Lära sig backup den hårda vägen är ju så tråkigt
Lära sig backup den hårda vägen är ju så tråkigt
Hej,
Vore det inte sövveränt om ubuntu-se.org väckte tanken på backup.
"Hmm backup är kanske något för mig det verkar ju så enkelt."
Det finns litervis med tårar att spara här.
Ämnet är lite för osynligt idag tycker jag.
Vore det inte sövveränt om ubuntu-se.org väckte tanken på backup.
"Hmm backup är kanske något för mig det verkar ju så enkelt."
Det finns litervis med tårar att spara här.
Ämnet är lite för osynligt idag tycker jag.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: Lära sig backup den hårda vägen är ju så tråkigt
Här hittar du information om hur man kan göra backup: http://help.ubuntu-se.org/10.04/keeping ... files.html
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
@Dolk
Får först be om ursäkt att jag ej svarat på ditt pm om detta, det har helt enkelt varit lite för mycket att ta tag i ett tag nu & svarar istället här nu när ämnet kommer upp.
Är backup du själv vill veta mer om eller själv redan kan - för om det är det sista så är det aldrig fel att knåpa ihop en bra guide.
Själv kör jag inte backup mer än att jag tidvis drag-n-droppar vissa mappar på andra diskar eller bränner ut nån CD/DVD - något jag vi nyinstallationen av Maverick nu påmindes om att jag är alldeles för dålig på då jag formaterade min /home av misstag och med det tappade ett ton filer, hehe... Tack & lov inget hysteriskt viktigt, men ändå... Bara att återställa alla dj*a inställningar i apparna är ju en plåga...
Nu kör jag iaf alla /home/*användarnamn*/.mappar backuppade mot UbuntuOne om inte annat för att slippa just det sistnämnda ovan...
Får först be om ursäkt att jag ej svarat på ditt pm om detta, det har helt enkelt varit lite för mycket att ta tag i ett tag nu & svarar istället här nu när ämnet kommer upp.
Är backup du själv vill veta mer om eller själv redan kan - för om det är det sista så är det aldrig fel att knåpa ihop en bra guide.

Själv kör jag inte backup mer än att jag tidvis drag-n-droppar vissa mappar på andra diskar eller bränner ut nån CD/DVD - något jag vi nyinstallationen av Maverick nu påmindes om att jag är alldeles för dålig på då jag formaterade min /home av misstag och med det tappade ett ton filer, hehe... Tack & lov inget hysteriskt viktigt, men ändå... Bara att återställa alla dj*a inställningar i apparna är ju en plåga...

Nu kör jag iaf alla /home/*användarnamn*/.mappar backuppade mot UbuntuOne om inte annat för att slippa just det sistnämnda ovan...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
För ett par år sedan påbörjade jag en Wiki-sida om säkerhetskopiering. Den baserades i början på partimage som jag tycker är ett suveränt program. partimage klarar dock inte ext4 och jag har personligen haft trubbel med Clonezilla.
Förbättra gärna sidan eller ta med den bland länkarna om någon tar sig an att skriva om backup.
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Sakerhetskopiering
Förbättra gärna sidan eller ta med den bland länkarna om någon tar sig an att skriva om backup.
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Sakerhetskopiering
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
@farmfield
För min del är det redan löst. Men det tog rätt mycket tid för att hitta något vettigt. Det finns ju så sanslöst mycket mjukvara att välja på.
Se tråden som ett förbättringsförslag på forumet.
För min del är det redan löst. Men det tog rätt mycket tid för att hitta något vettigt. Det finns ju så sanslöst mycket mjukvara att välja på.
Se tråden som ett förbättringsförslag på forumet.
Deja Dup använder jag. Enkelt och smidigt.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag slår ett slag för fantastiska luckyBackup - http://luckybackup.sourceforge.net/
Det är ett väldigt bra GUI för rsync (vilket tydligen skall vara kraftfullt).
Jag använder det för att göra backuper dels på min home-mapp och dels för att göra backuper på foton och filmer som ligger på en windows-laptop.
En väldigt smidig inställning är att man kan säga att programmet ska synka källan och målet (Där då källan är "master").
Ex: Vi har alla våra foton på laptopen och det händer ju att man rensar bort dåliga foton där. luckyBackup är inställt på att det som finns på laptopen är det som gäller, så den raderar filer från backupen om de tagits bort från laptopen.
Den speglar helt enkelt det som jag vill ta backup på.
Har börjat på en enkelt lathund som jag funderar på att posta på lämplig plats.
Skulle dock behöva lite förslag på vilka systemfiler som är lämpliga att ta backup på (som t.ex. /etc/fstab).
Det är ett väldigt bra GUI för rsync (vilket tydligen skall vara kraftfullt).
Jag använder det för att göra backuper dels på min home-mapp och dels för att göra backuper på foton och filmer som ligger på en windows-laptop.
En väldigt smidig inställning är att man kan säga att programmet ska synka källan och målet (Där då källan är "master").
Ex: Vi har alla våra foton på laptopen och det händer ju att man rensar bort dåliga foton där. luckyBackup är inställt på att det som finns på laptopen är det som gäller, så den raderar filer från backupen om de tagits bort från laptopen.
Den speglar helt enkelt det som jag vill ta backup på.
Har börjat på en enkelt lathund som jag funderar på att posta på lämplig plats.
Skulle dock behöva lite förslag på vilka systemfiler som är lämpliga att ta backup på (som t.ex. /etc/fstab).
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
- vulfgar
- ung forumnörd
jag använder också
luckybackup som finns i förråden (åtminstone för lucid och maverick). Mycket lättanvänt program.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Säkrast att sprida ut kopior av viktiga filer lite varstans på hårddiskar, minnesstickor, eller lagringstjänster online.
Viktiga dokument, bilder eller fotografier, bör man skriva ut på arkivpapper eller film.
Har själv förlorat bildfiler från tidigt 90-tal som förvarats på floppys och därefter på CD-skivor, och senast på hårddiskar, men som inte längre verkar gå att öppna :/ Som tur var lät jag tillverka diabilder av dom flesta.
Viktiga dokument, bilder eller fotografier, bör man skriva ut på arkivpapper eller film.
Har själv förlorat bildfiler från tidigt 90-tal som förvarats på floppys och därefter på CD-skivor, och senast på hårddiskar, men som inte längre verkar gå att öppna :/ Som tur var lät jag tillverka diabilder av dom flesta.
- ThinLizzy
finns många fina backupprogram, men det viktigaste tycker jag ändå är att lägga sin backup på minst 2 st olika fysiska medium och på minst 2 st fysiska platser.
-
- Kontakt:
+1ThinLizzy skrev:finns många fina backupprogram, men det viktigaste tycker jag ändå är att lägga sin backup på minst 2 st olika fysiska medium och på minst 2 st fysiska platser.
Samt att ha både nyare och äldre backuper kvar. "Hoppsan, hur länge har den filen varit trasig?"
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux