Python-litteratur?

Här diskuteras programmering och utveckling
Olle Eriksson
Kontakt:

Python-litteratur?

Inlägg av Olle Eriksson »

Jag har blivit riktigt sugen på att börja med Python på allvar, efter att ha gått igenom några nybörjarguider online, så nu skulle jag vilja ha lite mer. Jag har därför kikat på några böcker, och kom i slutändan fram till två stycken som jag tror skulle kunna passa mig:
Programmering i Python (Erik Lindblad)
Programming Python (Mark Lutz)

Anledningen till att det är två böcker är för att jag gärna börjar med en bok på svenska, men när jag fått bättre koll på det hela kan jag börja kika i den engelska. Dessutom är den svenska mer lämpad för nybörjare än den engelska. Jag är inte dålig på engelska, men det kan vara skönt att vara säker på att man förstår allt när man lär sig något som kan vara svårt i sig.

Vad tror ni om dessa böcker, är det någon som har dem själv, och har några erfarenheter och/eller åsikter? Räcker det med en av böckerna?

Edit: Vill tillägga att jag tänker beställa böckerna idag eller möjligtvis imorgon, så länge inte någon har något negativt att säga om mitt bokval.
Senast redigerad av 1 Olle Eriksson, redigerad totalt 20 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Python-litteratur?

Inlägg av Lars »

Om man ska gå efter bokförlagen skulle jag vilja säga Mark Lutz. Studentlitteratur har väl lite varierande kvalitet, om vi ska vara snälla. O'Reilly är ju välkända för sina datorböcker. Dock har jag inte läst någon av böckerna.
Olle Eriksson
Kontakt:

Okej, då kanske jag till och med köper O'Reillys nybörjarbok istället för den svenska sådana. Läser hellre en engelsk högkvalitativ bok än en svensk lågkvalitativ sådan. Dessutom är O'Reillys både större och billigare.
Olle Eriksson
Kontakt:

Vad sur jag blir... När jag ska beställa och ange mina personuppgifter märker jag att adlibris bara säljer till myndiga personer. >:( Blir till att be fråga min ömma moder om jag får beställa i hennes namn.

Usch.
Olle Eriksson
Kontakt:

jabbadoo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av jabbadoo »

varför beställde du båda? den ena verkar vara lite out of date... jag tror att det typ är samma, fast den ena är nyare... eller varför skulle de då älja den? Jag snear mig på böcker, men har köpt samma som du från 2006
Olle Eriksson
Kontakt:

Nej, den ena (Learning Python) verkar gå igenom språket ganska generellt, medan den andra går igenom mer specifika tillämpningar. Jag tror det är något i den stilen åtminstone...
jabbadoo
Kontakt:

Inlägg av jabbadoo »

OK, då kanske det inte har någon betyldelse ifall den är lite gammal =) jag kör programming python anyway
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Jag rekommenderar starkt den här: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=159059519X, den förklarar grunderna riktigt detaljerat, samt introducerar wx och pygame för en. Boken tappar dock något på de sista kapitlena, eftersom författaren bara hastigit introducerar flera av de mer avancerade sakerna. Kul grej är att där finns 10 projekt i slutet av boken. Allt från att göra en text-editor till spel.

Om du vill lära dig mer om wx rekommenderar jag den här:http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1932394621

Annars är som sagt programming Python ett bra val när man vill prova på mer avancerade saker =D...lycka till
Användarvisningsbild
Iceron
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Iceron »

Jag lånar tråden lite, jag är nästan en total nybörjare av programmering i allmänhet, jag vill lära mig Python efter att ha läst lite och testat lite.

Men jag har en svårighet för att läsa böcker eller guider på datorn, jag vill gärna ha en fysisk vara i handen om ni förstår...

Är någon av böckerna ni nämnde ovan bra för sånna som är helt nybörjare?
Stationär: p4@2.4ghz, 512MB DDR,  nvidia 7600gs | Laptop: intel c2d@1.5ghz 1gb DDR2 | Mediacenter: p4@3ghz, 1gb ram, nvidia 6100LE | Server: p3@550mhz, 512mb ram, 420gb hd.
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

Galgalid skrev:
Annars är som sagt programming Python ett bra val när man vill prova på mer avancerade saker =D...lycka till
Här har man lite mer konkreta saker att testa med Python.... ;)

http://forum.compiz.org/viewtopic.php?t=814

Plus hela kodmanualen...ska jag själv studera tror jag.. ;)
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Den här: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=159059519X du kan inte få bättre träning av grunderna än med den här. :) Senare när du kan mer bör du gå över till någon annan vi har nämnt(orkar inte ge exempel :D).
jabbadoo
Kontakt:

Inlägg av jabbadoo »

Galgalid skrev: Annars är som sagt programming Python ett bra val när man vill prova på mer avancerade saker =D...lycka till
jag som köpte den som en nybörjarbok... jag fattar i varje fall [nästan] allt
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

nice :D
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"