Hur snyllta på trådlösa nätvärk?
Hur snyllta på trådlösa nätvärk?
Hej.
Vad behöver man för program mm för att snylta på andras trådlösa nätvärk?
Målet är att kunna surfa när jag är utomhus med min bärbara men det har inte gått så bra med Ubuntus inbyggda värktyg (brist på kompetens?).
Försökte med Kismet förut, inte för att jag lyckades få igång det men efter att tag fick jag känslan av att det inte riktigt är vad jag behövde.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
MVH Herr N
Vad behöver man för program mm för att snylta på andras trådlösa nätvärk?
Målet är att kunna surfa när jag är utomhus med min bärbara men det har inte gått så bra med Ubuntus inbyggda värktyg (brist på kompetens?).
Försökte med Kismet förut, inte för att jag lyckades få igång det men efter att tag fick jag känslan av att det inte riktigt är vad jag behövde.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
MVH Herr N
Re: Hur snyllta på trådlösa nätvärk?
Njau för att snylta på någon "noobs" oskyddade nätverk krävs inget mer än Ubuntus inbyggda nätverkshanterare.
Bara att klicka på ikonen och kolla vad det är för nät i omgivningen.
Sen de med ett "lås" är då krypterade nätverk som man ska ge fullkomligt tusan i..... övriga olåsta nät är det bara att klicka på och testa....
Bara att klicka på ikonen och kolla vad det är för nät i omgivningen.
Sen de med ett "lås" är då krypterade nätverk som man ska ge fullkomligt tusan i..... övriga olåsta nät är det bara att klicka på och testa....

Tja, då antalet personer som frivilligt delar med sig utav sitt trådläsa nätverk antagligen är begränsat tror jag en lättare/bättre lösning är att införskaffa någon form utav mobilt 3G-bredband?
Nu vet jag inte hur du definierar "frivlillgt" om det också inbegriper de som har "noll-koll" på detta...andol skrev:Tja, då antalet personer som frivilligt delar med sig utav sitt trådläsa nätverk antagligen är begränsat tror jag en lättare/bättre lösning är att införskaffa någon form utav mobilt 3G-bredband?

Hursomhelst är det hög tid att även de som har "noll-koll" lyfter på ögonbrynen och gör ett försök.....
PTS har en bra start för de som vill veta mer:
http://www.pts.se/sv/Internet/Internets ... a-natverk/
Sen finns det mer i vänstermenyn....

Trodde det fanns gott om lagliga hot spots men nu värkar det ändå få bli ett 3G modem.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag utgår ifrån att det är olagligt att koppla upp sig på ett olåst nätverk också. Spelar ingen roll om cykeln är låst eller olåst, det är fortfarande 'tillgrepp' om man tar den... 
Men ta en iphone t.ex. som i utgångsläget är inställd på att ansluta till tillgängliga nätverk - du kan man tekniskt sett koppla upp sig mot ett av misstag...
Sen lär det vara än värre om man 'hackar' ett låst nätverk än om man ansluter sig till ett olåst...

Men ta en iphone t.ex. som i utgångsläget är inställd på att ansluta till tillgängliga nätverk - du kan man tekniskt sett koppla upp sig mot ett av misstag...
Sen lär det vara än värre om man 'hackar' ett låst nätverk än om man ansluter sig till ett olåst...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Nej det är en stor skillnad mellan ett öppet olåst nätverk och ett slutet krypterat, det går inte att skilja en "publik hotspot" med en "privat hotspot".farmfield skrev:Jag utgår ifrån att det är olagligt att koppla upp sig på ett olåst nätverk också. Spelar ingen roll om cykeln är låst eller olåst, det är fortfarande 'tillgrepp' om man tar den...
Sen är ju poängen att de med "Noll-koll" måste fatta riskerna med öppna okrypterade nät.... enbart urbota korkat att köra utan kryptering och det är ju för en egen skull man slår på kryptering !!!
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
+1Sen är ju poängen att de med "Noll-koll" måste fatta riskerna med öppna okrypterade nät.... enbart urbota korkat att köra utan kryptering och det är ju för en egen skull man slår på kryptering !!!
det är väl också lite ur prestandasynpunkt som man inte vill dela med sig till kreti och pleti?
Njau... prestandat räcker oftast till om man inte är en extrem toktankare..Ulsak skrev:+1Sen är ju poängen att de med "Noll-koll" måste fatta riskerna med öppna okrypterade nät.... enbart urbota korkat att köra utan kryptering och det är ju för en egen skull man slår på kryptering !!!
det är väl också lite ur prestandasynpunkt som man inte vill dela med sig till kreti och pleti?

