Einstein som ubuntist?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Einstein som ubuntist?

Inlägg av farmfield »

Fick ett kul citat i ett mail från Jeff Leiberman precis... Verkar helt klart som om Einstein var Ubuntist... ;D
Albert Einstein skrev:A human being is a part of the whole called by us "the universe," a part limited in time and space. He experiences himself, his thoughts and feelings, as something separate from the rest - a kind of optical illusion of consciousness. This delusion is a kind of prison for us, restricting us to our personal desires and affection for a few persons nearest to us. Our task must be to free ourselves from this prison by widening the circle of understanding and compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Einstein som ubuntist?

Inlägg av Osprey »

Albert hade säkert framhållit Linux och därmed en fria utvecklingen som det främsta, det ligger i tingens natur...

Sedan så är det bara så enkelt att en fri rörelse kan endast upphöra genom att det inte finns några anhängare. Inom Linux känner jag snarare att vi är på stark tillväxt nu.

Dessutom är det inte idologiskt baserat, utan till allra största delen på grund av att det helt enkelt är bättre!!

Det var roligt att se Steve Ballmer på TV senast och han är givetivs varken dum eller dålig på att framföra ett budskap - det är det vi har att "slåss" mot...

Lite av min känsla är att - Vi har något mycket bättre, men vi har ingen som säljer det... :)

(ok, större delen av Microsofts styrka ligger i att sälja... "tillräckligt" bra saker... när kommer vi dit...??)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Osprey skrev:Albert hade säkert framhållit Linux och därmed en fria utvecklingen som det främsta, det ligger i tingens natur...

Sedan så är det bara så enkelt att en fri rörelse kan endast upphöra genom att det inte finns några anhängare. Inom Linux känner jag snarare att vi är på stark tillväxt nu.

Dessutom är det inte idologiskt baserat, utan till allra största delen på grund av att det helt enkelt är bättre!!

Det var roligt att se Steve Ballmer på TV senast och han är givetivs varken dum eller dålig på att framföra ett budskap - det är det vi har att "slåss" mot...

Lite av min känsla är att - Vi har något mycket bättre, men vi har ingen som säljer det... :)

(ok, större delen av Microsofts styrka ligger i att sälja... "tillräckligt" bra saker... när kommer vi dit...??)
Frågan är inte när utan om vi kommer dit.

LJ
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Little John skrev:Frågan är inte när utan om vi kommer dit.
LJ
Hej LJ...

Du har lite rätt i din fråga om "om och inte när", men den bygger också på en av mina ärligaste (och tyvärr allt för mörka) betraktelser om att världen befolkas av cirka 2/3 idioter...
Användarvisningsbild
Getmarken
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Getmarken »

Ja och en del nyttiga idioter!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Osprey skrev:
LJ
Hej LJ...

Du har lite rätt i din fråga om "om och inte när", men den bygger också på en av mina ärligaste (och tyvärr allt för mörka) betraktelser om att världen befolkas av cirka 2/3 idioter...
Hehehe, jovisst ! ;D Men marknadsföring funkar inte bra. Canonical satsade väl inte så mycket på det. Fast å andra sidan är ju Ubuntu den mest kända Linux-distributionen.
Frågan är även om just vi kan hjälpa till att marknadsföra. Men hur....

LJ
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Getmarken skrev:Ja och en del nyttiga idioter!
Sant som så och de behövs, men det är inte de som driver utvecklingen... O0
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Little John skrev:Hehehe, jovisst ! ;D Men marknadsföring funkar inte bra. Canonical satsade väl inte så mycket på det. Fast å andra sidan är ju Ubuntu den mest kända Linux-distributionen.
Frågan är även om just vi kan hjälpa till att marknadsföra. Men hur....

LJ
Det är ju just där som öppningen finns...

Microsoft har byggt upp allt (ok, iallafall det mesta de har) på just marknadsföring och att kunna sälja vad de har. De har aldrig (nästan) varit bäst i världen någonsin men de har kunnat sälja det!!.

Ok, så var befinner vi oss då..? Vi har iom Linux och Ubuntu en "produkt som skulle kunna sopa banan"... men vi har inga klara riktlinjer och och begränsad ekonomisk support...

Canonical har ihop med GNU, Fedora/RedHat/SUSE etc. givit oss/världen något som är vida överlägset det mesta andra...

Men, vad ska vi sälja, varför och hur??

Det vi saknar är just det som Microsoft är bäst på, de har saker som inte är sådär speciellt fantastiska, men de kan sälja dem... Det är det vi behöver!!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Osprey skrev:större delen av Microsofts styrka ligger i att sälja... "tillräckligt" bra saker...
Jag håller inte med. MS styrka ligger i rutin/vana ihop med marknadsdominans. just det här att dom pressar hårdvarutillverkarna med rabatteringen gör ju att Dell m.fl. lägger ner Linux - om dom erbjuder maskiner med Linux för privatmarknaden så får dom inte rabatterna på Windows.

