Hej!
Jag har inte hittat något svar på den här frågan i forumet, så startar en ny tråd:
Jag har sällan problem med ubuntu, fast ibland när jag högerklickar på en ikon så blir menyn helt svart, så man kan inte se vad som går att välja på. Samma sak ibland då jag öppnar en webbläsare (google chrome), en pdf-fil eller en mapp - dokumentet/pdf:en/filbläddraen är helt svart. Oftast kan jag se dokumentet genom att stänga några andra appikationer, men jag brukar inte ha så många applikationer igång samtidigt att det borde vara ett problem (typ en webbläsare, en textredigerare, en pdf-fil och någon filbläddrare öppna på samma gång).
Jag kör alltså ubuntu 10.04, och har en extern skärm till min laptop (skärmen är en HP 2245W). Varje gång jag startar datorn så står det att datorn inte kunde hitta rätt inställningar eller konfiguration för skärmen, men det har fungerat bra i övrigt. Använder mig av drivrutiner för skärmen som jag hittade genom nedladdningshanteraren.
Det går som sagt oftast att öppna fönstret då man har stängt tillräckligt många andra applikationer, men det kan vara irriterande och tidsödande. Är det någon som känner igen problemet eller har en förslag på lösning?
Tack på förhand
Applikationer och menyer är svarta
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Applikationer och menyer är svarta
Senast redigerad av 2 hanzmog, redigerad totalt 19 gång.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Applikationer och menyer är svarta
Den här typen av problem kan ev. ha att göra med grafikdrivrutinen. Vad har du för grafikkort?
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
är det tillräcklig information?hamo@hamo-laptop:~$ lspci|grep VGA
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation G72M [GeForce Go 7200] (rev a1)
- farmfield
- Kontakt:
Jupp. Och om du tittar i System->Administration->Hårdvarudrivrutiner och ser vilken drivrutin du kör på?
Står inte *vilken* version det är, men det står
"Accelererad grafikdrivrutin för NVIDIA (version current) [Rekomenderad]"
"Accelererad grafikdrivrutin för NVIDIA (version current) [Rekomenderad]"
- farmfield
- Kontakt:
Hmm, nä, du kör ju rätt drivrutin då...
Har du Compiz (kuben o.s.v.) igång? Om så, har då varit inne där och ändrat inställningar?
En annan fråga är temat. Det är inte så att du kör ett tema med en temamotor som inte är installerad?
Har du Compiz (kuben o.s.v.) igång? Om så, har då varit inne där och ändrat inställningar?
En annan fråga är temat. Det är inte så att du kör ett tema med en temamotor som inte är installerad?
Tack för hjälpen så här långt!
Jag har inte gjort något med compiz. Jag har använt mig av default-skrivbordstemat ("Ambiance"), har provat att byta teman och skrivbordsbakgrund men problemet dyker fortfarande upp ibland.
Provar att stänga av alla visuella effekter (under högerklick-Byt skrivbordsbild-Visuella Effekter) och ser om det hjälper.
Jag har inte gjort något med compiz. Jag har använt mig av default-skrivbordstemat ("Ambiance"), har provat att byta teman och skrivbordsbakgrund men problemet dyker fortfarande upp ibland.
Provar att stänga av alla visuella effekter (under högerklick-Byt skrivbordsbild-Visuella Effekter) och ser om det hjälper.