup som den borde vara?

Inlägg av amelia »

För servrar i driftmiljö använder de flesta jag känner till kommersiella programvaror. Oftast har man ju blandmiljöer med Linux, UNIX och Microsoft Windows samt att man vill ha garantier och någon att skylla på om det inte fungerar varpå kommersiella produkter passar bäst. En del lite större företag kör Bacula som är open source och en del lite mindre kör BackupPC.

Skulle man välja något av de alternativen för hemmabruk så är nog BackupPC att föredra eftersom att stora backupsystem är avancerade och kräver en del kunskap om backuper. Den bygger också på rsync vilket är ett effektivt verktyg för att göra backuper i Linuxmiljöer, men funkar även för MacOS och Windows.

Att många rekommenderar att använda rsync och då eventuellt tillsammans med tar och gzip beror på att det är det helt klart enklaste sättet. Det bygger på program som finns i ditt Linuxsystem och med lite kunskap om shellskript kan du få ihop ett väldigt bra och väl fungerande backupsystem med få ansträngningar.

Jag kör själv med hemmahackade shellskript baserade på rsync tillsammans med ssh och håller på att utveckla det till ett antal skript med gemensam konfiguration som sköter filbackuper, mysqlbackuper, arkivering av backuper samt notifiering av hur backuperna har gått på ett antal sätt bl.a. till olika övervakningssystem samt via mail. Vid något tillfälle i framtiden kanske det är så pass klart att det går att släppa någon version som andra kan använda.
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av viper »

Hej freddess,

Jag är en familje-admin som tagit steget från Windows till Linux/Ubuntu. Har bla ersatt en Windows Home Server med 10.04 server och kör Ubuntu på alla burkar.

Även min erfarenhet är att det är som du nämner, lite svårt att få de raka besked som vi önskar. Men det är nog en kulturfråga, jag tror att det har att göra med att Linuxforumen av tradition har besökts av likasinnade, dvs Linux- användare med scriptvana. Men det är något för de marknadsföringsansvariga att ta tag i nu när intresset för exv Ubuntu verkar tillta.

När det gäller dina frågor:
Vad jag skulle vilja ha är:
- Möjlighet att välja vad och när det ska backas. Tex en vecko och en
kvartals backup. Där vecko tar mer data och kvartals kansk tar mer på hela.
- Möjlighet att se hur det gick i en logfil
- Läsa tillbaka filer på ett överskådligt sätt
- Möjlighet att bli notifierad om det gick fel
så hittar du intressant läsning här:
http://www.mikerubel.org/computers/rsync_snapshots/
http://everythinglinux.org/rsync/
http://www.fredshack.com/docs/rsync.html
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
freddess
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av freddess »

Hej1

Ska undersöka dom.

Kör ett tar job i krotab nu. Verkar dock vara begränsad av -e så allt inte kommer med.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"