Dell Latitude C840 med GeForce4 440 Go

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Användarvisningsbild
christer810
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Dell Latitude C840 med GeForce4 440 Go

Inlägg av christer810 »

Dell Latitude C840 med GeForce4 440 Go. Bärbar dator.
Kan inte få grafikkortet fungera med nVidia drivrutiner i Ubuntu 10.10
Får bild men dålig grafik i 3D-spel och när Wine program startar "blixtrar" skärmen.
Grafikkortet:

Kod: Markera allt

lspci | grep VGA
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV17 [GeForce4 440 Go] (rev a3)
Under System->Administration->Additional Drivers
Finns inga drivrutiner att välja på.

//Christer
Senast redigerad av 2 christer810, redigerad totalt 26 gång.
Användarvisningsbild
pun

Re: Dell Latitude C840 med GeForce4 440 Go

Inlägg av pun »

Nope... kortet är "antikt" och stöds enbart av Nouveau-drivarna. (som installeras "default".
Användarvisningsbild
christer810

Inlägg av christer810 »

pun skrev:Nope... kortet är "antikt" och stöds enbart av Nouveau-drivarna. (som installeras "default".
Vad tråkigt, jag hade önskat att kortet fortfarande hade stöd.
Datorn är inte så antik enligt mig.
Kör nu en annan stationär dator med ett Geforce2 kort och det har nVidia drivrutiner:

Kod: Markera allt

lspci | grep VGA
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV11 [GeForce2 MX/MX 400] (rev b2)
Kan jag prova med lägre upplösning på skärmen för att få bättre 3D-grafik utan att det hackar på bilden?
Däremot blixtrar också hela bilden på skärmen då jag använder Wine, vad beror det på?

//Christer
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

3D funkar inte med de öppna Nouveau-drivarna.

Eftersom det sedan är oklart om nVidia kommer att stödja Xorg.1.9 samt senare kärnor med 96-drivaren som används så skulle jag istället köra med Ubuntu 10.04.1.

Troligen gör nVidia likadant som ATI och skippar stödet för äldre kort, det finns ingen anledning att de lägger ner en massa skarpa pengar på en begränsad mängd användare med äldre hårdvara.
Användarvisningsbild
christer810

Inlägg av christer810 »

pun skrev:3D funkar inte med de öppna Nouveau-drivarna.

Eftersom det sedan är oklart om nVidia kommer att stödja Xorg.1.9 samt senare kärnor med 96-drivaren som används så skulle jag istället köra med Ubuntu 10.04.1.

Troligen gör nVidia likadant som ATI och skippar stödet för äldre kort, det finns ingen anledning att de lägger ner en massa skarpa pengar på en begränsad mängd användare med äldre hårdvara.
Då vet jag att inte 3D fungerar med Nouveau-drivarna.
Uppgraderade från 10.04.1 till 10.10 på gamla stationära datorn med Geforce2 kort.
Och då fanns inte längre några nVidia drivrutiner under System->Administration->Additional Drivers
Får väl använda 10.04.1 på både Dell bärbara och stationära datorn för att få 3D-stöd.

//Christer
Användarvisningsbild
christer810

Inlägg av christer810 »

Jag har nu testat med nVidia drivrutiner och Ubuntu 10.04 på Dell datorn.
Men det fungerar inte och skärmen blir bara helt svart då jag startat om datorn
efter installation av nVidia drivrutinerna. Vad beror det på? :(

//Christer
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

christer810 skrev:Jag har nu testat med nVidia drivrutiner och Ubuntu 10.04 på Dell datorn. Men det fungerar inte och skärmen blir bara helt svart då jag startat om datorn efter installation av nVidia drivrutinerna. Vad beror det på? :(

//Christer
Troligen gör drivrutinerna att bilden skickas ut på en extern skärm via VGA porten. Detta gör att skärmen i datorn stängs av. Har själv en bärbar Dell 8200 med Geforce4 grafikkort och den betedde sig på samma sätt som du beskriver, då jag bytte drivrutiner.

Om du har en extern skärm föreslår jag att du kopplar in den och kontrollerar att du får ut bilden på den. Dessvärre vet jag inte hur man ska göra för att få bilden bara på datorns skärm istället. Gick bet på detta, då jag testade själv.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
christer810

Inlägg av christer810 »

Nemo skrev:
christer810 skrev:Jag har nu testat med nVidia drivrutiner och Ubuntu 10.04 på Dell datorn. Men det fungerar inte och skärmen blir bara helt svart då jag startat om datorn efter installation av nVidia drivrutinerna. Vad beror det på? :(

//Christer
Troligen gör drivrutinerna att bilden skickas ut på en extern skärm via VGA porten. Detta gör att skärmen i datorn stängs av. Har själv en bärbar Dell 8200 med Geforce4 grafikkort och den betedde sig på samma sätt som du beskriver, då jag bytte drivrutiner.

Om du har en extern skärm föreslår jag att du kopplar in den och kontrollerar att du får ut bilden på den. Dessvärre vet jag inte hur man ska göra för att få bilden bara på datorns skärm istället. Gick bet på detta, då jag testade själv.

Mvh Nemo
Jag har inte testat med extern bildskärm då jag hade 10.04 på datorn.
Nu är 10.10 installerat på Dell datorn, och där vet jag inte heller hur jag
ska få nVidia drivrutinerna att fungera, så jag kör med de öppna utan 3D.

//Christer
Skriv svar

Återgå till "Bild"