Glib-Warning ---Hur åtgärda?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Getmarken
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Glib-Warning ---Hur åtgärda?

Inlägg av Getmarken »

Hej! Jag har en bekant som jag övertygat om att använda Ubuntu istf. Windows.
Hon kör en 64 bitars Toshiba laptop men har fått detta problem: "Nästan varje gång jag startar min dator får jag upp Glib-Warning, failed
due to unknown user id. Har läst att detta tydligen är en bugg. Väldigt
irriterande då jag måste stänga av datorn på knappen för det försvinner inte
hur jag än gör. Har du någon lösning åt mig? /Yvonne"
Jag föreslog att se till att uppdatera, men det har inte hjälpt. Då jag inte själv haft samma problen så vill jag få er hjälp med lösningen. Tackar på förhand /Lasse
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Glib-Warning ---Hur åtgärda?

Inlägg av johanre »

Om det är detta problemet hon har råkat ut för så ser det jobbigt ut: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1443231

OM det är det felet så låter det som en ominstallation till 9.10 är rätt melodi...
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

(Inte en lösning men förtydligande)

När man söker på varnings-meddelandet: Det verkar som att "varningen" på skärmen inte har med det verkliga problemet att göra, när man inte kan starta datorn. Olika människor har olika problem men ser samma varning, och några verkar kunna komma vidare, men med olika lösningar. Det krävs mer diagnos för att veta vad som är ditt problem.

Se t.ex kommentarer av Steve Langasek i https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/532984

Några "lösningar" återkommer bland kommentarerna (inte ansluta två skärmar, update-grub, backa till ubuntu 9.10), men det verkar inte funka för alla. (Om det funkar för nån var det för att de råkade ha "rätt" bakomliggande problem.)
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av viper »

Jag har på senare tid fått samma "varning" vid uppstart men den startar normalt.

Undrar dock vems det okända user-ID är som omnämns i varningen. :)

Kan man utgå från det process-ID som anges i varningen att nysta vidare på? ???

Däremot har panelerna, särskilt toppanelen med "appletarna" börjat uppföra sig skumt. Applets försvinner eller drar sig ut till höger utanför bildkant. Finns inget kvar av defaultuppsättningen då jag fått justera för att få de som jag vill ha.

Kör 10.04(.1) Desktop 100% uppdaterad. Det enda "ingreppet" i konfigurationen på senare tid är fast IP-adress på interna nätet.

Får väl kolla i annan tråd om man kan få till "originalpanelen" genom att ta bort och skapa ny.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av SlamsornasKung »

Det är lite beklämmande detta. Det är MÅNGA (jag inkluderad) som drabbas av detta. I mitt fall relativt sällan, så det är inget stort problem. Det som är irriterande är att Steve Langasek är totalt ointresserad av att bidra med någon hjälp över huvud taget:
Steve Langasek wrote on 2010-05-20: #42
I don't *know* what your actual problem is, because everyone who's commenting on this bug is focusing on the generic and inconclusive warning message. You should file a separate bug report and describe in detail the issue that you personally are experiencing.

Once more dropping the error message from the bug description, because listing it there just leads more users to follow up to a bug report that's not going to help them.
Hur ska vi kunna rapportera, när vi inte vet vad som är fel!?! Det här är en STOR bugg, som drabbar många. Ta TAG i det istället för att mer eller mindre idiotförklara buggrapportörerna.

Dåligt.

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av viper »

Tittade i loggarna och kunde "sila" fram drygt 200 poster med "WARNING" i.

Efter att ha rensat från datum och process ID, återstår ca 15 unika strängar från 3 olika loggar.

En av dessa är dessutom en varning om att applets är utanför skrivbordet (se ovan). :)

Kan man göra något av detta? Eller bara att kasta och se glad ut?
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"