darktable: Användbart bildhanteringsprogram för raw-bilder
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Användbart bildhanteringsprogram
@hean01
Skall jag absolut. Inte så ofta jag jobbar med det fotografiska numera men till och från får man nåt uppdrag med tryck/fotoupplösning och så ramlar det in ett gäng raw-bilder man skall utgå ifrån - då är det ju najs att ha bra mjukvara, det förenklar ju en del.
Skall jag absolut. Inte så ofta jag jobbar med det fotografiska numera men till och från får man nåt uppdrag med tryck/fotoupplösning och så ramlar det in ett gäng raw-bilder man skall utgå ifrån - då är det ju najs att ha bra mjukvara, det förenklar ju en del.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
hean01 skrev:Dina tider ser normalt ut för tillfället, som du ser så är demosaic processen den som tar längst tid.. darktable stöder ett par olika algoritmer med sina för och nackdelar, en del är snabbare med sämre resultat på vissa bilder och andra är långsammare med bättre resultat..claesbe skrev:Se nedan...hean01 skrev:Kan du göra detta:claesbe skrev:Nu är Darktable installerat, är ingen expert att hantera terminalen![]()
Mitt första intryck är "Yes!" detta kan bli något riktigt bra, dvs en stark konkurrent till Lightroom, tack farmfield för tipset, samt framförallt hean01 som utvecklar!
Detta kan bli något riktigt bra, lite långsamt man detta kanske blir bättre vid kommande släpp.
Bra jobbat, här tror jag att vi som plåtar i raw ÄNTLIGEN ser en möjlighet att få en snygg hantering av vår raw filer från katalogisering, ickeförstörande redigering till utskrifter![]()
Nu skall jag bekanta mig lite mer i Darktable....
starta darktable från terminalen: darktable -d perf
och sedan öppna en bild för editering... då kommer en
lite statistik för vad varje modul tar i tid för att utföras,
posta resultatet här med lite info om din hårdvara, minne och processor...
Den största tiden läggs på demosaicing processen, johannes (den andra utvecklaren) har påbörjat portning av moduler till opencl och har kommit ned i tider som 300ms för en 15Mpix bild.. på min dator så tar demosaic processen 22 sekunder![]()
Det största problemet just nu är en manual, det finns en man page med lite information samt jag har byggt ett ramverk för generering av en översättningsbar PDF användarmanual som innehåller en hel del info..
Om du kompilerade från sourcekoden så kan du bygga denna manual med hjälp av --enable-docs (kräver paketen xsltproc, fop, poxml), du kan läsa mer
i filen doc/usermanual/README...
/Henrik
[dev_pixelpipe] took 0.001 secs processing `exponering' [preview]
[dev_pixelpipe] took 0.000 secs processing `vitbalans' [preview]
[dev_pixelpipe] took 0.013 secs processing `återskapa högdagrar' [preview]
[dev_pixelpipe] took 0.000 secs processing `baskurva' [preview]
[dev_pixelpipe] took 0.018 secs processing `ingående färgprofil' [preview]
[dev_pixelpipe] took 0.004 secs processing `utgående färgprofil' [preview]
[dev_pixelpipe] took 0.011 secs processing `skärpa' [preview]
[dev_pixelpipe] took 0.001 secs processing `gamma' [preview]
[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.353 secs
[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.048 secs
[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.000 secs
[dev_raw_load] libraw took 1.838 secs to demosaic the image.
[dev_pixelpipe] took 0.008 secs processing `exponering' [full]
[dev_pixelpipe] took 0.004 secs processing `vitbalans' [full]
[dev_pixelpipe] took 0.004 secs processing `återskapa högdagrar' [full]
[dev_pixelpipe] took 0.011 secs processing `baskurva' [full]
[dev_pixelpipe] took 0.105 secs processing `ingående färgprofil' [full]
[dev_pixelpipe] took 0.102 secs processing `utgående färgprofil' [full]
[dev_pixelpipe] took 0.056 secs processing `skärpa' [full]
[dev_pixelpipe] took 0.009 secs processing `gamma' [full]
[dev_process_image] pixel pipeline processing took 0.712 secs
[dev_process_image] pixel pipeline processing took 0.000 secs
[dev_pixelpipe] took 0.000 secs processing `exponering' [preview]
[dev_pixelpipe] took 0.000 secs processing `vitbalans' [preview]
[dev_pixelpipe] took 0.000 secs processing `återskapa högdagrar' [preview]
[dev_pixelpipe] took 0.001 secs processing `baskurva' [preview]
[dev_pixelpipe] took 0.007 secs processing `ingående färgprofil' [preview]
[dev_pixelpipe] took 0.006 secs processing `utgående färgprofil' [preview]
[dev_pixelpipe] took 0.003 secs processing `skärpa' [preview]
[dev_pixelpipe] took 0.001 secs processing `gamma' [preview]
[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.302 secs
[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.031 secs
[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.041 secs
[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.034 secs
[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.046 secs
[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.000 secs
Dator: Aspire 5930G
Minne: 3Gb
Processor: Intel Core Duo P7350@2.0GHz
Skall försöka fixa det du nämnde om manualen, men måste igen erkänna att jag är långt ifrån expert att hantera/förstå terminal samt grundläggande fil, suffix-hantering i Ubuntu
Darktable har ett ganska sofistikerat preset system som kan automatiskt applicera en preset på en bild matchande exif data som iso/kamera/exponeringstid osv..
