Geforce 8200m och tvout ?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Geforce 8200m och tvout ?
Ojdå här har ni legat i. Jag har varit iväg en sväng men jag ska testa och se om jag kan få det att fungera återkommer med resultat.
Tack igen för att ni orka ödsla tid.
Tack igen för att ni orka ödsla tid.
Jo en till liten kanske självklar sak....
På min TV så måste jag då välja A/V och s-vhs för att det ska funka. Bara att välja det med fjärrkontrollen.

På min TV så måste jag då välja A/V och s-vhs för att det ska funka. Bara att välja det med fjärrkontrollen.
-
- Kontakt:
Har testat twinview igen får inte igång det testade seperat med xinerama får inte igång det heller. Jo jag har testat både hdmi1 och 2 porten och ändra till hdmi 1 och 2 på tv:n
-
- Kontakt:
Skumt asså fattar ingenting min xorg ser precis ut som den ni la upp innan där fast där jag har mina inställningar men annars är dom identiska.
-
- Kontakt:
När jag väljer philips under Nvidia-settings och ändrar upplösningen så ändras upplösning på min dator ska det göra det eller ska det inte ändras på tv:n då ?
- farmfield
- Kontakt:
Fast vad gör det för skillnad menar du? Centrerar detta positionerna sett till TV-ut-biten?pun skrev:Jo det är därför jag ändrade "Position" till klonad i rullgardinen.
I mitt fall är ju elendet skillnaderna mellan TV'ns maxupplösning och skärmens upplösning... Klonar jag skärmen till TV'n får jag nada eftersom TV'n inte pallar 1920x1080... Eller så har det iaf varit tidigare...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Nej men en TV pallar inte den upplösningen....farmfield skrev:Fast vad gör det för skillnad menar du? Centrerar detta positionerna sett till TV-ut-biten?pun skrev:Jo det är därför jag ändrade "Position" till klonad i rullgardinen.
I mitt fall är ju elendet skillnaderna mellan TV'ns maxupplösning och skärmens upplösning... Klonar jag skärmen till TV'n får jag nada eftersom TV'n inte pallar 1920x1080... Eller så har det iaf varit tidigare...

-----------------------------------
Till trådskaparens utmaning så skulle jag då även testa med senaste drivrutin från nvidia.
Kod: Markera allt
sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

- farmfield
- Kontakt:
LOL! Ibland går du bara inte att kommunicera med, hehe... Nej, jag vet ju det, därför kör jag ju xinerama... Snacka i cirklar är väl en sak, men i spiraler?pun skrev:Nej men en TV pallar inte den upplösningen....

Detta är bara 'ot' ändå så skit samma... Men tanken var ju att det generella runt detta ev. skulle hjälpa trådskaparen testa olika lösningar.
Utanför ämnet: Edit: Ang. VGA-omvandlaren du köpte. Även om den är dynga så fick du kablar på köpet som kostar minst en femhundring, hehe... Så du går plus ändå...

