Jag hade Ubuntu 10.10 installerat, och ville installera WinXP över Ubuntu. Steget efter det i min planering var att installera Ubuntu 10.10 igen fast vid sidan om av WinXP.
WinXP installationen gick inte särskilt bra, den kraschade när setup kom till "Setup is loading Windows".
Här är de saker jag testat:
Jag har tagit bort alla partitioner med hjälp av Gparted Live-CD. Hela hårddisken är oformaterad, men det går fortfarande inte att installera WinXP. Inte heller går det att gå in med hjälp av diverse live-CD's med PE, typ BartPE eller Ultimate Boot CD. När jag försöker göra det får jag fram:
Kod: Markera allt
SYSLINUX 3.86 2010-04-01 EBIOS Copyright (C) 1994-2010 H. Peter Anvin et al
No DEFAULT or UI configuration directive found!
boot:
Jag har testat att skapa en ny partition på 20Gb med gparted, också den oformaterad, och valt att flagga den som "boot". Det fungerar inte heller.
Jag har testat ovanstående fast formaterad partitioner som NTFS eller FAT32, bara för att testa, men samma problem återstår.
Jag har kört följande för att bli av med ALLT som har med Linux att göra, via en Ubuntu Live-CD:
Kod: Markera allt
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda
BIO's är up to date.
Datorn är ca. 2 år gammal, Intel Core2Duo P7350 @ 2GHz.
Kan det här vara något problem med MBR? Hur återställer jag MBR? Jag kommer som sagt inte in med någon boot-CD där jag kan köra "fdisk", och jag vet inte hur mycket jag litar på gparted, eller om det bara är min okunskap om programmet som gör mig osäker.
Det enda jag vill göra är att installera en fräsch version av Windows XP, för att sedan kunna installera Ubuntu som dual boot. Hur blir jag av med det där SYSLINUX som verkar finnas kvar på något sätt?
Värt att nämna är kanske också att jag testat "Dban" men inte fått det att fungera. Jag har testat med en Vista-CD men den installationen kraschar också. Jag har testat att skapa boot-USB's med WinXP installationen, och har bränt tre olika CD/DVD med installationen. Ingen fungerar.
Alla tips som kan få mig att lösa det här oerhört frustrerande problemet tas tacksamt emot!
Tack på förhand,
Z