Däremot så är ju allt data helt öppet om det sker okrypterat...
"Read the fucking manual" som amerikanen säger...

Om man är grön så kanske man ska passa sig för att koppla upp sig på ett godtyckligt WLAN. Vem vet, det kan vara en honungsburk. Rätt var det är så har man noll på kontot och datorn är infekterad.
Jo det finns visst någon som roade sig med en egen DNS-server som skickade "snyltare" lite varstans....gusse02 skrev:Om man är grön så kanske man ska passa sig för att koppla upp sig på ett godtyckligt WLAN. Vem vet, det kan vara en honungsburk. Rätt var det är så har man noll på kontot och datorn är infekterad.

- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Tråkig lösning, jag gillar denna bättre...pun skrev:Jo det finns visst någon som roade sig med en egen DNS-server som skickade "snyltare" lite varstans....

http://www.ex-parrot.com/~pete/upside-down-ternet.html
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
En av mina arbetskamrater har satt upp en liknande lösning hemmafarmfield skrev:Tråkig lösning, jag gillar denna bättre...pun skrev:Jo det finns visst någon som roade sig med en egen DNS-server som skickade "snyltare" lite varstans....

Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
-
- Kontakt:
Med anledning av Uppdrag gransknings senaste program där en kille äker runt och på ett par minuter hackar sig in även på skyddade nätverk. Ena lösenordet var ju rätt svårt (2233adbe11 eller nåt liknande), inte fruns/hundens/barnets namn.
Datorerna som jag kunde skympta förbi var windows eller mac.
Hade det gått lika enkelt att göra motsvarande på ubuntu?
Eller spelar OS i detta samanhang ingen roll?
Datorerna som jag kunde skympta förbi var windows eller mac.
Hade det gått lika enkelt att göra motsvarande på ubuntu?
Eller spelar OS i detta samanhang ingen roll?
OS spelar ingen roll här. Det var inte datorn som blev "hackad" det var intrång på det trådlösa nätverket. Det som var avgörande här var att de hade valt en mindre säker variant av kryptering, WEP. Den är lite bättre än ingen kryptering alls.
Välj WPA2 med AES, ett slumpat lösenord med minst 13 tecken, ett ssid som inte är på topp-1000-listan. Då är det ok.
Välj WPA2 med AES, ett slumpat lösenord med minst 13 tecken, ett ssid som inte är på topp-1000-listan. Då är det ok.
-
- Kontakt:
Ok, tack för svar.
Jag kan bara välja WPA med min gamla router.
Dags att uppgradera då
Dags att uppgradera då
Nja, jag har förstått att WPA anses ok. Jag tror WPA betyder WPA med TKIP och det kan under vissa speciella omständigheter knäckas. Jag tror att det är om man har enkelt lösenord och QoS påslaget. QoS stöds bara av vissa routrar och är nog aldrig påslaget default. Jag tror du kan vara lugn men kolla med andra för en second opinion.torbeno skrev:Ok, tack för svar.
Dags att uppgradera då
Kör precis det hemma om man använder DHCP.farmfield skrev:Tråkig lösning, jag gillar denna bättre...pun skrev:Jo det finns visst någon som roade sig med en egen DNS-server som skickade "snyltare" lite varstans....

"Säkerhetsexperten" i uppdrag granskning använde en Linux-burk med "aircrack-ng", kismet och wireshark. Allt finns i Ubuntus förråd, och är mer eller mindre standar om man vill pyssla med sånt där.
För att sätta upp egen AP använder man hostapd och iptables.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se