Problem med upplösning som ändrar sig.
Problem med upplösning som ändrar sig.
Hej!
Jag förstår inte riktigt hur jag lyckats, eller rättare sagt jag är säker på att jag inte gjort något. Nu till problemet:
Xserver inställningarna är på 1920x1080@60hz vilket jag också har när jag är framme vid login rutan. Men när jag loggat in ändras upplösningen till
1240x något etc.
Det är visserligen bara att ändra tillbaka till t.ex 1920. Men det är sjukt irriterande. Antar att det finns något script eller något som körs någonstans men hittar inget.
/tack på förhand.
Jag förstår inte riktigt hur jag lyckats, eller rättare sagt jag är säker på att jag inte gjort något. Nu till problemet:
Xserver inställningarna är på 1920x1080@60hz vilket jag också har när jag är framme vid login rutan. Men när jag loggat in ändras upplösningen till
1240x något etc.
Det är visserligen bara att ändra tillbaka till t.ex 1920. Men det är sjukt irriterande. Antar att det finns något script eller något som körs någonstans men hittar inget.
/tack på förhand.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Problem med upplösning som ändrar sig.
Har du varit inne och lagt in nåt själv i xorg.conf?
Vad kör du för grafikkort?
Vad kör du för grafikkort?
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Nix, inte ändrat något i xorg.conf
Använder ett Nvidia radeon 9800 gtx+
Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Device0"
Monitor "Monitor0"
DefaultDepth 24
Option "TwinView" "0"
Option "metamodes" "DFP: nvidia-auto-select +0+0; DFP:1920x1080 +0+0"
SubSection "Display"
Depth 24
EndSubSection
EndSection
Har testat att sätta 1920x1080 60 som fast värde, men med samma resultat. dvs att upplösningen ändrar sig efter att jag loggat in.
Använder ett Nvidia radeon 9800 gtx+
Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Device0"
Monitor "Monitor0"
DefaultDepth 24
Option "TwinView" "0"
Option "metamodes" "DFP: nvidia-auto-select +0+0; DFP:1920x1080 +0+0"
SubSection "Display"
Depth 24
EndSubSection
EndSection
Har testat att sätta 1920x1080 60 som fast värde, men med samma resultat. dvs att upplösningen ändrar sig efter att jag loggat in.
- farmfield
- Kontakt:
Har haft lite diskussioner runt det här med xorg.conf och dess vara eller inte vara det sista... Lika bra att du hänger med på det tåget här:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 25&start=0
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 25&start=0
Tackar, ska följa tråden.
Felsökte lite och det visar sig att allting fungerar utmärkt utan nvidia drivers, suck*...
Behöver dom tyvärr. Men det måste vara något annat som spökar har scrollat upp, ner, upp, ner och mummlat över xorg.conf, hittar inget som inte ska vara där.
Felsökte lite och det visar sig att allting fungerar utmärkt utan nvidia drivers, suck*...
Behöver dom tyvärr. Men det måste vara något annat som spökar har scrollat upp, ner, upp, ner och mummlat över xorg.conf, hittar inget som inte ska vara där.
- farmfield
- Kontakt:
Ta bort (eller döp om) den då, det kanske är där felet ligger, att det finns annan dynga som spökar i filerna under /etc/Z11/xorg.conf.d/popelipop skrev:Tackar, ska följa tråden.
I värsta fall är det då att byta tillbaka namnet eller ev. köra sudo xorg -reconfigure som gäller för att återställa Xorg...
-
- AVREGISTRERAD
Den alltid lika trevliga konservburken hjälpte mig med samma problem i denna tråden .http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... pt#p379232
Nu har ju du nvidias driver installerade och kanske kan använda deras sätt att ändra upplösning istället för xrandrs .
Under förutsättning att du använder gnome annars kan du ignorera detta inlägg fullständigt
Nu har ju du nvidias driver installerade och kanske kan använda deras sätt att ändra upplösning istället för xrandrs .
Kod: Markera allt
sudo gedit /etc/gdm/Init/Default
Ingen rolig historia. Blev till att purgá Nvidia, installera beta drivers, confa om X. Nu funkar det som det va tänkt, tror jag.
ibland lär man sig något.[LÖST]
ibland lär man sig något.[LÖST]