@JB_
När din skärm har rätt inställningar för skärmen, vad har du då för upplösning?
-
- Kontakt:
Hmm ni sa nåt intressant där när jag kört twinview clone så har jag inte ändrat upplösning på skärmen och den kör 1366x768 tv:n klara bara 1280x768 måste testa ändra skärmens upplösning till tv:ns kan ju faktiskt vara så enkelt.
-
- Kontakt:
Ändrade båda till 1024x768 twinview och det fungerade inte
- farmfield
- Kontakt:
Är du säker på att TV'n klarar 1280x768..? Du menar 1024x768 antar jag, eller?
-
- Kontakt:
Tv:n ska klara det men spela ju ingen roll då jag inte få bild på 1024x768.
- farmfield
- Kontakt:
Testa denna som xorg.conf utan ändringar.
Om det inte fungerar, testa ta bort raderna...
...och ersätt dom med...
...och/eller google på din TV-modell och se om du kan hitta värdena för synkningen... För det kan vara den biten som spökar...
Edit:
Måste ju bara fråga för säkerhets skull... Du har ingen on/off-knapp för TV-ut på maskinen..? Typ [fn]+[f2] eller nåt sånt..?
Vad heter din maskin exakt?
# nvidia-settings: X configuration file generated by nvidia-settings
Section "ServerLayout"
Identifier "Layout0"
Screen 0 "Screen0" 0 0
InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard"
InputDevice "Mouse0" "CorePointer"
Option "Xinerama" "0"
EndSection
Section "Files"
EndSection
Section "InputDevice"
# generated from default
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "auto"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Emulate3Buttons" "no"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection
Section "InputDevice"
# generated from default
Identifier "Keyboard0"
Driver "kbd"
EndSection
Section "Monitor"
# HorizSync source: xconfig, VertRefresh source: xconfig
Identifier "Monitor0"
VendorName "Unknown"
ModelName "TV-0"
HorizSync 28.0 - 55.0
VertRefresh 43.0 - 72.0
Option "DPMS"
EndSection
Section "Device"
Identifier "Device0"
Driver "nvidia"
VendorName "NVIDIA Corporation"
BoardName "GeForce 8200M G"
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Device0"
Monitor "Monitor0"
DefaultDepth 24
Option "TwinView" "1"
Option "metamodes" "TV: nvidia-auto-select +1366+0, DFP: 1366x768_60_0 +0+0; TV: nvidia-auto-select +1366+0, DFP: nvidia-auto-select +0+0"
SubSection "Display"
Depth 24
EndSubSection
EndSection
HorizSync 28.0 - 55.0
VertRefresh 43.0 - 72.0
HorizSync 0.0 - 0.0
VertRefresh 0.0
Edit:
Måste ju bara fråga för säkerhets skull... Du har ingen on/off-knapp för TV-ut på maskinen..? Typ [fn]+[f2] eller nåt sånt..?
Vad heter din maskin exakt?
-
- Kontakt:
Gjorde som du sa och bara skrivbordet på datorn som ändrades och blev så där konstigt typ att skrivbordet blev jätte stort så man fick flytta pekaren till höger/vänster för att se mer av det.
Datorn hete Compaq Presario CQ60.
Datorn hete Compaq Presario CQ60.
-
- Kontakt:
Nehe nu ger jag snart upp har testa alla olika möjligheter.
Nu såg jag att det fanns en uppdatering av Nvidias drivrutiner så har installerat dom och ska hem och testa igen.
Såg också att jag hade Nv Tvout installerad och uppstartad i bakgrunden kanske kan vara det också.
Får testa när jag kommer hem från jobbet.
Nu såg jag att det fanns en uppdatering av Nvidias drivrutiner så har installerat dom och ska hem och testa igen.
Såg också att jag hade Nv Tvout installerad och uppstartad i bakgrunden kanske kan vara det också.
Får testa när jag kommer hem från jobbet.
- farmfield
- Kontakt:
Jupp, och jag vet varför. TV-ut är inte igång om du inte sätter på det med snabbtangenterna [fn]+[f4] (tror jag det är)...JB_ skrev:Gjorde som du sa och bara skrivbordet på datorn som ändrades och blev så där konstigt typ att skrivbordet blev jätte stort så man fick flytta pekaren till höger/vänster för att se mer av det.
Men hade du haft igång TV-ut i Windows?
Har haft exakt en sån. Fungerade grymt med Ubuntu, dock hade jag ett Intel 4500-grafikkort i min... Kommer inte ihåg hur jag hade det med TV-ut i min dock...Datorn hete Compaq Presario CQ60.
-
- Kontakt:
Ok jag har testa med fn + f4 men ska ge det ett försök till.
Ja jag har använt tvut funktionen i Windows 7 men alvarligt jag hatar Windows så fort man surfa blir man sprängd med virus och det funkar inte för mig så jag vägra byta tillbaks köper hellre en ny dator som är kompatibel med Ubuntu annars.
Ja jag har använt tvut funktionen i Windows 7 men alvarligt jag hatar Windows så fort man surfa blir man sprängd med virus och det funkar inte för mig så jag vägra byta tillbaks köper hellre en ny dator som är kompatibel med Ubuntu annars.
- farmfield
- Kontakt:
TV-ut-grejen där är hårdvarukopplad, det är därför vi inte får till det med allt jobb i xorg.conf o.s.v... Din TV-ut är helt enkelt inte på.
Om jag inte minns fel är det dock endast kloning som gäller så då får man ställa in skärmen på det TV'n klarar, annars skickar ju datorn skärmupplösningen till TV'n som då inte pallar visa den... Så testa ställa in skärmen på 1024x768 och tryck sen [fn]+[f4] så bör den klona ut skärmen...
Asså, det är ett helskotta sånt här när det gäller bärbara eftersom det finns så många tekniska lösningar tillverkaren kan ha använt...
Om jag inte minns fel är det dock endast kloning som gäller så då får man ställa in skärmen på det TV'n klarar, annars skickar ju datorn skärmupplösningen till TV'n som då inte pallar visa den... Så testa ställa in skärmen på 1024x768 och tryck sen [fn]+[f4] så bör den klona ut skärmen...
Asså, det är ett helskotta sånt här när det gäller bärbara eftersom det finns så många tekniska lösningar tillverkaren kan ha använt...
-
- Kontakt:
Ok tack för all hjälp.
Efter mycket pill har jag fått igång bilden men nu är det bara en liten bild på tv:n så nu ska jag försöka lösa så jag få ut bilden helt.
Hittills har jag gjort så att jag har ändrat om i nvidia-settings till "twinview" och sen satt mode "clones" sen trycker jag spara till xorg.conf väljer prewiev kopiera allt och öppna en terminal och mata in
Klistra in allt och spara, Loggar ut när jag kommer in i X får jag öppna upp nvidia-settings enabla tv:n och välja mode "clones" sen klicka på apply så får jag bild.
Men hur man man ut den heldragen ?
Ok har kommit på vad det är som är fel.
Jag har tv:n inställd på 1280x768 och få bara en liten bild men ställer jag upp den till 1920x1024 får jag bild över hela tv:n problemt är att tv:n inte få med kanterna på skrivbordet jag behöver ställa in den på 1280x1024 men kan inte välja det i listan så nu måste jag veta hur man få in det alternativet.
Antar att det är en rad som ska skrivas in i xorg.conf?
Efter mycket pill har jag fått igång bilden men nu är det bara en liten bild på tv:n så nu ska jag försöka lösa så jag få ut bilden helt.
Hittills har jag gjort så att jag har ändrat om i nvidia-settings till "twinview" och sen satt mode "clones" sen trycker jag spara till xorg.conf väljer prewiev kopiera allt och öppna en terminal och mata in
sudo gedit /etc/X11/xorg.cong
Men hur man man ut den heldragen ?
Ok har kommit på vad det är som är fel.
Jag har tv:n inställd på 1280x768 och få bara en liten bild men ställer jag upp den till 1920x1024 får jag bild över hela tv:n problemt är att tv:n inte få med kanterna på skrivbordet jag behöver ställa in den på 1280x1024 men kan inte välja det i listan så nu måste jag veta hur man få in det alternativet.
Antar att det är en rad som ska skrivas in i xorg.conf?