Om du öppnar en bild i mörkerrumsläget och visar "grund" moduler så har du en module som heter "raw importering" där kan du prova olika demosaic algoritmer, AMaZE är idagsläget den bättre, om du nu vill göra denna inställning default på samtliga bilder så skapar du en ny förinställning genom att klicka på den lilla "stege" iconen brevid reset knappen i modulens titlerad...
Välj "spara ny förinställning" och ange ett namn för förinställningen, sedan klickar du i "automatisk applicering..." alternativet och då får du upp mera inställningar för att selektera vilka bilder denna preset ska appliceras på...
Om du låter alla inställningar vara i sina standardvärden så appliceras förinställningen för samtliga bilder, om du väljer ett iso omfång 800 till 6400 så kommer endast förinställningen appliceras på bilder med iso inom omfånget..
Förinställningar kan skapas i samtliga moduler med "stege" iconen, och vissa moduler levereras med några förinställningar, se baskurva, högermusklick på modulens titelrad visar att darktable leverars med baskurvor för olika kamera modeller, som vår color manager Pascal har kalibrerat fram...
Mycket info.. nästan ett stycke ur manualen..![]()
/Henrik
Man tackar! Om ni lyckas att få snabbare hantering av bilderna (tar längre tid att byta bild i mörkerumssläget), så har ni en vinnare med denna applikation. Tycker att raw konverteringen är bra. Provade ditt förslag att byta till AMaZE, men märker ingen större skillnad.
Anser att Darktable har förutsättningar bli hur bra som helst... se upp Adobe
Har inte prövat Darktable, men läst på och kan inte finna så mycken överlägsenhet jämfört med det enkla robusta icke förstörande UFRaw.
UFRaw laddar in 10Mb bilden på 10 s med 432 MiB arbetsminne och 1,3 GHz skrålla till dator. Alla ändringar av exponering, färgtemperatur går blixtsnabbt. Även öppnande av bild med en modernare dator.
UFRaw laddar in 10Mb bilden på 10 s med 432 MiB arbetsminne och 1,3 GHz skrålla till dator. Alla ändringar av exponering, färgtemperatur går blixtsnabbt. Även öppnande av bild med en modernare dator.
Du verkar pålästchrister skrev:Har inte prövat Darktable, men läst på och kan inte finna så mycken överlägsenhet jämfört med det enkla robusta icke förstörande UFRaw.

Ändringar på exponering/temperatur och de vanligaste RAW kontrollerna är alltså inte långsamma i darktable, jag kör darktable på min atom netbook

Sedan har ju darktable liiiite mer saker man kan nyttja för ett bättre arbetsflöde och slutresultat tex. vi har moduler som channelmixer, velvia, GND, zonemappning, relight för filllight i skuggor ,vectorbaserade watermarks plus många fler.. och allt detta i 32-bitars rymd... du förstår nog vad jag menar.. ufraw workflow = ändra exponering,vitbalans, exportera sen in i gimp för ytterligare redigering.. och då jobbar vi 8bitars..
Man kan knappast dra en jämnförelse mellan darktable och ufraw då det är två olika helt olika program, visst darktable gör vad ufraw gör men har en hel del annat också.. bildbibliotek/taggar/exportering disk,picasa etc./kamera importering och tethering osv...
För vissa fungerar f-spot/ufraw/gimp ypperlight bra och för andra är det en rentutav kass lösning för "digital framkallning" av sina fotosessioner..
[EDIT]
Här finns en screencast video hur man använder darktable, ta en titt och få ett hum om vad det igentligen är.. och kan...
http://is.gd/dtA04
/Henrik
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Darktable ser verkligen lovande ut även om det fortfarande saknas många av de funktioner jag vanligtvis använder vid framkallning (testade med versionen i PPAt).
Jag vill även nämna RAWTherapee som ett alternativ för framkallning.
Det är inte det snabbaste programmet, MEN(!) det är otroligt kraftfullt. Brusreduceringen är den otroligaste jag sett.
Den största nackdelen med programmet är att det nästan saknas dokumentation för installation helt (vilken måste göras från källkod). Men det ger grymma resultat!
