Avbröt uppdatering - vill ej boota

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Zmolklife
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Avbröt uppdatering - vill ej boota

Inlägg av Zmolklife »

Hejsan!
Jag är ny här och har redan stött på problem. Häromdagen köpte jag en asus eee 1001px för att prova lite ubuntu på. Jag har ingen större erfarenhet av linux innan, men tänkte att det kunde vara kul att prova. Jag installerade ubuntu tillsammans med windows 7 starter och har således 2 operativ på samma disk.
Allting flöt på fint tills igårkväll när jag skulle uppdatera till 10.10, installationen hängde sig, så jag stängde av datorn. Dumt gjort!

När datorn startar så kommer jag inte till bootloadern där jag kan välja system utan endast texten:

error: no such device: b9b48707bd6e5b-4410-9f6a8dc80fee95f6
grub rescue>

Jag provade att lägga in ubuntu 10.10 på ett usbminne med hjälp av UNetbootin, men datorn vill ej boota över usb, trots att jag ställt in det i bios. Datorn har ingen CD-läsare, så det alternativet är också uteslutet.

Hur kan jag lösa detta?
Det gör inget om datorn måste rensas eller liknande, det finns ändå inget av värde på den. Men jag undrar hur jag ska få den att starta igen..

Snälla, hjälp en liten ubuntunybörjare i nöd! Tack på förhand, alla vänliga människor!
Zmolklife
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Avbröt uppdatering - vill ej boota

Inlägg av Zmolklife »

Gjorde ett nytt usbminne! Det bootar :D . Förmodligen löser det sig. Återkommer snart!Nu blir denna tråd aktuell igen. Uppgraderade till 10.10 som ska ha stöd för multitouch, lösningen ovan var en tills-vidare-lösning tills 10.10. Nu borde det alltså gå att fixa och jag undrar hur?
Nu blir denna tråd aktuell igen. Uppgraderade till 10.10 som ska ha stöd för multitouch, lösningen ovan var en tills-vidare-lösning tills 10.10. Nu borde det alltså gå att fixa och jag undrar hur?

EDIT: allt löst! ta bort den här tråden, det känns korkat att lägga ut ett problem och lösa det själv ;)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"