Datorn hittar inte min DVD-skiva!
Datorn hittar inte min DVD-skiva!
JAg har ett problem som är att min dator reagerar inte när jag klämmer in en
DVD skiva i någon utan mina två läsare/brännare.
Jag försöker öppna Brasero för att göra en ISO-fl av skivan men då hittar inte programmet heller min skiva!
Skivan syns inte heller under "Platser" eller om jag klickar på
Platser > Dator. Där försvinner ikonen för min ena cd/dvd läsare/brännare när jag puttar i skivan.
Men en sak som funkar är att manuellt öppna VLC och sedan välja "öppna skiva"
från menyn i programmet!
Men detta hjälper mig inte då jag vill skapa en ISO fil utav skivan som jag själv brännt med filmer från min farfars filmkamera!
Har libdvdread4 & libdvdcss2 och en massa annat installerat!
DVD skiva i någon utan mina två läsare/brännare.
Jag försöker öppna Brasero för att göra en ISO-fl av skivan men då hittar inte programmet heller min skiva!
Skivan syns inte heller under "Platser" eller om jag klickar på
Platser > Dator. Där försvinner ikonen för min ena cd/dvd läsare/brännare när jag puttar i skivan.
Men en sak som funkar är att manuellt öppna VLC och sedan välja "öppna skiva"
från menyn i programmet!
Men detta hjälper mig inte då jag vill skapa en ISO fil utav skivan som jag själv brännt med filmer från min farfars filmkamera!
Har libdvdread4 & libdvdcss2 och en massa annat installerat!
Re: Datorn hittar inte min DVD-skiva!
Jag vet inte, men ett förslag är ju att testa GnomeBaker så att det inte är Brasero som spelar dig ett spratt.
Tog Brasero som ett exempel men inga brännar program hittar min skiva.ubot skrev:Jag vet inte, men ett förslag är ju att testa GnomeBaker så att det inte är Brasero som spelar dig ett spratt.
finns ingen ikon någonstans som visar att en dvd-skiva sitter i läsaren!
Precis som om inte den är monterad
Kolla in den här howto-guiden och då särskilt under punkt 3 som handlar om att skapa en iso-fil av en CD/DVD: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=699558
Annars är en fullösning att spela upp filmerna i VLC (eftersom skivan hittas av VLC) och samtidigt dumpa videoströmmen till hårddisken. Då skapar du ju en ny fil som innehåller filmen. Hur det påverkar kvalitén får du fråga någon annan om, men man tycker att med rätt inställningar, codecs osv så borde metoden fungera. Det här är absolut inte en smidig lösning, men i brist på annat så.
Annars är en fullösning att spela upp filmerna i VLC (eftersom skivan hittas av VLC) och samtidigt dumpa videoströmmen till hårddisken. Då skapar du ju en ny fil som innehåller filmen. Hur det påverkar kvalitén får du fråga någon annan om, men man tycker att med rätt inställningar, codecs osv så borde metoden fungera. Det här är absolut inte en smidig lösning, men i brist på annat så.
ubot skrev:Kolla in den här howto-guiden och då särskilt under punkt 3 som handlar om att skapa en iso-fil av en CD/DVD: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=699558
Jo, de e såg jag avbildar till ISO-filer i nuläget. men jag vill ändå att skivorna skall visas som vanligt! för om jag stoppar i en köpt DVD film så visas den precis som vanligt!
Jaha. Jag vet inte vad som är knas och varför inte Brasero hittar vissa CD/DVD. :S
Inte bara Brasero! om man borser från att man kan öppna skivan med "Öppna skiva" i VLC så syns inte skivan någonstans över huvud taget!ubot skrev:Jaha. Jag vet inte vad som är knas och varför inte Brasero hittar vissa CD/DVD. :S
I understand, men jag har inte någon aning om vad som är fel. Frågan är vad felet beror på? Är det skivorna, läsaren, Ubuntu eller en kombination av flera saker? Det lutar ju lite åt att det är skivorna. Sannolikheten för fel på TVÅ DVD-läsaren känns ju som ganska liten och Ubuntu klarar ju normalt att visa DVD-skivor man stoppar i en läsare. Så, frågan är om skivorna är konstiga? Hur många skivor är det som strular? Har du testat skivorna på en annan dator med t.ex. Windows eller OSX?fashoin skrev:Inte bara Brasero! om man borser från att man kan öppna skivan med "Öppna skiva" i VLC så syns inte skivan någonstans över huvud taget!ubot skrev:Jaha. Jag vet inte vad som är knas och varför inte Brasero hittar vissa CD/DVD. :S
Det är inte något konstigt att skivorna är inställda på en viss zon och att skivorna därför inte fungerar på DVD-läsare i Europa?
Edit:
Jag såg nu att original-DVD fungerar enligt ditt första inlägg så något strul med zonen är det kanske inte då.
ubot skrev:I understand, men jag har inte någon aning om vad som är fel. Frågan är vad felet beror på? Är det skivorna, läsaren, Ubuntu eller en kombination av flera saker? Det lutar ju lite åt att det är skivorna. Sannolikheten för fel på TVÅ DVD-läsaren känns ju som ganska liten och Ubuntu klarar ju normalt att visa DVD-skivor man stoppar i en läsare. Så, frågan är om skivorna är konstiga? Hur många skivor är det som strular? Har du testat skivorna på en annan dator med t.ex. Windows eller OSX?fashoin skrev:Inte bara Brasero! om man borser från att man kan öppna skivan med "Öppna skiva" i VLC så syns inte skivan någonstans över huvud taget!ubot skrev:Jaha. Jag vet inte vad som är knas och varför inte Brasero hittar vissa CD/DVD. :S
Det är inte något konstigt att skivorna är inställda på en viss zon och att skivorna därför inte fungerar på DVD-läsare i Europa?
Edit:
Jag såg nu att original-DVD fungerar enligt ditt första inlägg så något strul med zonen är det kanske inte då.
Nu blir jag lite confused, för att jag lyckades skapa en ISO-avbildning av skivan i Windows Vista med hjälp av XPburner!
Jag vet inte riktit hur skivorna är brända! för jag kör in farfars filmer på hårddisken på en samsung inspelningsbar DVD och sedan när jag fått ihop tillräckligt med material så bränner jag ut en DVD skiva med hjälp av den inspelningsbara DVD:n!
Finns inga inställningar att göra såsom hastbighet eller format så jag kör på den enda som finns!
Jag blir lite misstänksam när du säger att den inspelningsbara DVD:n har brännt skivorna. Det kanske är något skumt med hur DVD:n bränner skivorna? Vad händer om du packar upp iso-filen i Windows Vista och sedan bränner en ny skiva med filmerna i Windows Vista och försöker göra en iso-avbildning av din nya skiva i Ubuntu? Innan du testar det här så kontrollera först vad det är för filformat på filerna som gömmer sig i iso-avbildningen som Vista lyckades göra. Det kanske är något skumt filformat som Ubuntu inte klarar eftersom filerna är skapade av en inspelningsbar DVD-spelare? Jag antar att du med inspelningsbar DVD-spelare menar en vanlig DVD-spelare som man kopplar till TV:n, men med inspelningsfunktion?