Boota mac mini med ubuntu

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
kometen
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Boota mac mini med ubuntu

Inlägg av kometen »

Har obefintliga kunskaper om mac och lite kunskaper om ubuntu, brukar använda ubuntu på windows installationer som strular för att komma åt viktig data, och då bootar jag direkt från cd skiva.
Har lovat att hjälpa en person som har en mac mini som startar och går en stund sen stänger operativet ner. Han säger att det är något skadligt program som spökar. Och naturligtvis har han viktiga filer som han måste rädda.
Så jag undrar kan jag starta mac minin med en ubuntu cd skiva och komma åt filerna den vägen? Och i så fall vilken version av ubuntu behöver jag och hur gör man när det är en mac mini? Funkar en vanlig pc verion av ubuntu?

Mvh Kometen
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Boota mac mini med ubuntu

Inlägg av farmfield »

Boota är inga problem, det är bara att hålla ner [c] under uppstart för att boota LiveCD från CD/DVD-enheten... :)

Installera är en annan femma. Det finns en extremt genomgående guide här (eng) och allt upp till installationen - där 10.10 diffar något från installationen av 9.04 som beskrivs i guiden - är samma. Skillnadferna i installation mellan 9.04 och 10.10 är dock inte större än att du fortfarande kan följa guiden. :)

Och det skall inte vara nåt problem hårdvarumässigt att köra 10.10 på den hårdvaran. Det enda jag inte är säker på är nätverkskortet, men annars är det Intel CPU/chipset/grafikkort så den biten är iaf inget problem. :)
kometen

Inlägg av kometen »

Tackar vill bara boota med cd så jag kommer åt filerna som ska räddas, hoppas det går eller strular det till sig med macens filsystem eller kan jag lägga över filerna på en usb sticka eller cd?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

kometen skrev:Tackar vill bara boota med cd så jag kommer åt filerna som ska räddas, hoppas det går eller strular det till sig med macens filsystem eller kan jag lägga över filerna på en usb sticka eller cd?
På USB-sticka. CD/DVD'n är ju upptagen med att köra LiveCD'n... ;)

Googlade det och verkar som om Ubuntu läser/skriver HFS/HFS+ utan problem så det skall bara vara att köra på... :)
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av SlamsornasKung »

Det fungerar som Farmfield säger, OM det är en Intel-Mac. Om det är en Power PC måste du leta rätt på en version av Ubuntu som fungerar för just PPC.

Lycka till!

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
kometen

Inlägg av kometen »

Tackar:) Det jag menade med usb sticka var att när jag startat ubuntu så letar jag upp filerna som ska sparas och flyttar dessa till en usb sticka.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Bra att SK gjorde den noteringen. Jag utgick ifrån att det var en Intel-baserad maskin när det ju kunde ha varit en PPC-baserad.

Om det är en PPC-baserad maskin finns det bättre LiveCD's för den plattformen än Ubuntu där PPC-versionen inte är stödd sedan länge utan är ett rent community-projekt.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"