Konvertera mp3 till wav?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Konvertera mp3 till wav?

Inlägg av ubot »

Jag försöker konvertera några kataloger med mp3-filer (10-15 mp3-filer per katalog) till wav för att sedan bränna wav-filerna till en ljud-CD som fungerar i vanliga CD-spelare. Problemet är att för att få 10-15 mp3-låtar att få plats på en 700 MB CD så måste jag resampla mp3-låtarna till wav i så låg kvalité som 11025 Hz. Jag tror 11025 Hz i programmet soundconverter gör om låtarna till mono också. mp3-filerna är i 320 kbit/s bitrate.

Hur gör man för att på bästa sätt konvertera mp3-filer till wav-filer för bränning till vanlig audio CD utan att förlora massor i kvalité?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Konvertera mp3 till wav?

Inlägg av Konservburk »

Om CD-skivorna ska fungera i alla vanliga CD-spelare så är det inget annat än 16 bit 44100 Hz stereo som gäller. Den bistra sanningen är att du antingen måste öka antalet CD-skivor eller minska antalet filer.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Varför ska du konvertera mp3-filerna dem till wav-filer innan du bränner en audio-cd?
K3b som jag använder kan ju konvertera mp3-filerna i samband med bränningen.
ubot

Inlägg av ubot »

Konservburk skrev:Om CD-skivorna ska fungera i alla vanliga CD-spelare så är det inget annat än 16 bit 44100 Hz stereo som gäller. Den bistra sanningen är att du antingen måste öka antalet CD-skivor eller minska antalet filer.
Jag visste inte att man inte fick ändra bitrate för att wav-filerna ska fungera i en vanlig CD-spelare. :S

Jag tycker att det är väldigt konstigt att en katalog med mp3-låtar som motsvarar en vanlig CD-skiva inte ska gå att återföra på en CD-skiva. Jag menar, vi talar ju om en CD-skiva som är i mp3-format med 10-15 låtar i bitrate 320 kbit/s. Jag misstänker att låtarna kommer från en CD som är konverterad till mp3. Jag tycker att det borde gå att "återskapa" CD-skivan igen genom att konvertera mp3 till wav baklänges. Kör jag med soundconverter och 44100 Hz så blir låtarna på tok för stora. Det finns inte en chans att jag skulle få in låtarna på t.ex. en 80 min CD-skiva, vilket borde vara storleken på originalskivan.

Hur hänger det här ihop? :S
ubot

Inlägg av ubot »

HakanS skrev:Varför ska du konvertera mp3-filerna dem till wav-filer innan du bränner en audio-cd?
K3b som jag använder kan ju konvertera mp3-filerna i samband med bränningen.
Det är säkert ett bra alternativ. Jag har skippat K3b eftersom programmet inte smälter in så bra i Gnomes GUI. Det går såklart att använda K3b lite då och då även i Gnome och om jag inte får soundconverter eller något annat program att fungera så får det bli K3b. Jag är dock nyfiken på varför soundconverter inte fixar biffen (annat än med lägsta sample Hz) när jag försöker konvertera 10-15 320 kbit/s mp3 till wav.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

ubot skrev:Jag visste inte att man inte fick ändra bitrate för att wav-filerna ska fungera i en vanlig CD-spelare. :S
Det beror på vad du menar med en vanlig CD-spelare? Standarden är 44100 Hz och du kan inte använda något annat om du vill vara säker på att det fungerar med alla CD-spelare.
ubot skrev:Jag tycker att det är väldigt konstigt att en katalog med mp3-låtar som motsvarar en vanlig CD-skiva inte ska gå att återföra på en CD-skiva. Jag menar, vi talar ju om en CD-skiva som är i mp3-format med 10-15 låtar i bitrate 320 kbit/s. Jag misstänker att låtarna kommer från en CD som är konverterad till mp3. Jag tycker att det borde gå att "återskapa" CD-skivan igen genom att konvertera mp3 till wav baklänges.
Du kan aldrig återskapa perfekt eftersom mp3 är ett förstörande format.
ubot skrev:Kör jag med soundconverter och 44100 Hz så blir låtarna på tok för stora. Det finns inte en chans att jag skulle få in låtarna på t.ex. en 80 min CD-skiva, vilket borde vara storleken på originalskivan.