Det är inte det snabbaste programmet, MEN(!) det är otroligt kraftfullt. Brusreduceringen är den otroligaste jag sett.
Den största nackdelen med programmet är att det nästan saknas dokumentation för installation helt (vilken måste göras från källkod). Men det ger grymma resultat!
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Godmorgon, vilka funktioner är det du saknar ??Alleinsora skrev:Darktable ser verkligen lovande ut även om det fortfarande saknas många av de funktioner jag vanligtvis använder vid framkallning (testade med versionen i PPAt).
/Henrik
UFRaw fungerar ju med den bitmängd (12 eller 16), som finns i råbilden. När det skall till mera komplicerad behandling blir det ny bild, vanligen förstörande/förminskande .jpg och 8 bit i gimp till dess gimp fått med sin förbättring.
Darktable, therapee, Darkroom, gThumb, Irfanview osv är säkert bra , men taggande och behandlande vill försvinna när man senare byter till något bättre. Program, som möblerar om i råbildsarkivet måste väl undvikas helt.
Darktable, therapee, Darkroom, gThumb, Irfanview osv är säkert bra , men taggande och behandlande vill försvinna när man senare byter till något bättre. Program, som möblerar om i råbildsarkivet måste väl undvikas helt.
Darktable möblerar inte om ditt råbildsarkiv samt att alla taggar/färgtaggar/ process inställningar sparas i en XMP sidofil som är en standard för sådan information, så om man vill byta i framtiden så får du med dig information till det nya programmetchrister skrev:UFRaw fungerar ju med den bitmängd (12 eller 16), som finns i råbilden. När det skall till mera komplicerad behandling blir det ny bild, vanligen förstörande/förminskande .jpg och 8 bit i gimp till dess gimp fått med sin förbättring.

När gimp jobbar med mer än 8 bitar så är det knappast användbart på dagens datorer, det finns en branch av gimp kallad cinepaint som jobbar med 32bitar..
/henrik
-
- Kontakt:
Det är väll främst funktioner för "recovery" av områden som blir över- respektive underexponerade vid justering av exponeringen, korrektion av kromatisk abberation samt vingettering.hean01 skrev: Godmorgon, vilka funktioner är det du saknar ??
/Henrik
I "highlights recovery" modulen fixar du till överexponerade områden...Alleinsora skrev:Det är väll främst funktioner för "recovery" av områden som blir över- respektive underexponerade vid justering av exponeringen, korrektion av kromatisk abberation samt vingettering.hean01 skrev: Godmorgon, vilka funktioner är det du saknar ??
/Henrik
Underexponerade områden använder du antingen "relight" eller "zonesystem" modulen för att korrigera.. zonesystem modulen har jag precis lagt till och finns i unstable PPA och fungerar som "zonemappern" i LightZone gör, "relight" är också relativt ny (finns ej i 0.6 releasen) som är fylldnadsljus/skugga inom ett definerat område..
Darktable har amaze demosaic algoritmen som fixar CA automatisk, den fungerar faktiskt riktigt bra för att vara "autoamtisk"...
sedan har du "lens correction" modulen för att fixa till CA och andra linsdistortioner som vingettering/perspective etc..
"Lens correction" använder lensfun och dess databas, finns inte din kamera/objektiv kombination så kan du enkelt skapa en (jag gjorde det för min tokina 11-16 med riktigt bra resultat)
/mvh Henrik
Oh, glömde bort.. att alla plugins är inte aktiverade från början, när man öppnar en bild i mörkerrummet så längs ned till höger har du en plugins bar, öppna den och clicka fram de plugins du vill ha framme.. här kan du välja sådant du inte vill ska visas (sånt du aldrig rör)...hean01 skrev:I "highlights recovery" modulen fixar du till överexponerade områden...Alleinsora skrev:Det är väll främst funktioner för "recovery" av områden som blir över- respektive underexponerade vid justering av exponeringen, korrektion av kromatisk abberation samt vingettering.hean01 skrev: Godmorgon, vilka funktioner är det du saknar ??
/Henrik
Underexponerade områden använder du antingen "relight" eller "zonesystem" modulen för att korrigera.. zonesystem modulen har jag precis lagt till och finns i unstable PPA och fungerar som "zonemappern" i LightZone gör, "relight" är också relativt ny (finns ej i 0.6 releasen) som är fylldnadsljus/skugga inom ett definerat område..
Darktable har amaze demosaic algoritmen som fixar CA automatisk, den fungerar faktiskt riktigt bra för att vara "autoamtisk"...
sedan har du "lens correction" modulen för att fixa till CA och andra linsdistortioner som vingettering/perspective etc..
