Tjena! Efter ett antal timmars googlande hittar jag ännu ingen info så jag testar här. Känner mig som en riktig newbie, men kört fast ordentligt.
Har satt upp en Ubuntu 10.10 server med ISPconfig 3 enligt konstens alla regler.
Får hemsidor att fungera klockrent genom att peka mina domännnamn direkt till min IP via LOOPIA. Har ca 5 domäner där, som alla pekas direkt mot min IP, vilket mot min förvåning funkar direkt och min server verkar guida dessa adresser rätt. (Vilket jag för övrigt har lite svårt att förstå) Men jag är trög ibland och det fungerar, vilket är huvudsaken.
Förr hade jag undermappar i min www mapp dit jag sen redirectade från loopia till, vilket jag hellre kan förstå hur det funkar. Kanske något snällt snille kan förklara det hela.
Nu till det viktiga.
Hur får jag e-posten att fungera. Jag antar att det är vid pekningen via loopia som det är fel?!? Men jag förstår inte hur jag ska peka mitt domännamn, antar att min IP blir fel då jag vill använda e-posten till mina domännamn. Jag kan logga in och allt på min server utan problem, men det verkar bli något fel när jag ska skicka eftersom jag bara får, mail delivery fail.
Har något svagt minne från tiden man hyrde webbhotell att man pekade mot namnservrar osv. Kan det vara så? Isåfall vad blir mitt? Känner mig verkligen som en nybörjare på det här. Tacksam för hjälp!
/Makkan
Hur peka domän ---> hemmaserver! [LÖST]
Hur peka domän ---> hemmaserver! [LÖST]
Senast redigerad av 1 makkans79, redigerad totalt 22 gånger.
Makkan
- amelia
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Re: Hur peka domän ---> hemmaserver!
Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men det du konfigurerar hos Loopia med deras webbgränssnitt är namnservrar. Som jag förstår det har du fått ordning på dina domäner och det är bara e-post som inte fungerar. Isåfall är det förmodligen ditt MX-rekord som är fel, det är det som bestämmer vilken/vilka server/servrar som är mailserver för din domän.
Jag har tyvärr inte tillgång till Loopia, men någonstans under DNS-inställningarna borde du kunna välja att peka med MX istället för A och det är isåfall den inställningen du ska använda för att få ordning på din mailserver.
Jag har tyvärr inte tillgång till Loopia, men någonstans under DNS-inställningarna borde du kunna välja att peka med MX istället för A och det är isåfall den inställningen du ska använda för att få ordning på din mailserver.
Tack för svar Amelia.
Precis som du säger så är det bara mailen som strular.
På loopia kan man konfigga inställningar såsom MX och DNS m.m jag fick just ett svar från loopia att jag skulle ställa in MX, men vad ska jag skriva där? Mitt IP eller server1.example.com, eller mail.dns.com? Jag hittade en tråd där man skrev att man skulle skapa en subdomän på servern som heter mail.domänamnet.com sen fylla i MX prio 10 mail.dindomän.com på loopia. Men när jag testar det så ändras det hos loopia till endast "mail" alltså domännamet försvinner.
Jag förklarar säkert dåligt, men det här verkar knöligare än jag anat. Synd man är så tjurig så jag nöta tills det går
Precis som du säger så är det bara mailen som strular.
På loopia kan man konfigga inställningar såsom MX och DNS m.m jag fick just ett svar från loopia att jag skulle ställa in MX, men vad ska jag skriva där? Mitt IP eller server1.example.com, eller mail.dns.com? Jag hittade en tråd där man skrev att man skulle skapa en subdomän på servern som heter mail.domänamnet.com sen fylla i MX prio 10 mail.dindomän.com på loopia. Men när jag testar det så ändras det hos loopia till endast "mail" alltså domännamet försvinner.
Jag förklarar säkert dåligt, men det här verkar knöligare än jag anat. Synd man är så tjurig så jag nöta tills det går

Makkan
- amelia
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Det stämmer att man brukar skapa en subdomän som heter mail.domän.se alternativt mail1 och mail2 om man har flera. Sedan skapar man MX-rekord med olika prioritering, den primära mailservern får 10 och den sekundära får 20... o.s.v.
Det går bra att peka ett MX-rekord på både IP och domännamn så där gör du som du vill. Att det ändras till enbart mail är förmodligen inget problem eftersom att man kan göra lite olika i sina zonfiler för domäner. Ibland använder man $ORIGIN för att specificera domännamnet, då behöver man inte skriva det varje gång utan DNS-servern förstår vilken domän som har den konfigurerade subdomänen.
Ganska rörigt det där med. Hoppas du förstår.
Det går bra att peka ett MX-rekord på både IP och domännamn så där gör du som du vill. Att det ändras till enbart mail är förmodligen inget problem eftersom att man kan göra lite olika i sina zonfiler för domäner. Ibland använder man $ORIGIN för att specificera domännamnet, då behöver man inte skriva det varje gång utan DNS-servern förstår vilken domän som har den konfigurerade subdomänen.
Ganska rörigt det där med. Hoppas du förstår.

Den här länken bör väl hjäpa dig om du inte lyckat än.
MX-pekare mot en IP-adress
MX-pekare mot en IP-adress
Jag förstår, och tack för hjälpen.
Nu har jag fått det mesta att fungera. Jag kan logga in och ta emot mail, men när jag skall skicka till en mail adress utanför min domän får jag "Relay access denied"
Vad kan detta bero på? Googlade lite och får lite olika bud, kan det vara så att port 25 är blockad av min ISP eller är det något man kan fixa i postfix?
Kanske ska tillägga att jag kan skicka och ta emot mail inom domänen.
Nu har jag fått det mesta att fungera. Jag kan logga in och ta emot mail, men när jag skall skicka till en mail adress utanför min domän får jag "Relay access denied"
Vad kan detta bero på? Googlade lite och får lite olika bud, kan det vara så att port 25 är blockad av min ISP eller är det något man kan fixa i postfix?
Kanske ska tillägga att jag kan skicka och ta emot mail inom domänen.
Makkan
Tack för länken Bowmore! Jag skulle bara sett den lite tidigare idag eftersom min tröga hjärna räknade ut det där efter ett par timmars funderande. Men den kan säkert vara till hjälp för andra med samma problem.
Nu verkar det iallafall löst sig.
Det verkar som en LITEN detalj var missad. efter en hel del pillande och funderingar såg jag nu att jag missat bocka i e-post klienten (outlook i detta fall)
"Den utgående servern (SMTP) kräver autentisering"
När väl den var ibockad försvann felmeddelandet.
Dock verkar det ta ganska lång tid innan mailet levereras, men huvudsaken är att det fungerar. Så nu verkar man ha även en e-post server!
Tack för alla svar!
Nu verkar det iallafall löst sig.
Det verkar som en LITEN detalj var missad. efter en hel del pillande och funderingar såg jag nu att jag missat bocka i e-post klienten (outlook i detta fall)
"Den utgående servern (SMTP) kräver autentisering"
När väl den var ibockad försvann felmeddelandet.
Dock verkar det ta ganska lång tid innan mailet levereras, men huvudsaken är att det fungerar. Så nu verkar man ha även en e-post server!

Tack för alla svar!
Makkan