USBproblem i Virtualbox "igen"[LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
jurimaa
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

USBproblem i Virtualbox "igen"[LÖST]

Inlägg av jurimaa »

Hejsan!

Nu har jag tatt mig till att bygga en helt ny dator, installerat Lucid och alla program jag vill ha med. Sedan med en rädd blick tog jag mig an Virtualbox, är inte längre Sun systems utan Oracle, men det ser bekant ut ändå. Men jag fick i alla fall ner och installerat utan problem. Startar och allt fungerar som det skall t.om. usbskrivaren som inte fungerat i Ubuntu tidigare går igång helt snällt i Ubuntu och Virtualbox. Men sen tog det slut med glädjen, när jag skulle ha igång usbstickorna så vart det stopp. Har försökt lägga till filter och ta bort igen men det ser ut som det beskrivs i en tråd tidigare bara ljusa kryssbara fält som inte går att kryssa för. Det konstiga är ju att skrivaren går då int det andra funkar. Vad betyder detta ???

Mvh. Bozze
Senast redigerad av 1 jurimaa, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: USBproblem i Virtualbox "igen"

Inlägg av mcNisse »

USB ska inte fungera om du kör ose varianten.
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

jurimaa skrev: ... t.om. usbskrivaren som inte fungerat i Ubuntu tidigare går igång helt snällt i Ubuntu och Virtualbox.
Mvh. Bozze
Är du säker på att du skriver ut från gästoperativet? Kör du Ubuntu som både värd och gäst, eller ska man gissa att gästoperativet är Windows?
Användarvisningsbild
jurimaa

Inlägg av jurimaa »

nixy skrev:
jurimaa skrev: ... t.om. usbskrivaren som inte fungerat i Ubuntu tidigare går igång helt snällt i Ubuntu och Virtualbox.
Mvh. Bozze
Är du säker på att du skriver ut från gästoperativet? Kör du Ubuntu som både värd och gäst, eller ska man gissa att gästoperativet är Windows?
Hejsan!

Tack för snabbt svar!

Ja det måste det väl vara eftersom den skriver ut testsida både från Ubuntu och XP. Sorry jag nämnde inte att det är XP som är gäst och Ubuntu är huvudoperativ, detta tänkte jag inte på för jag har varit så van med att XP är gäst och inget annat.

Bozze
Användarvisningsbild
jurimaa

Inlägg av jurimaa »

Hejsan!

Ingen som har nåt som kunde belysa mitt dilemma. Jag har experimenterat med olika möjligheter men utan resultat.
Det verkar som om det bara fungerar med en enda USB port i datorn och bara med HP-skrivaren. Försöker jag plugga in skrivaren i en annan port är det stopp, har också försökt med en fyrports USB-hub Pluggar jag in en sticka eller nå annan USB grej i samma port blir det heller ingenting, bara den här enda HP-skrivaren godkänns.
Alla USB-prylarna fungerar i Ubuntu
Det blir lite av stora omvägar att alltid säkerhetskopiera släktdatabasen med e-posten.

Ha en trvlig helg. Hälsningar, Bosse
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Jo "problemet" som inte är ett problem är redan belyst i tråden.

I Ubuntus samt då även hos Debian ligger en "stympad" version av Virtualbox eftersom ett ytterst fåtal har problem med proprietär mjukvara. USB lösningen för Virtualbox är då en sådan.

Ladda ner versionen direkt från Virtualbox så får du USB-stöd.

http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads

Du får då ner en deb-fil som det bara är att klicka på.
Användarvisningsbild
jurimaa

Inlägg av jurimaa »

Hejsan!

Detta jag har är inte OSE-versionen från Ubuntus förråd utan direkt från Oracles hemsida. Den har USB-stöd, men verkar att vara bara för en enda grej vilket är problemet.

Mvh. Bozze
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Man måste även ha installerat Guest Additions för att få USB att funka; det gör man i gästoperativet.

Om inte det hjälper kan du prova att dessutom bocka för ditt användarnamn i gruppen lp (välj från huvudmenyn System - Administration - Användare och Grupper - Hantera grupper - lp - Egenskaper), och därefter logga ut, och logga in. Källa: http://forums.virtualbox.org/viewtopic. ... 23&start=0
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

jurimaa skrev:Hejsan!

Detta jag har är inte OSE-versionen från Ubuntus förråd utan direkt från Oracles hemsida. Den har USB-stöd, men verkar att vara bara för en enda grej vilket är problemet.

Mvh. Bozze
Ok... USB-portarna ska då bara funka via plug & play i Windows

Har du flera så prova och byt.
Användarvisningsbild
jurimaa

Inlägg av jurimaa »

Hejsan!

Tack för alla tips! Det var nixys inlägg om "användare och grupper" som fick mig att vakna. Man måsta ha "vboxusers" användare förbockad för att det skall funka, var ju en sak jag ha måsta göra förrut, men se då man int kommer ihåg när det gått nåt år mellan byggena så blir det fel.

Med vänlig hälsning! Bozze.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"