"Lens correction" använder lensfun och dess databas, finns inte din kamera/objektiv kombination så kan du enkelt skapa en (jag gjorde det för min tokina 11-16 med riktigt bra resultat)
/mvh Henrik
/Henrik
Måste pröva Darktable. Men om det nu är så bra, måste det finnas i Ubuntus programarkiv. Det gäller att också få dem på Canonical övertygade om ett "Photoshop" för Ubuntu.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: darktable: Användbart bildhanteringsprogram för raw-bild
@Christer
Darktable är mer Lightroom/Aparture än Photoshop.
Representation i arkiven är ingen konkurrensfråga och det lär inte våara nåt problem att få in ett väldokumenterat, öppen källkodsbaserat programpaket där.
@Hean01
Ang. ovanstående så ser jag att nu kör på launchpad redan nu men inte så långt att ni kör ut i ppa än?
Representation i arkiven är ingen konkurrensfråga och det lär inte våara nåt problem att få in ett väldokumenterat, öppen källkodsbaserat programpaket där.
@Hean01
Ang. ovanstående så ser jag att nu kör på launchpad redan nu men inte så långt att ni kör ut i ppa än?
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Som sagt, darktable är inte photoshop, utan se det som det digitala mörkerrummet...christer skrev:Måste pröva Darktable. Men om det nu är så bra, måste det finnas i Ubuntus programarkiv. Det gäller att också få dem på Canonical övertygade om ett "Photoshop" för Ubuntu.
Darktable ligger i kö och det finns några licens issues för att det ska accepteras in i ubuntus programarkiv, när dessa är löst så kommer debian och ubuntu att acceptera det...
/henrik
Jodå det finns en untrusted PPA för unstable (nightly build) och release som vår colormanager administrerar...farmfield skrev:@Christer
@Hean01
https://launchpad.net/~pmjdebruijn/+arc ... le-release
/Henrik
-
- Kontakt:
Aha, det var därför jag inte hitade dem. Ska kolla på det nästa gång jag varit ute och fotat.hean01 skrev: Oh, glömde bort.. att alla plugins är inte aktiverade från början, när man öppnar en bild i mörkerrummet så längs ned till höger har du en plugins bar, öppna den och clicka fram de plugins du vill ha framme.. här kan du välja sådant du inte vill ska visas (sånt du aldrig rör)...
/Henrik
Vi har precis publicerat en utkast på användarmanual för nuvarande endast på engelska, finns att ta hem som PDF här http://darktable.sourceforge.net/darkta ... 101022.pdf
/Henrik
/Henrik
Kanon... mycket imponerad av ert arbete. Darktable bara växer... kan bli något riktigt stort.hean01 skrev:Vi har precis publicerat en utkast på användarmanual för nuvarande endast på engelska, finns att ta hem som PDF här http://darktable.sourceforge.net/darkta ... 101022.pdf
/Henrik
Finns det åtgärder mot att det går långsamt att gå från ljusbord / editera raw bild byta raw bild i mörkerrumsläget i framtida släpp, alt snabbare med Ubuntu 64bit?
Sista tiden har mycket arbete lagts på hastigheten, Ju fler kärnor du har desto snabbare blir det, darktable skalar fint på flera kärnor, det har också rapporterats en skillnad mellan 32 och 64 bitars...claesbe skrev:Kanon... mycket imponerad av ert arbete. Darktable bara växer... kan bli något riktigt stort.hean01 skrev:Vi har precis publicerat en utkast på användarmanual för nuvarande endast på engelska, finns att ta hem som PDF här http://darktable.sourceforge.net/darkta ... 101022.pdf
/Henrik
Finns det åtgärder mot att det går långsamt att gå från ljusbord / editera raw bild byta raw bild i mörkerrumsläget i framtida släpp, alt snabbare med Ubuntu 64bit?
Den största flaskhalsen är.. libraw som läser och konverterar raw data till en bild (demosaic) denna tid beror på diskaccess/algorithm för demosaic...
Detta är den fördröjning du märker av när mörkerrumsläget läser in en bild...
Hur som helst så har Johannes börjar implementera ett ramverk för att nyttja opencl vilket innebär att GPU'n utnyttjas vid beräkningar och det har visat riktigt bra resultat (30ms jämnfört med 1.5-2.5 sek för demosaic processen)
Magkänslan säger att vid återskiftet kanske vi ser den första versionen som inkluderar opencl...
Försökte förnya mig med bildbehandlingen och då främst med RAW formatet.
Har länge kört mer UFRaw, gThumb och Gimp och får allt nödvändigt utfört.
Nu blev det RawTherapee och gnome-raw-thumbnailer , gThumb och Gimp. Allt finns i Synaptic.
Har länge kört mer UFRaw, gThumb och Gimp och får allt nödvändigt utfört.
Nu blev det RawTherapee och gnome-raw-thumbnailer , gThumb och Gimp. Allt finns i Synaptic.