Segt trådlöst internet i ubuntu

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Birathen
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Segt trådlöst internet i ubuntu

Inlägg av Birathen »

Tjo.

Jag sitter här och har åter igen installerat ubuntu på min kära burk. Det är som att återfinna en gammal vän. :) Dock har jag ett problem som jag inte minns att jag hade förr. Mitt internet är djävligt segt, opålitligt och tråkigt.

Jag har en Gigabyte router och usb sticka. Att koppla upp sig är vanligtvis inga problem, någon enstaka gång kan jag vara tvungen att koppla ner mig ett par sekunder och sedan ansluta igen för att det ska koppla upp. Väl uppkopplad har jag mellan 68% och 85% signalstyrka om jag placerar usbstickan strategiskt. Mitt problem är dock att surfandet går förbannat segt. De flesta sidor jag besöker tar minuter att ladda och ibland måste jag klicka på en länk flertalet gånger för, annars står den bara och laddar men inget händer. Ofta får jag inte upp någon sida alls utan den där felmeddelande sidan som talar om att sidan ej kan hittas.. Då är det bara att klicka på uppdatera eller skriva i adressen igen, tillslut brukar sidorna dyka upp.

Jag har aldrig detta problemet i vista och vill minnas att jag inte heller hade detta problem när jag körde ubuntu förr. Då var jag dock tvungen att använda mig av ndiswrapper.

Finns det någon inställning jag kan prova att fippla runt med eller är det bara att återgå till att prova ndiswrapper igen?

Just.. Medans jag ändå skriver så kan jag passa på att fråga vilken som är den mest linuxvänliga usb stickan för ett överkomligt pris på marknaden?
I_can_see_the_light
Kontakt:

Re: Segt trådlöst internet i ubuntu

Inlägg av I_can_see_the_light »

Är det enbart med Firefox du har problem, eller är det även i andra program t.ex. Evolution du upplever problemet?

En sak du kan testa med Firefox är att stänga av IPv6, i adressfältet skriver du:

Kod: Markera allt

about:config
I fältet som på engelska heter filter (vet inte om det heter nåt annat om man har systemet på svenska) söker du efter ipv6. Du borde nu se en textrad som heter network.dns.disableIPv6, dubbelklicka på den för att ändra värdet till true och starta sedan om Firefox.
Fujitsu Siemens Lifebook E8020D | Triple boot med CrunchBang, Ubuntu & Windows 7
Birathen

Inlägg av Birathen »

Prövade det där du skrev men det funka inte nämnvärt :(

Det är inte enbart i mozilla utan även när jag bland annat skulle patcha clienten för A tale in the desert. Det verkar som att internet glömmer bort vad det höll på med.. T.ex om jag laddar ner en större fil så går det i full hastighet till att börja med. Efter någon minut stannar det helt, ingen trafik ner. Pausar jag nerladdningen och slår igång den igen så går det i full hastighet igen i några minuter. Samma sak med internet sidor, det tar skitlång tid att hitta sidan men när den väl hittats brukar det gå ganska snabbt att ladda. Men även där "glömmer" internet bort sig och bara halva sidan eller halva bilder laddas innan det stannar av helt.

Stickan heter GN-WB01GS och ä'r av märket Gigabyte. Jag laddade ner ndiswrapper och drivrutinen jag använde förr, laddade in den men ingen skillnad. Måste jag göra någonting mer än att starta ndiswrapper och ladda drivrutninen för att den ska användas framför den drivrutin som ubuntu valt som default?
Birathen

Inlägg av Birathen »

Inte för att ropa hej innan jag kommit över ån för att få tag i mitt vatten, gräset är ju nämligen grönare hos grannen.. Men nu helt plötsligt så verkar internet hänga med igen. Det kanske var ndiswrapper som behövdes med en rejäl omstart av systemet. Återkommer om problemet gör det samma.
I_can_see_the_light
Kontakt:

Inlägg av I_can_see_the_light »

Bra att det löst sig. Skulle du få problem igen kan du ju testa att "slå av" IPv6 för hela systemet, finns en massa guider och HOW-TO:s för det med olika (vad jag sett i alla fall) tillvägagångssätt beroende på vilken version av Ubuntu du har.
Fujitsu Siemens Lifebook E8020D | Triple boot med CrunchBang, Ubuntu & Windows 7
Skriv svar

Återgå till "Internet"