Grub till HDD Ubuntu 10.10 på SD-kort?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Samber

Grub till HDD Ubuntu 10.10 på SD-kort?

Inlägg av Samber »

Jag har en Acer Aspire One netbook (110L linux ver.med 8GB ssdhd+sd kort) & tänkte dualboota den. Jag har förtillfället XP installerat på hårddisken och så installerade jag Ubuntu 10.10 på SD kortet, men den kan tydligen inte boota från SD kortet, min fråga är alltså: Kan jag kopiera över GRUB till hårddisken och ha systemet installerat på SD kortet, hur gör jag?
Användarvisningsbild
barzam

Re: Grub till HDD Ubuntu 10.10 på SD-kort?

Inlägg av barzam »

Kan du inte välja att boota från kortet om du trycker F12 eller liknande under uppstart?
Samber

Inlägg av Samber »

Nope, den kan inte bota från SD, finns inte som ens som alternativ i BIOS. Däremot kan den naturligtvis bota från USB men som sagt inte från SD-kortet...
Samber

Inlägg av Samber »

Ok men så här då: Anledningen till att jag vill installera Ubuntu på SD kortet är att jag vill spara utrymme på SSD hårddisken som bara är på 8GB. Nu slog en annan idé mig: Kan jag inte installera Root på hårddisken, och resten på SD-kortet? Om jag installerar root på HD hur mkt plats tar det, ungefärligt beräknat?
m!rage

Inlägg av m!rage »

Det kan du göra, och lägga /home på SD-kortet om du vill. Då går det att ta ut kortet med alla dina personliga filer. Kan vara positivt eller negativt. Hos mig är / 5.8 GB stort, och jag har ändå ganska mycket bråte installerat. Du kan också välja att dela upp root-filsystemet med olika kataloger på olika filsystem. Fördelningen mellan de olika katalogerna under / ser ut som följande hos mig:

Kod: Markera allt

anton@atrus:/$ sudo du --max-depth=1 -h -x
12K	./windows
6,5M	./bin
4,0K	./home
16K	./lost+found
534M	./lib
0	./dev
17M	./etc
4,3G	./usr
162M	./opt
40K	./.svn
0	./proc
74M	./boot
4,0K	./selinux
54M	./tmp
4,0K	./mnt
4,0K	./cdrom
7,4M	./sbin
564K	./root
200K	./srv
20K	./media
692M	./var
0	./sys
5,8G	.
Att dela upp det på olika filsystem kräver att man vet vad man gör och det vet inte jag så jag ska inte säga mer än så :)
dolk

Inlägg av dolk »

Du väljer i installationen vilken bootdisk som skall användas. Default är sda även om du installerat allt på sdb. Så var det iaf i 10.04 (efter du skapat användare under "advanced").
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"