[LÖST]se signalstyrkan från HUAWEI E1820...

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
johnjensen
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

[LÖST]se signalstyrkan från HUAWEI E1820...

Inlägg av johnjensen »

För att kunna se vilken plats hemma/borta där bästa signalstyrkan uppnås med mitt 10 Mb 3G från Telenor har jag varit tvungen att använda Windows och Telenor connect.

Finns det inga alternativ för Ubuntu. Ganska jobbigt att släpa runt på den tunga Windowsdatorn. På Netbooken, som jag använder till mitt mobila bredband, vill jag inte ha in medföljande Windows igen.

USB modemet är ett HUAWEI E1820 och fungerar annars kanon i Ubuntu. Systemet på Netbooken är Ubuntu 10.04 64 bitars.

Bild
Senast redigerad av 2 johnjensen, redigerad totalt 10 gång.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: se signalstyrkan från HUAWEI E1820 utan att använda Wind

Inlägg av pun »

Ubuntu 10.10 kör en senare version av network-managern där signalstyrkan visas även för mobila anslutningar.

Postade en bild på det i den här tråden.
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 23&t=42483
johnjensen

Inlägg av johnjensen »

Då får jag uppdatera till Netbooken imorgon. Har 10.10 RC på min stora Latop vilken jag har dualboot för spel.
I_can_see_the_light
Kontakt:

Inlägg av I_can_see_the_light »

Annars kanske det går att fixa med conky? Man kan ju se signalstyrkan för WiFi med det så det kan ju vara värt ett försök.
Fujitsu Siemens Lifebook E8020D | Triple boot med CrunchBang, Ubuntu & Windows 7
johnjensen

Inlägg av johnjensen »

Gött. Testar nu på Netbooken med 1750 och där visar signalstyrkan. I realtid, verkar det som, och bra hastighet fast jag nu kör med 1 MB abonnemanget från telefonen och där jag sitter har 22% signalstyrka.

Kan säga att signalstyrkan följer exakt den Linux-routern för mobilt bredband kallad Dovado 3GU har. Jag har testat på många platser i huset.

Bild
Skriv svar

Återgå till "Internet"