Allt mitt ljud har försvunnit [LÖST]
Allt mitt ljud har försvunnit [LÖST]
Har kört ubuntu lucid i en månad nu och det kan fan inte bete sig.
Kan någon hjälpa mig? Kan tillägga att jag blev övertalad att gå över från Windows så jag är sjukt färsk med linux. (har en liten koll på hur terminalen funkar)
Ibland så funkar det att höja och sänka volymen med snabb knapparna på tangent bordet ibland inte.
Och nu så har allt ljud försvunnit det finns ingen program vara för ljud hantering.
Samt att ljud på internet har jag inte fått att funka. Kör spotify och där har ljudet funkat men inte längre.
Kan någon hjälpa mig? Kan tillägga att jag blev övertalad att gå över från Windows så jag är sjukt färsk med linux. (har en liten koll på hur terminalen funkar)
Ibland så funkar det att höja och sänka volymen med snabb knapparna på tangent bordet ibland inte.
Och nu så har allt ljud försvunnit det finns ingen program vara för ljud hantering.
Samt att ljud på internet har jag inte fått att funka. Kör spotify och där har ljudet funkat men inte längre.
Senast redigerad av 1 Danne80, redigerad totalt 16 gånger.
Re: Allt mitt ljud har försvunnit
Har kollat lite i burken nu och linux kan inte hitta mitt ljud kort.
Hur hittar jag det?
Samt att Alsa har försvunnit
Hur hittar jag det?
Samt att Alsa har försvunnit
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Öppna System->Administration->Pakethanteraren Synaptic och sök på 'alsa-base' samt 'pulseaudio'. Båda dessa paket skall vara installerade.
Om någon av dem inte är installerade så installera dom så går vi därifrån sen.
Om någon av dem inte är installerade så installera dom så går vi därifrån sen.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Båda finns.
- farmfield
- Kontakt:
Väljaren för Multimedia är gömd i 10.10 men kör [alt]+[f2] och skriv gstreamer-properties så får du fram panelen där du väljer källor och ruotingen av ljudet i maskinen...
Du sa att maskinen inte hittade ljudkortet förresten, vad baserade du det på?
Du sa att maskinen inte hittade ljudkortet förresten, vad baserade du det på?
Den är inställd på ALSA.
Högtalar bilden uppe i panelen har bara 2 streck
klickar man på den och går in i ljudinställningar och klickar på fliken hårdvara så är den tom.
Det blev så när jag startade om burken i morse.
Högtalar bilden uppe i panelen har bara 2 streck
klickar man på den och går in i ljudinställningar och klickar på fliken hårdvara så är den tom.
Det blev så när jag startade om burken i morse.
- farmfield
- Kontakt:
Med gstreamer-properties kan du ju testa runt med olika inställningar och med [testa]-knapparna i programet kan du ju se vad som funkar, om något nu gör det...
Alt. så kan ju systemet ha 'tappat' ljudkortet helt. Öppna en terminal och kör lspci och se vad det står under 'Multimedia audio controller:' för har systemet 'tappat' kortet borde det inte dyka upp där...
Alt. så kan ju systemet ha 'tappat' ljudkortet helt. Öppna en terminal och kör lspci och se vad det står under 'Multimedia audio controller:' för har systemet 'tappat' kortet borde det inte dyka upp där...
Jag får upp detta
danne@danne-laptop:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 Host Bridge
00:02.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (ext gfx port 0)
00:04.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (PCIE port 0)
00:05.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (PCIE port 1)
00:07.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (PCIE port 3)
00:11.0 SATA controller: ATI Technologies Inc SB700/SB800 SATA Controller [AHCI mode]
00:12.0 USB Controller: ATI Technologies Inc SB700/SB800 USB OHCI0 Controller
00:12.1 USB Controller: ATI Technologies Inc SB700 USB OHCI1 Controller
00:12.2 USB Controller: ATI Technologies Inc SB700/SB800 USB EHCI Controller
00:13.0 USB Controller: ATI Technologies Inc SB700/SB800 USB OHCI0 Controller
00:13.2 USB Controller: ATI Technologies Inc SB700/SB800 USB EHCI Controller
00:14.0 SMBus: ATI Technologies Inc SBx00 SMBus Controller (rev 3a)
00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SBx00 Azalia (Intel HDA)
00:14.3 ISA bridge: ATI Technologies Inc SB700/SB800 LPC host controller
00:14.4 PCI bridge: ATI Technologies Inc SBx00 PCI to PCI Bridge
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Mobile K10 [Turion X2, Athlon X2, Sempron] HyperTransport Configuration (rev 40)
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Family 11h [Turion X2, Athlon X2, Sempron] Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Mobile K10 [Turion X2, Athlon X2, Sempron] DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Mobile K10 [Turion X2, Athlon X2, Sempron] Miscellaneous Control
00:18.4 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Mobile K10 [Turion X2, Athlon X2, Sempron] Link Control
02:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc M92 [Mobility Radeon HD 4500 Series]
02:00.1 Audio device: ATI Technologies Inc RV710/730
03:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetLink BCM5784M Gigabit Ethernet PCIe (rev 10)
06:00.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR928X Wireless Network Adapter (PCI-Express) (rev 01)
det ända jag hittar där är
Men det står inget om "Multimedia audio controller:" vad jag kan se.