Hur många minuter är de 10-15 låtarna sammanlagt?
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Brasero kan ju också konvertera mp3-filerna i samband med bränningen.
Så varför gå omvägen via wav?
ubot

Inlägg av ubot »

HakanS skrev:Brasero kan ju också konvertera mp3-filerna i samband med bränningen.
Jaha, det visste jag inte. Jag har läst annat när jag har googlat, men säger du det så är det säkert så.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

ubot skrev:
HakanS skrev:Brasero kan ju också konvertera mp3-filerna i samband med bränningen.
Jaha, det visste jag inte. Jag har läst annat när jag har googlat, men säger du det så är det säkert så.
Jag vet att det är så, har nämligen bränt på det viset ett antal gånger. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
ubot

Inlägg av ubot »

vulfgar skrev:
ubot skrev:
Jag vet att det är så, har nämligen bränt på det viset ett antal gånger. :)
Ok, bra. Då ska jag testa det. Det är konstigt att soundconverter konverterar till så stora wav-filer ändå, men, men Brasero duger fint. Nu hoppas jag bara att jag klarar mig med 700MB CD-skivor, men det hör inte riktigt hit.
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Hej!
ubot skrev:Jag tycker att det är väldigt konstigt att en katalog med mp3-låtar som motsvarar en vanlig CD-skiva inte ska gå att återföra på en CD-skiva. Jag menar, vi talar ju om en CD-skiva som är i mp3-format med 10-15 låtar i bitrate 320 kbit/s. Jag misstänker att låtarna kommer från en CD som är konverterad till mp3. Jag tycker att det borde gå att "återskapa" CD-skivan igen genom att konvertera mp3 till wav baklänges. Kör jag med soundconverter och 44100 Hz så blir låtarna på tok för stora. Det finns inte en chans att jag skulle få in låtarna på t.ex. en 80 min CD-skiva, vilket borde vara storleken på originalskivan.

Det är fullt logiskt. En musik CD som har ljudet lagrat i 16-bit 44100 Hz har plats för 80 minuter musik (79:57 mer exakt) på en CD-skiva som är märkt för 700 Mb / 80 min.

Att mp3-filerna är i 320 kbit / s är bra, då det innebär att ljudet inte är lika förstört som det varit om det var lagrat i t.ex. 128 kbit / s.

Nåväl, när du ska konvertera till andra hållet från mp3 till wav kommer 60 sekunder ljud i 16-bit 44100 Hz att ta upp c:a 10 Mb i utrymme. Detta i sin tur gör att du kommer att rymma totalt 80 minuter musik på din Musik CD skiva. Att dina 10-15 låtar inte ryms är i sig inget konstigt om deras totala speltid överstiger 80 minuter. Du får då dela upp dem på 2 skivor istället.

Om mp3 låtarna kommer från samma skiva, då kommer de också att rymmas då du konverterar åt andra hållet. Det finns visserligen en liten möjlighet att musk CD:n som låtarna låg på från början rymde mer än 80-minuter, men det är inte troligt då de brukar skapa problem för CD-spelarna att läsa dessa skivor.

Hoppas att det löser sig för dig.

Mvh Nemo
ubot

Inlägg av ubot »

Nemo skrev:Om mp3 låtarna kommer från samma skiva, då kommer de också att rymmas då du konverterar åt andra hållet. Det finns visserligen en liten möjlighet att musk CD:n som låtarna låg på från början rymde mer än 80-minuter, men det är inte troligt då de brukar skapa problem för CD-spelarna att läsa dessa skivor.

Hoppas att det löser sig för dig.

Mvh Nemo
Det är precis det som låtarna inte gör. trots att låtarna kommer från en och samma skiva från början. Aja, spelar inte så stor roll eftersom Brasero brände audio-CD:n utan problem utan att ens komma i närheten av 700MB. Jag tycker dock att det är konstigt att siundconverter konverterade mina mp3 till så stora wav-filer. :S

Hur "förstörande" är mp3-formatet då? Jag menar, är skillnaden mellan en "äkta" wav-låt och en wav-låt som har konverterats från 320 kbit/s mo3 ens hörbar för en normal människa?
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

ubot skrev:Hur "förstörande" är mp3-formatet då? Jag menar, är skillnaden mellan en "äkta" wav-låt och en wav-låt som har konverterats från 320 kbit/s mo3 ens hörbar för en normal människa?
Bra fråga, personligen skulle jag nog inte höra någon skillnad, men så är jag heller ingen finsmakare när det gäller ljudkvalitét. Skulle dock tro att det har en hel del med hårdvaran att göra. Har du en stereo av "finare" kvalitét är det säkert en klar skillnad, då man lyssnar på de olika ljudformaten. Det bästa är nog att prova själv för att se om man upplever någon skillnad.

Mvh Nemo
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"