Sen har vi vanans makt. Man kör vad man alltid kört.

Tills sist har vi behoven. Jag behöver programmet XX som bara finns för Windows.

1. Folk vill ha Windows för det är dom vana vid.

2. Folk tar vad dom får på köpet, Windows.

3. Vissa måste köra Windows.
Håller med. Spelar ingen roll hur bra Linux är eller kommer att bli sett till utvecklingen av OS i allmänhet. Vem vet hur lång tid det tar innan OS ligger till 90% i 'BIOS' (eller dess efterföljare) och resten ligger molnbaserat...

Ang. marknadsföring så finns det bara ett sätt. Erbjuda bra maskiner med bra förinstallerat Linux - vad jag försökte göra med Gnubox. Tyvärr var jag för liten för att lyckas. Dell hade kunnat göra världens grej där men fegade ur mot MS. HP är också så stora att dom skulle kunna erbjuda en egen dist, specialdesignad för deras hårdvara & tjänster. Ett linuxbaserat HP-Desktop-OS i stil med vad OS X är för apples maskiner...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

farmfield skrev:
Osprey skrev:större delen av Microsofts styrka ligger i att sälja... "tillräckligt" bra saker...
Jag håller inte med. MS styrka ligger i rutin/vana ihop med marknadsdominans. just det här att dom pressar hårdvarutillverkarna med rabatteringen gör ju att Dell m.fl. lägger ner Linux - om dom erbjuder maskiner med Linux för privatmarknaden så får dom inte rabatterna på Windows.

Sen har vi vanans makt. Man kör vad man alltid kört.
Nu gick du ett steg längre och pratar om konsekvenserna av den situation som Microsoft sett till att hamna i.

I grund och botten handlar det från början trots allt bara om att de har varit skickliga på att sälja det de har. Bäst produkter har de i stort sett aldrig haft och under resans gång har de använt smutsiga affärsmetoder. Men grunden ligger ändå i att de varit väldigt skickliga på att sälja det de har...
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

En annan intressant fråga är vad det spelar för roll om vi kommer dit eller inte.. Det är något obehagligt religiöst med den här predikande inställningen man ser så ofta.

Jag tycker det är en viktigare fråga att framtidens program stödjer öppna filformat så att användarnas data inte blir värdelös i längre perspektiv.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

barzam skrev:En annan intressant fråga är vad det spelar för roll om vi kommer dit eller inte.. Det är något obehagligt religiöst med den här predikande inställningen man ser så ofta.

Jag tycker det är en viktigare fråga att framtidens program stödjer öppna filformat så att användarnas data inte blir värdelös i längre perspektiv.
Det ligger mycket i det, jag är inte religös förespråkare för Linux, men just nu så är det så att det är ljusår bättre än något annat icke nämnt.

Jag har också jobbat mycket med OpenVMS, som på många punkter (bl.a AST:ar och Spinlocks) är överlägset Linux/Unix, men då det inte längre är fullt aktuellt så är trots allt Linux/Unix det bästa.

Det där som man inte kan prata om är ett relativt bra system för slutanvändare, men när det gäller att skapa något så befinner man sig i en återvändsgränd. Detta trots att NT och därefter följande OS i det stora hela bygger på teknologi från OpenVMS. Girigheten och den ekonomiska motviljan mot att utveckla en motsvarighet till hela VMS kärna, tog ut sin rätt till slut...

VMS har inte heller någon öppen filstruktur, utan det bygger på F11b med RMS uppe på, däremot är det en struktur som Linux kunde vinna mycket på att ta efter...

Filstrukturen är inte heller det enda, jag har kilometervis med gammal kod (C och VAX-assembler) som ligger på TK-50 och problemet just där ligger i att det finns inte en enda burk idag, förutom gamla VAX:ar (och AXP:er) som kan läsa TK-50...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

@barzam

Jag skiter i vart 'vi' kommer. Jag vill kunna shoppa en laptop utan att behöva betala en femhundring för något jag inte behöver. Hur religiöst är det? ::)
Senast redigerad av 2 farmfield, redigerad totalt 10 gång.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

farmfield skrev:@barzam

Jag skiter i vart 'vi' kommer. Jag vill kunna shoppa en laptop utan att behöva betala en femhundring för något jag inte behöver. Hur religiöst är det? ::)
jag skiter i alla värderelativister. FOSS är ett överlägset sätt att närma sig informationsteknologi.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Kanske det, men borde inte marknadsföras som huvudargument.

LJ
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"