Har tesstat samtliga inställningar i gstreamer-properties och får inte ut något ljud.
Frågan e om det inte är lättare att installera om ubuntu från skratch.
danne@danne-laptop:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 Host Bridge
00:02.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (ext gfx port 0)
00:04.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (PCIE port 0)
00:05.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (PCIE port 1)
00:07.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (PCIE port 3)
00:11.0 SATA controller: ATI Technologies Inc SB700/SB800 SATA Controller [AHCI mode]
00:12.0 USB Controller: ATI Technologies Inc SB700/SB800 USB OHCI0 Controller
00:12.1 USB Controller: ATI Technologies Inc SB700 USB OHCI1 Controller
00:12.2 USB Controller: ATI Technologies Inc SB700/SB800 USB EHCI Controller
00:13.0 USB Controller: ATI Technologies Inc SB700/SB800 USB OHCI0 Controller
00:13.2 USB Controller: ATI Technologies Inc SB700/SB800 USB EHCI Controller
00:14.0 SMBus: ATI Technologies Inc SBx00 SMBus Controller (rev 3a)
00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SBx00 Azalia (Intel HDA)
00:14.3 ISA bridge: ATI Technologies Inc SB700/SB800 LPC host controller
00:14.4 PCI bridge: ATI Technologies Inc SBx00 PCI to PCI Bridge
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Mobile K10 [Turion X2, Athlon X2, Sempron] HyperTransport Configuration (rev 40)
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Family 11h [Turion X2, Athlon X2, Sempron] Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Mobile K10 [Turion X2, Athlon X2, Sempron] DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Mobile K10 [Turion X2, Athlon X2, Sempron] Miscellaneous Control
00:18.4 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Mobile K10 [Turion X2, Athlon X2, Sempron] Link Control
02:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc M92 [Mobility Radeon HD 4500 Series]
03:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetLink BCM5784M Gigabit Ethernet PCIe (rev 10)
06:00.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR928X Wireless Network Adapter (PCI-Express) (rev 01)
det ända jag hittar där är
Men det står inget om "Multimedia audio controller:" vad jag kan se.
Har tesstat samtliga inställningar i gstreamer-properties och får inte ut något ljud.
Frågan e om det inte är lättare att installera om ubuntu från skratch.
- farmfield
- Kontakt:
Hmm, vet inte varför systemet identifierar vissa ljudkort som 'Audio device:' och andra som 'Multimedia audio controller:' men sett till vad det är skall det ju vara skit samma - det är ljudkortet liksom, hehe... 
Och hur du än gör i gstreamer-properties så fungerar det alltså inte? Udda.
Jag antar att du uppdaterat efter installationen. Testa håll ner [skift] under booten så du får fram GRUB och väl den tidigare kärnan (2.6.35-20.29) där. Det har ju varit en kärnuppgradering i dagarna nu. Men testa boota på den tidigare kärnan där och se om ljudet fungerar med den.

Och hur du än gör i gstreamer-properties så fungerar det alltså inte? Udda.
Jag antar att du uppdaterat efter installationen. Testa håll ner [skift] under booten så du får fram GRUB och väl den tidigare kärnan (2.6.35-20.29) där. Det har ju varit en kärnuppgradering i dagarna nu. Men testa boota på den tidigare kärnan där och se om ljudet fungerar med den.
Det funkade inte det heller.
Nu kan jag inte ens välja enhet för där står det "ingen".

Nu kan jag inte ens välja enhet för där står det "ingen".
Jag installerade om allt.