Unity snabbknappar

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
SomeonE

Unity snabbknappar

Inlägg av SomeonE »

Lyckas inte hitta vilka tangentbordssnabbknappar som används, ifall det ens finns några. Tycker det borde finnas någon för att visa arbetsytor (som till unitys motsvarighet till expo i compiz) t ex. Jag har kollat igenom gnomes snabbknapphanterare och inte hittat något där eller på google för den delen. Så ifall något har en lista på lite användbara snabbknappar så tar jag gärna i mot :)
Senast redigerad av 1 SomeonE, redigerad totalt 10 gånger.
Bowmore

Re: Unity snabbknappar

Inlägg av Bowmore »

Sk startknappar (launchers) hittar du i dockan till vänster. För arbetsytor finns en lite längre ner som visar de fyra arbetsytorna. Sen kan du lägga till egna genom att först anropa ett program och sen låsa motsvarande ikon i dockan genom att högerklicka på den. Sen går det tydligen även att skapa egna launchers men har inte själv testat det än. Dock här inget grafiskt stöd utan mer hacka ihop små filer.
SomeonE

Inlägg av SomeonE »

Jag var kanske lite oklar, jag menar tangentbordsgenvägar, typ som alt + tab.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Paketet du vill ha heter compizconfig-settings-manager och ligger efter installation under Meny->Inställningar... Där kan du konfigurera exakt hur du vill ha tangentbordsgenvägar - eller vilka som gäller nu...

Själv har jag inaktiverat Expo-tangent så vet inte vilken som är standars, men [alt]+[ctrl]+[piltangenter] är standard för att växla mellan skrivborden iaf... :)
SomeonE

Inlägg av SomeonE »

Går inte att använda compiz i unity om jag såg rätt eftersom det har sin egen composite manager. Så att förtydliga så det inte blir några fler missförstånd om vad jag undrar så är det följande jag vill få reda på:
Tangenbordsgenvägar i Unity (ubuntu netbook edition).
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Unity använder Gnomes genvägar och i UNE hittar du tangentbordsgenvägar under Program > System där Program är en av ikonerna (vinkelhake+sax) i sidopanelen. Där ser du också vilka genvägar som stöds. I mitt fall fungerar dock inte t.ex Alt+F2 av nån anledning.

Super-knappen (normalt mellan Ctrl och Alt) har en speciell funktion i Unity. När du trycker på den så numreras de första tio ikonerna i sidopanelen och resp program kan då startas med Super+N (N=1,2,...9,0). Gillar dock inte den funktionen själv då den är beroende av den aktuella ordningen av program i sidopanelen :P
SomeonE

Inlägg av SomeonE »

Jag var inne och tittade där redan tidigare men hittade inte dem tangentbordsgenvägar jag ville ha. Att visa "expo" (eller vad det nu heter i unity) står t ex som nummer 7 i menyn till vänster men super + 7 fungerar inte. Alla vanliga program fungerar dock på det sättet som du sa.

Offtopic: Tror det endast kommer bli ett kortvarigt test för min del av unity. Ser ut att vara allt för opolerat för min smak för tillfället och har haft strul med drivisar till ljud, nätverk och grafikkort.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

SomeonE skrev:Ser ut att vara allt för opolerat för min smak för tillfället och har haft strul med drivisar till ljud, nätverk och grafikkort.
UNE/Unity i ett nötskal :P
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag missade helt Unity, utgick från Compiz... Old habits die hard. Får dra igång UNE i en virtuell maskin & kolla läget - har ju noll koll på det... Ber om ursäkt.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"