scp problem

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
bigvanilla
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

scp problem

Inlägg av bigvanilla »

Sitter här och försöker att på scp att fungera.

Använder mig av Ubuntu 9(10.4) och 10(10.10).
Alla datorer sitter på samma nät(lokalt).

Har testat nu olika varianter, först två olika virtuella partitioner i VMware där ena partitonen installeras openSSH och kontrolleras att den fungerar och har startat.
Ansluter från klienten till SSH servern utan några problem.

Det som är problem är att varje gång jag skall kopiera till eller från klienten (med scp) efter jag kört igång SSH, så får jag felmeddelande Connection Refuse. Testat att köra med -v flaggan och får ingen mer info än just Connection Refuse, allt annat ser bra ut.

Har testat sftp och det gick väldigt bra.(båda vägarna)

Installerade WinSCP på min Windows 7 partition där både virutalbox och vmware är installerade på. Det gick bra att ansluta mot en virtuell linux ssh server, samt att föra över filer i båda riktningarna i det grafisk gränssnittet.
Men WinSCP har också ett terminal fönster som jag testade, men då får jag permission denied.(båda vägarna)

Testar asedan att installera virtual box och kör först mellan den och en vmware linux. Samma fel här.

Så jag funderade på att det kanske hade något med de virtuella maskinerna att göra.

Jag har en gammal dator som jag installerade på nytt ubuntu(10.4) och installerade openSSH server på den. På min windows maskin har jag dual boot, så jag valde ubuntu(10.10) vid start.
Och testade nu mellan två icke virtuella linux installationer.

Men med samma fel. Kan inte förstå vad som är felet?

Jag kollade också så att klieneten sitter och lyssnar på port 22, och det var ok.

Som sista alternativ, så startade jag en virtuell linux ssh server och kopplade upp den mot en icke virtuella ssh servern. Alltså båda datorerna har nu ssh server igång.
Och nu fungerar allt perfekt att föra över filer åt båda hållen.

Har surftat länge för att hitta en lösning, men det går dåligt. Och hoppas nu på eran hjälp.

Vad kan det vara för fel och vad skall jag göra?

Jag är inte helt ny på linux, har installerat och kört lite förr (mest redhat, open suse och gentoo) men inte så avancerat. Ubuntu har jag bara testat de senaste 2 månaderna. Har också jobbat med Sun Solaris i min tidigare karriär.

// Patrik
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: scp problem

Inlägg av Hund »

Vilken version av openssh har du på klienten?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Hejsan och välkommen!

Det jag reagerar på när jag läser är att du först kopplar upp dig med ssh och sedan kör scp.
Har du installerat openssh servern på bägge maskinerna?

Sedan när man kör virtuella servrar så gäller det att de får antingen riktiga ipadresser eller att du ser till att köra portforwarding. Har du kontrollerat ipadresserna?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

För mig har det alltid fungerat att bara köra ssh-servern på den ena av datorerna om jag kör scp-kommandot från den andra datorn. Ge gärna ett exempel på hur scp-kommandot du försöker använda ser ut.
bigvanilla

Inlägg av bigvanilla »

openssh på klienten på ubuntu 10.4, är version: 1.5.3pl-3ubuntu4
bigvanilla

Inlägg av bigvanilla »

mcNisse->

openSSH servern har jag bara haft installerad på en server under de flesta tester. Så länge det var mellan klient och server så fungerar det inte.

Men det senaste jag gjorde var att testa mellan två ubuntu där båda har openSSH server installerat.
Då fungerar det problem fritt.

Eftersom jag kör allt lokalt så får ju datorerna oftast ip nummer mellan 192.168.1.2-192.168.1.9 (hitills)
Jag har kontrollerat ip numrerna noga innan jag gjorde dessa försök.
bigvanilla

Inlägg av bigvanilla »

Konservburk skrev:För mig har det alltid fungerat att bara köra ssh-servern på den ena av datorerna om jag kör scp-kommandot från den andra datorn. Ge gärna ett exempel på hur scp-kommandot du försöker använda ser ut.
Ok, servern har ip 192.168.1.3, klienten har ip 192.168.1.5

ssh patrik@192.168.1.3 (funkar bra)

scp serverfil.txt patrik@192.168.1.5:. (fungerar inte alls, connection refuse)

scp patrik@192.168.1.5:clientfile.txt . (fungerar inte alls, connection refuse)

scp patrik@192.168.1.5:clientfile.txt patrik@192.168.1.3:. (fungerar inte alls, connection refuse)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

bigvanilla skrev:mcNisse->
openSSH servern har jag bara haft installerad på en server under de flesta tester. Så länge det var mellan klient och server så fungerar det inte.
Det kan ju inte fungera om du först ansluter till servern med ssh, om du gör som du beskriver.

edit
Du försöker ju kopiera tillbake till klienten. Du kan göra scp till 3-an men inte till 5-an om den saknar ssh-server.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det är en bugg i openssh 5.6 så att SCP inte fungerar nämligen. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

bigvanilla skrev:Ok, servern har ip 192.168.1.3, klienten har ip 192.168.1.5
Med andra ord så har 192.168.1.3 en ssh-server igång, men det har inte 192.168.1.5?
bigvanilla skrev:ssh patrik@192.168.1.3 (funkar bra)
Det där ska fungera oavsett om du kör kommandot från 192.168.1.5 eller från 192.168.1.3
bigvanilla skrev:scp serverfil.txt patrik@192.168.1.5:. (fungerar inte alls, connection refuse)
Det där ska inte fungera eftersom du inte kör någon ssh-server på 192.168.1.5
bigvanilla skrev:scp patrik@192.168.1.5:clientfile.txt . (fungerar inte alls, connection refuse)
Det där ska inte heller fungera av samma anledning som ovan.
bigvanilla skrev:scp patrik@192.168.1.5:clientfile.txt patrik@192.168.1.3:. (fungerar inte alls, connection refuse)
Inte heller detta ska fungera, fortfarande av samma anledning.

Det som bör fungera är att från 192.168.1.5 köra följande scp-kommandon:

Kod: Markera allt

scp patrik@192.168.1.3:serverfil.txt .

Kod: Markera allt

scp clientfile.txt patrik@192.168.1.3:.
bigvanilla

Re: scp problem [LÖST]

Inlägg av bigvanilla »

Ahh, fick det att fungera nu.

Det första var att jag trodde att man skulle i ett terminal fönster koppla upp sig mot SSH servern och sedan från samma terminal fönster köra scp kommandot, vilket inte gick bra alls.

Så det fungerade att öppna ett nytt terminal fönster och därifrån köra scp, med den rätta syntaxen så klart,

Tack för all hjälp killar :-)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"