NFS och user ID

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
h0bbe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

NFS och user ID

Inlägg av h0bbe »

Hej på er!

Jag har en NAS som jag använder för backup och arkivering av filer från en PC med Ubuntu och en Mac.

För någon dag sedan monterade jag den från Ubuntu via NFS och kopierade över en massa filer. Idag har jag dock bara läsrättigheter till allt när jag monterar den på nytt. Jag har ingen bra idé om vad som är skillnaden idag mot häromdagen men något verkar ju strula med användarrättigheterna. Jag har samma användarnamn i Ubuntu som den användare jag har satt upp till mig på NASen (om det nu har någon betydelse).

Hur funkar det här med user ID i NFS? För när jag monterar talar jag ju inte om vilken användare jag vill ansluta med (som när jag kör via FTP). Hur kan jag få det här att funka som jag vill, med full åtkomst till de filer jag själv har lagt upp på NASen?

Hoppas någon är med på mitt problem och kan hjälpa mig en bit på vägen till en lösning. Tack på förhand!
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: NFS och user ID

Inlägg av ThinLizzy »

kolla rättigheterna på mappen du monterar din NAS i.
är det inte en mapp i din hemmamapp så får du sätta rättigheterna med hjälp av sudo.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Rättigheterna beror lite på hur disken delas ut. Det finns en del squash parametrar. Förutom dessa har jag för mig att det är uid/gid på klientmaskinen som gäller.
h0bbe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av h0bbe »

Tack! Det var inte svårare än att sätta rättigheterna via sudo.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"