Firefox vs Chromium?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
ronax
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Firefox vs Chromium?

Inlägg av ronax »

farmfield skrev:Jag trodde jag skulle göra det också - blev väldigt förttjust i Chromium - men så fanns det några saker som fattades, en dealbreaker för mig var att det inte finns nån funktion (eller plugin) för att visa bokmärken i en sidebar. Jag använder det dagligen för att snabbt få överblick i RSS-flöden...

Sen började den bli instabil efter jag meklat runt och installerat lite lugins, så det var också en faktor.

Så tillbaka till Firefox och en nice elementary mod/tema... ;D
jag använder bokmärkesfält som i FF och tycker att det är bättre än sidebar faktiskt. Överlag har jag helt slutat med FF och saknar den inte alls faktiskt.
I_can_see_the_light
Kontakt:

Inlägg av I_can_see_the_light »

farmfield skrev:Jag trodde jag skulle göra det också - blev väldigt förttjust i Chromium - men så fanns det några saker som fattades, en dealbreaker för mig var att det inte finns nån funktion (eller plugin) för att visa bokmärken i en sidebar. Jag använder det dagligen för att snabbt få överblick i RSS-flöden...
Det där med RSS har jag alltid tyckt varit smidigare med en extern applikation, har använt både Thunderbird och Claws Mail tidigare fast nu kör jag med Akregator.
ronax skrev:jag använder bokmärkesfält som i FF och tycker att det är bättre än sidebar faktiskt. Överlag har jag helt slutat med FF och saknar den inte alls faktiskt.
Ja, bokmärkesfältet är bra :)
Fujitsu Siemens Lifebook E8020D | Triple boot med CrunchBang, Ubuntu & Windows 7
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jo, kör ju det i FF och gjorde i Chromium, dock så är det najs att i sidopanelen kunna expandera en feed som i FF och bara gå från länk till länk...

Och har letat efter en bra lösning på RSS-feeds. Evolution - som jag kör nu efter att ha kört Thunderbird i åratal - stöder ju inte HTML så det var sugigt att köra som RSS-läsare. Å andra sidan så är jag på g att växla tillbaka till TB så skall testa den som RSS-läsare...

Oavsett vilket så blev min Chromium-installation instabil ändå, så testar den igen om ett tag och ser om den är stabilare. Kan iof ha varit nån plugin som gjorde den instabil men oavsett vilket så blev det löjligt efter ett tag, att den stendog bara jag klickade på vissa länkar o.s.v...
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Jag kör Google reader som RSS-läsare, tycker det är väldigt smidigt att komma åt feedsen från vilken dator som helst och alltid veta vilka som är uppdaterade/lästa. Om du är orolig för Google (mht. din signatur) är det bara att skaffa kontot typ kalleanka@gmail.com och använda till detta.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

barzam skrev:Jag kör Google reader som RSS-läsare, tycker det är väldigt smidigt att komma åt feedsen från vilken dator som helst och alltid veta vilka som är uppdaterade/lästa.
Google reader uppfattar jag själv som en grymt bökig webblikation faktiskt.
Om du är orolig för Google (mht. din signatur) är det bara att skaffa kontot typ kalleanka@gmail.com och använda till detta.
LOL

Jag kör gmail & Google Docs sen typ alltid - signaturen beskriver bara en 'allmän sanning' typ... ;D

Tidigare körde jag ju "Fantomen har tio tigrars styrka. Och en bra kontakt på ryssfemmor i djungeln." som signatur, men då fick jag kritik i nån idiotkommentar på IDG med efterföljande spekulationer att jag säkert var en f.d. anabolasnubbe, hehe... Vissa har ingen humor och/eller är allmänt 'out there' alltså... ::) ;D
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

farmfield skrev: Och har letat efter en bra lösning på RSS-feeds. Evolution
http://gnome.eu.org/evo/index.php/Evolu ... n#Download

Finns i programcentralen för ubuntu heter där evolution-rss
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

mrfab skrev:
farmfield skrev: Och har letat efter en bra lösning på RSS-feeds. Evolution
http://gnome.eu.org/evo/index.php/Evolu ... n#Download

Finns i programcentralen för ubuntu heter där evolution-rss
problemet är att Evolution inte kan rendera HTML/CSS... Så inga problem att få in flödet (med den pluggen du nämner) men man kan inte se inläggen i flödet i HTML... :(

Har nu installerat Thunderbird men inte kommit så långt att jag konfat upp allt - återkommer med en 'åsikt' i frågan om RSS i TB efter jag gjort det. :)
I_can_see_the_light
Kontakt:

Inlägg av I_can_see_the_light »

farmfield skrev:Har nu installerat Thunderbird men inte kommit så långt att jag konfat upp allt - återkommer med en 'åsikt' i frågan om RSS i TB efter jag gjort det. :)
Thunderbird funkar bra till att visa rss-flöden med HTML, går dessutom att ställa in om man vill visa hela webbsidan, "förenklad html" eller oformaterad text.
Fujitsu Siemens Lifebook E8020D | Triple boot med CrunchBang, Ubuntu & Windows 7
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Varför inte Liferea med Ext4-patchen? :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Internet"