Datorn fryser

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Datorn fryser

Inlägg av Dagon^ »

Köpte ny dator för ett tag sen men nu börjar den balla ur och jag blir galen då jag inte kan spela Starcraft 2 eller kolla film nu heller.

Spec:
AMD Athlon II X2 250 @ 3.0GHz
2 x 2GB RAM @ 1333MHz DDR3
ATi HD4670 1GB

Vad händer?
Installerade (motvilligt) Windows 7 endast för att spela Starcraft 2 och lite andra spel.
Hinner ha igång SC2 i ca. 1 minut sen möts jag av antingen en randig eller grå skärm och hela datorn fryser vilket resulterar i att jag får använda reset-knappen för att starta om systemet.

Vad har jag gjort?
Jag har kollat temperaturer med CoreTemp och ATi's egna interface i Catalyst.
Inga konstigheter. Alltså inga varnande temperaturer.
Har testat olika versioner på Catalyst. Från senaste (10.9) och ner till 10.7 men utan något positivt resultat.
Har mätt ström som lämnar nätaggregatet och inget konstigt med det.

Jag går snart bärsärk och överväger även att köpa en ny dator (vilket inte ska behövas..)

Halp?

Edit av Lao Tzu: Ändrade rubriken till något lämpligare.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Datorn f*ttar ur.

Inlägg av Hund »

Det heter AMD nu för tiden, inte ATI. Och det är där du har ditt problem, det kan jag betta min tumme på. AMD är totalt värdelösa på att skriva drivrutiner. Jag lovar dig att jag skulle kunna lyckas bättre på första försöket.

En rätt gullig historia är ju denna: http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... &px=NzEwMg
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Gullig historia.

Mjo, förvisso ägs ATi av AMD nu men varumärket kvarstår.
Dessutom kan jag inte göra så mycket då Catalyst är den enda tillgängliga drivaren till ett ATi-kort i Windows :-\
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Det kanske funkar bättre med en äldre version av Windows? Jag är annars värdelös på att felsöka Windows..
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Låter som ett hårdvarufel tror att processorn blir för varm och systemet ballar ur för det har det problemet med en amd cpu på en burk.
Kolla att fläkten funkar och ej är full av damm.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Datorn fryser

Inlägg av Lao Tzu »

Utanför ämnet: Sätt gärna trevligare och mer beskrivande rubriker i fortsättningen.

//Moderatorkåren
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

mrfab skrev:Låter som ett hårdvarufel tror att processorn blir för varm och systemet ballar ur för det har det problemet med en amd cpu på en burk.
Kolla att fläkten funkar och ej är full av damm.
Okej. Datorn är i princip ny (ett par månader), finns inget damm, den är nystädad. Tempen är, som jag nämnde i första inlägget, inget problem. :)
Christian Holmberg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Christian Holmberg »

Dagon^ skrev: Vad händer?
Installerade (motvilligt) Windows 7 endast för att spela Starcraft 2 och lite andra spel.
Hinner ha igång SC2 i ca. 1 minut sen möts jag av antingen en randig eller grå skärm och hela datorn fryser vilket resulterar i att jag får använda reset-knappen för att starta om systemet.
Jag hade likande problem i Windows XP Pro med starcraft 2 och andra spel. Dock kunde jag minimera spelen med alt-shift för att sedan maximera upp dem igen och sedan spela en minut innan bilden ballade ut.

Mitt nätaggregat gick dock sönder för ett par dagar sedan så det fick jag byta ut mot ett Corsair HX750W. Efter jag bytat ut nätaggregatet tänkte jag att jag lika gärna kunde blåsa datorn och installera om WinXP Pro samt ubuntu 10.10 och har inte testat om problemet finns kvar, men kanske gör det senare idag om jag orkar.

Det kan kanske vara så att du har för klen strömförsörjning till maskinen och när du belastar datorn så finns det inte tillräckligt med ström för att fläktarna ska fungera som de ska, vilket leder till att datorn överhettas. Är det ett nytt nätaggregat du har? Och i så fall hur mycket levererar det?
m!rage

Inlägg av m!rage »

Halvdött grafikkort? Skulle förklara ränderna på skärmen (om de nu är som jag föreställer mig). Kan se ut så här (inte jätteskadat grafikkort):
IMG_1883.JPG
IMG_1883.JPG (56.56 KiB) Visad 4197 gånger
eller som bilderna på denna sidan, om det är helt kört:
http://antoneliasson.wordpress.com/2010 ... lev-sadar/
Christian Holmberg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Christian Holmberg »

Starcraft 2 fungerar hos mig nu efter ominstallationen av Win Xp Pro, och installation av nytt nätaggregat. Mitt problem låg troligtvist i att jag hade för klen strömförsörjning.
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Har ett nätagg på 400W.
Har gjort en uträkning på en seriös sida där det med 90% load bara används 310W. Har gjort mätningar på alla rails etc. och det är inga problem.

Fick igår reda på att mina polare med ett HD4650 har problem med att skärmen flimrar så jag börjar misstänka att hela 46XX-serien är kass.

Min bäste vän har en nästan identisk dator som jag har förutom skillnaden att han har en Phenom X2 och ett HD5770. Funderar nästan på att byta ut mina grejer mot likadana. Börjar bli desperat :-\
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Inte bara ATI som kan vara kassa, hade precis såna grafikfel på sonens burk med ett Nvidia 7800GT... Kan vara överhettad CPU (räcker med en gång ju) eller att minneskretsarna är kassa...

Men shoppa nåt Nvidia är inte fel ju, bättre stöd i Linux dessutom... ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vad är det för nättagg? Precis som med högtalare finns det "fejk Watt" så att säga.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

En till fundering...

nVidia har vissa kort som man även måste försörja med en extra strömanslutning, PCI matningen räcker inte till men nu är ju det här troligen ett PCI-E kort så då borde det räcka till ändå.

Hursomhelst har jag själv missat det här med nvidia-kort.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

pun skrev:En till fundering...

nVidia har vissa kort som man även måste försörja med en extra strömanslutning, PCI matningen räcker inte till men nu är ju det här troligen ett PCI-E kort så då borde det räcka till ändå.

Hursomhelst har jag själv missat det här med nvidia-kort.
Det finns PCI-E kort med extra strömanslutning. :)
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"