Jag gick just över till Ubuntu en tredje gång från att ha irriterat mig på Windows återigen.
Denna gång fick hårdvaran att fungera bra dock har jag bara ett enda problem.
Jag använder blogg.se för att blogga med, men Firefox envisas att rotera mina bilder fel. ALLA bilder så vill den ha liggande format. Även bilder som tagits i stående format.
Bildvisaren visar bilderna rätt så felet ligger antagligen i nån inställning. Men kan inte lista ut vart.
Dock tom, miniatyren brevid filnamnet i uppladdnings rutan kommer bilden i rätt rotation men när bilden markeras så är bilden fel i förhandsgranskningen.
Bifogar en bild som kanske förklarar problemet bättre.
Notera att miniatyren i bild 397 är stående, men i förhandsgranskningen är den liggande.
Firefox roterar bilderna fel.
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Firefox roterar bilderna fel.
- Bilagor
-
- Skärmbild.jpg (146.53 KiB) Visad 1057 gånger
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Firefox roterar bilderna fel.
Tjena Sockan,
Välkommen till vårt forum.
Visst ser det skumt ut. Jag är rädd att jag inte har någon riktigt bra lösning på problemet. Jag antar att det viktigaste är hur bilderna presenteras i bloggen? Om de kommer fel där så kanske det inte heller hjälper att fixa den felaktiga förhandsgranskningen.
Då måste man helt enkelt rotera bilderna manuellt innan man laddar upp dem.
Hoppas det kommer fler svar i tråden.
/ycc
Välkommen till vårt forum.
Visst ser det skumt ut. Jag är rädd att jag inte har någon riktigt bra lösning på problemet. Jag antar att det viktigaste är hur bilderna presenteras i bloggen? Om de kommer fel där så kanske det inte heller hjälper att fixa den felaktiga förhandsgranskningen.
Då måste man helt enkelt rotera bilderna manuellt innan man laddar upp dem.
Hoppas det kommer fler svar i tråden.
/ycc
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Vad tråkigt att det inte går att ändra på. Jag får väl göra om bilderna och sedan ladda upp dom på bloggen.
-
- Kontakt:
Jag håller med dig om att förhandsgranskningen borde vrida bilden på samma sätt som i ikonen.
Men det grundläggande problemet, att du måste rotera bilderna själv är nog svårt att lösa, som jag fattar situationen. Sajten du laddar mot tar helt enkelt inte emot "rotationsdata" (exif). Då måste man rotera bilden själv.
Det kanske finns en mening med det också. Ibland vill man ju avsiktligt vrida en bild på ett annat sätt än vad som indikeras i data. T.ex. gäller ju detta ibland om man hållit kameran vertikalt och kanske fotograferat av en tidning som ligger på ett bord eller liknande. I dessa fall kan ju rotationsdata lätt bli fel. då är det bättre att man roterar bilden själv än att sajten gör det automatiskt.
Men det grundläggande problemet, att du måste rotera bilderna själv är nog svårt att lösa, som jag fattar situationen. Sajten du laddar mot tar helt enkelt inte emot "rotationsdata" (exif). Då måste man rotera bilden själv.
Det kanske finns en mening med det också. Ibland vill man ju avsiktligt vrida en bild på ett annat sätt än vad som indikeras i data. T.ex. gäller ju detta ibland om man hållit kameran vertikalt och kanske fotograferat av en tidning som ligger på ett bord eller liknande. I dessa fall kan ju rotationsdata lätt bli fel. då är det bättre att man roterar bilden själv än att sajten gör det automatiskt.
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Tog och kollade själv hur min FF ställde sig till liggandes vs. stående bilder och den har då inget som helst problem med att uppfatta vad som är vad...
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Hade inga problem med denna rotation när jag använde mig av Vista utan den kom nu när jag bytte till Ubuntu. Därför undrar jag om det är någon inställning jag skall fixa. 

-
- Kontakt:
De' va' sjutton.sockan78 skrev:Hade inga problem med denna rotation när jag använde mig av Vista utan den kom nu när jag bytte till Ubuntu. Därför undrar jag om det är någon inställning jag skall fixa.

Du har alltså t.ex. tagit ett porträtt och bilden har sparats på disken med exifdata för stående format (t.ex. "orientation 8").
När bilden laddas upp till sajten i Vista så kommer den ut rätt som porträtt men när den laddas upp i Ubuntu så kommer den upp fel (liggande).
Jag är lite ställd. Kanske någon annan kan hjälpa till. Jag tycker inte det borde vara någon skillnad. Vrider vissa webbläsare bilder vid uppladdningen???
Jag kör inte fotohanteraren f-spot, men jag tror den autoroterar alla importerade bilder till rätt orientering. Sedan är det bara att tladda upp.